Undulater iFokus

Undulater

Läst 325 ggr
Nilinthil
2023-04-24 15:36
4

Tips på olika leksaker till undulater och vilka du borde undvika!

Leksaker till våra undulater kan bestå av många olika material, utseende och ljud. Här kommer jag ta upp de material som du kan använda, som du helst borde undvika och material som du kan använda och göra leksaker själv.

5359.jpg
Spegel, bra eller dåligt för våra undulater?
Spegeln får fågeln att tro att den ser en annan fågel när den endast ser sin egen spegelbild. Fågeln i fråga kan börja stötta upp mat för att försöka mata sin reflektion och det i sin tur kan ge problem med krävan. I många fall behövs veterinärvård. Alltid bättre med en artfrände till våra dunisar!

t5166 (1).jpg
Rep med trådar, kul eller besvär för våra undulater?
Leksaker som har små trådar i sig kan sättas in som leksak, men då ska man absolut klippa bort eller kapa trådarna så möjligtheten till att dem fastnar inte finns. Våra undulater provar gärna att bita på saker för att undersöka, i vissa fall kan dem eventuellt bita av trådarna och det kan då i sin tur fastna, vilket kan innebära livsfara.

R (1).jpg 5520.jpg
Trä- och plastpinnar? Eller äkta trä? Vilket är bäst för våra undulater?
Många gör det misstaget och tror att pinnarna i undulaternas bur inte spelar någon roll. Men det gör dom absolut! Riktiga trä pinnar med bark blir som en leksak för fåglarna då dem gärna pysslar med trädet, biter av barken och det är något som undulaterna kan syssla med i evigheter. Dessutom så är det bra för deras fötter, klor och näbb. Det hjälper dem trimma delarna som växer och hålla näbben i god trim. När träden börjar bli gröna, så kan man spraya löven med vatten för att låta sina undulater bada.

Skärmbild 2023-04-24 045426.png
Leksaker som vi kan göra själva av säkert material för våra undulater?
Äppelgrenar och mer äppelgrenar! Det är det absolut bästa du kan ge, alltid. Även björk! Ta in ett tjock gren och sätt in i rummet/buren. Häng gungor och leksaker i trädet och se hur fåglarna förändras. Bygg en stege! Gör en kvistboll som dina undulater ska försöka bita loss och leka med. Det finns oändligt med roligt och skoj du kan hitta på för dina undulater.

Skärmbild 2023-04-24 051035.png
Hur är det med bjällror till våra undulater?
Du kan absolut hänga in bjällror i dina undulaters bur, men du ska alltid hålla koll så dina undulater inte är där och pillar på den allt för ofta. Dom flesta (om inte alla) bjällror är gjorde av metall och avger ämnen som inte är jättebra för våra undulater om det blir för mycket av det. Så håll alltid koll på vad dina kompisar gör i sin bur!

Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här

Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.

Medarbetare på sajten undulater

• Redigerat 2023-04-24 15:46 av Nilinthil
Hamstrarn
2023-04-25 14:41
0

Bra artikel!

Kan tipsa om ikeas komplement. De är som en hängare för halsdukar som funkar bra som klätterställning typ. Hade de till mina grönkindade men går nog också bra till undulater. Men den hängde jag utanför buren vid fönstret. De är lätt att flytta på och hänga lite överallt beroende på behov. Går att tvätta med vatten om de blir dyngiga.
Sedan gillar mina kattleksaker. Små runda plastbollar med bjällra i. Bra utanför buren leksak. De gillar att kasta dem på golvet :)

• Redigerat 2023-04-25 14:41 av Hamstrarn
Nilinthil
2023-04-25 15:23
0

#1: Ja, Multihängare funkar också. Jag har en inne i min bur just nu, men fick tyvärr ta ut den då dem biter på tyget som är runt så det blir trådar. Ska köpa plastkedjelänkar och hänga ringarna i istället. 😊

Hamstrarn
2023-04-25 15:51
0

#2: oh ja de lätt väldigt smart. Lättare att städa också 😁

Nilinthil
2023-04-25 16:09
0

#3: Precis 😁 Och så slipper man oroa sig att dem ska bita i tyget så att det fastnar, och det blir en helt annan leksak!

Dock verkar det svårt att få tag på kedjelänkar i plast. Hittar de endast på Amazon och Wish. Hade gärna köpt länkarna direkt i butik. 🤔

Hamstrarn
2023-04-26 10:48
0

#4: Tråkigt att de var svårt att få tag på… Pröva nyckelringar? Eller karbinhakar kankse? Jag känner också att jag helst köp direkt från affär. Vill som ta på grejerna innan. Ogillar Amazon och på wish vet man aldrig vad man får riktigt.

JohannaN
2023-04-27 10:52
1

#0: Mycket bra initiativ och bra skrivet med härliga bilder också <3 Jag har massor att skriva om, vi kan höras på meddelanden och så kan vi stämma av om du vill, kanske har jag något som du tycker skulle vara intressant att skriva om :D

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Nilinthil
2023-04-27 14:53
1

#5: Jag har handlat på båda, på Wish var en leksak sönder men meddelade det direkt och fick rabatt på leksaken. Inga problem på Amazon.se, men har bara handlat en pryl därifrån och det var ljusslingor.

Men man vill ju gärna se med ögat hur stora länkarna är. 😅

• Redigerat 2023-04-28 03:21 av Nilinthil
Nilinthil
2023-04-27 14:55
0

#6: Absolut, det är bara att skicka något du vill att jag ska skriva så lägger jag ut det så fort det är färdigt 😁

Nilinthil
2023-05-10 08:23
1

Kunde inte hålla mig så det blev plastkedjelänkar ifrån Wish ändå.

345866945_1254313855480285_3180786883608623302_n.jpg

Hamstrarn
2023-05-10 12:21
0

#9: oh wow super coolt! Ska pröva göra liknande till mina!

Nilinthil
2023-05-10 12:43
1

#10: Det tycker jag! Lätta att böja på också så dom går inte i sönder så lätt. Kanon storlek också för undulater, inte för stora eller för små. Alldeles lagom.

Emma Ström
2025-03-19 14:52
0

Det som du bör Undvika det är Spegel till Undulater. De blir sjuka av speglar de ser sig själva och tills slut får vi som ägare mata dom där och sen slutar tyvärr att de dör av det. Jag är bra på sånt leksaker för jag har haft fem stycken undulater nu har jag en kvar 1,5 årig kille som heter Folke.

Emma Ström
2025-03-19 15:33
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag undrar om det någon som vet hur jag ska gör Folke så pass tam som möjligt han har undvikit mig som vän för att jag hade en till undulat på 5 år gammal och han gick bort förra året sommaren 2024 min lilla päronspilitt.

• Redigerat 2025-03-19 15:37 av Emma Ström