är undulatvakt, hjälp?
Hej! Våra grannar har rest bort i 2 veckor (åkte igår) och har bett mig om hjälp att ta hand om deras kanin och undulat. Kaninen är världens goaste men undulaten är livrädd, och då menar jag verkligen LIVRÄDD. De har haft undulater innan men en dag rymde deras gamla. Efter ett tag hittade de en ute som var riktigt lik deras gamla, fast efter ett tag förstod de att det inte var samma fågel… Hon är väldigt social och "pratar" hela tiden men så fort man kommer nära buren börjar hon flyga runt som en galning. När man ska byta mat är det ett helvete, hon flaxar omkring i ren panik när man tar in handen och ska plocka ut skålen. Idag bestämde jag mig för att jag skulle vilja få henne iaf liiite tam. Så att hon ska tycka det är lite roligt när jag kommer. Jag vet att detta inte kommer gå på två veckor men jag an iaf börja. Idag höll jag in handen i buren, efter ett tag lugnade hon ner sig. Då tog jag en bit gurka och höll in, efter ca 20 min kom hon och tog ett bett för att sen flyga iväg och "tugga upp det" på en annan del av buren.
Så jag skulle super gärna vilja ha hjälp hur jag ska få henne att lita iaf liiite på mig. Jag kan verkligen inget om undulater eller deras kroppsspråk eller vad de ska äta osv så jag är glad över alla tips jag kan få:)
kram Ella:)
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
Använd långsamma rörelser och prata hela tiden med henne. Tystnad tar undulater som ett hot, rovdjur smyger sig på och fixerar med blicken, så se till att blinka med ögonen också. Tycker hon var väldigt modig som vågade ta lite gurka! 🙂
Kanske du kan föreslå ägarna att de skaffar henne en undulatkompis? Det gör henne kanske inte mer tam men hon skulle definitivt bli lyckligare.
Lycka till!
tack för det snabba svaret:)
okej tack så mycket, det ska jag tänka på:) Ja väldigt modigt för att vara så skygg!
Jaa jag funderade på det också, ser så tråkigt ut att sitta ensam i en mini bur och aldrig få komma ut:( dock är jag riktigt riktigt blyg men jag får försöka :)
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
#0 Tycker hon är väldigt modig då hon kom fram och tog en bit av gurkan! Det visar att undulater är rätt nyfikna av sig, och du har tålamod om du står 20 min. med en bit gurka.
Säger samma som #1 lugna rörelser och lugnt prat. Att ha tålamod för få en fågel tam eller börja lita på en är ett stort plus. Så fortsätt som du gör, så kommer du säkert nå framsteg med pippin👍