Vad åt dina undulater idag?
Ja, som rubriken lyder! Vad åt dina undulater idag? Eller igår eller vilken dag som helst!
Jag vill ha inspiration! Det brukar gå ganska bra att variera kosten men vissa dagar är det bara blankt i huvudet 
Så känns det för mig också ibland… Idag fick mina undisar rå broccoli, färsk persilja, oregano och basilika.
//Sara (lollipop99)
En dag åt mina:
Frukost: groddade frön med broccoli, banan och persilja
Middag: frön med röda vinbär och hallon
En annan dag:
Frukost: Frön med tomat, basilika och några riskorn
Middag: Rivna morötter med frön och blodappelsin saft
En till dag:
Frukost: frön med blåbär/smultron mos
Middag: grönsaksgegga med frön
Idag blev det i all enkelhet…
Torra fröer, lite riven morot och Basilika vid sidan av.
Mina fick idag torra frön med dill och äpple vid sidan av, sedan torra frön med romansallad vid sidan av.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Idag fick mina inte så mycket men de fick groddar, torrfrö, blåbär och deras favvorit apelsin klyftor. 
Skulle blivit groddat idag, men de luktade inte bra. suck.
Blir istället torra frön i olika fodergömmor och örter vid sidan av.
Idag fick mina rivna morötter, oregano, tomater, ruccola, broccoli, basilika, persilja och på det äggfoder och vitaminpulver.
Ska försöka göra groddat nu som de ska få när de är klara!
#6 Visst är det jobbigt att det tar så lång tid att grodda frön och sen kan man inte ge det till dem för att de inte luktar så bra…
//Sara (lollipop99)
Mina har än så länge bara fått groddar och torra frön.
igår åt om lite äpple, morot, broccoli och fröblandning C:
Idag åt de färskt gräs med frövippor, maskrosblad och "gegga" gjord av förvällda frön, lite äggfoder, vitaminer och kalk, kiwi samt våtarv.
Såhär såg förra veckans matsedel ut:
Mån: Torra frön, ärtor, majs, timjan, maskrosblad
Tis: Blötlagda frön, morot, daggkåpor, maskrosblad, kirskål
Ons: Groddade frön, blåbär, citronmeliss, björklöv, Bioplus och Calcivet
Tors: Torra frön, broccoli, kirskål, daggkåpor, maskrosblad, björkris
Fre: Torra frön, björnbär, jordgubbe, citronmeliss, timjan
Lör: Blötlagda frön, morot, våtarv
Sön: Groddade frön, blåbär, kirskål, daggkåpor
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
I går åt mina kvittergökar vardagsrumsgardin till middag…
På menyn stod torra frön, morot i bit och äppelkvist med blad vilket uppskattades mycket. Fast efter att de med gemensamma krafter perforerat gardinen.
Man blir harmonisk av husdjur har jag läst 😃
Mina fick bara torra frön idag :P Dock gömda under ett tidningspappersblad som de får lyfta/picka sig igenom.
Sen har jag en massa spännande odlingar på gång, så nästa vecka kommer jag kunna skryta här i tråden ^^. Såläne jag inte tar kål på mina odlingar :P
Kompletterade med att sticka in två morötter till de. Förmodligen kommer de bara använda dem som tuggleksaker, men det är ju bra de oxå :P
Hoppas att ni passar på att låta dunen njuta av alla nyttiga, roliga och stimulerande färska gräsfrön som finns ute nu!
Det finns hur många sorter som helst och det är bara att plocka in en bunt och hänga upp och ned i buren/ på lekträdet. :) Tänk bara på att inte plocka för nära vägar eller på platser där det är troligt att hundar har kissat (vid stolpar, buskar, träd mm). 😃
Bra tips! Har inte tänkt på gräsfrön faktiskt, finns det några arter man ska undvika?
Idag fick mina frön blandade med små avrivna tussar av toapapper, så det blev mycket lyfta och skjuva undan. Portionerade ut små mängder torra frön utspritt i buren så att de kan köra lite fodersök också, vissa blandade med lite krasse, och en deluxe som var jordgubbsmos med frö i. Hängde även upp några jordgubbsskivor på pinnarna i buren :)
#16 Gräsfrön brukar vara MYCKET uppskattat, det är ju sånt de äter i naturen :) Jag tror inte att det är något du ska undvika, vilt gräs som växer i trädgårdar, på ängar, i skogen mm är inte giftigt eller så. Jag skulle inte ge frön från prydnadsgräs som växer i rabatter eller gräs som växer i träsk och inte ser ut som vanligt gräs skulle jag inte ge, av den enkla anledningen att jag inte har någon koll på dessa sorter.
Jag kan lägga upp en bild på några sorter som jag skulle ge!
Tusen tacks för detta dunder-braiga tipset! Idag fick mina undulater frön ustpridda i små foderkoppar i buren, två stora skålar med ca 1,5cm finklippt hö blandat med frön, två knippen med underbart stora krispiga maskorsblad samt deras första knippe med gräsfröer. Hoppas det ska smaka! :]