Undulater iFokus

Undulater

Etikettburar-voljärer-inredning
Läst 1138 ggr
loginger
1

Voljärbygge pågår!

Voljärbygge pågår och nu är stommen klar :-) Vilket underlag är bäst? Gräs , grus eller något annat ?

Stephanie
2

Sånt där kan man ju inte säga utan att lägga upp bilder ju! 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

loginger
2

Jag ska fota under dagen så bilder kommer strax 🙂

drutten2
0

Va kul! 😃

jippiiii
0

Grusunderlag är nog mest hygieniskt? Och håller sig snyggast, gräs behöver ju både vattnas och klippas vilket känns opraktiskt. Men gräs är kul så kanske grus med gräsrabatter? 😃

MimmiH
0

Jag vet inte vilket underlag som är bäst. Vad man kan tänka på är att försöka minimera risken för parasiter i underlaget och spillningen.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

klockarbol
3

Jag skulle välja släta betongplattor som är enkla att spola av regelbundet och att högtryckstvätta ett par gånger per år.
Hygieniskt och lättskött tycker jag (som visserligen är lätt skadad efter ett antal år med djurparksdjur i min ungdom 🙂).

För att berika miljön kan man lyfta upp enstaka plattor och så i gräs eller lägga grus om man vill. Jag har dock tyckt att det varit lättast att sköta när man använt låga tråg (typ stor sålåda i stabil plast) med grönsådd eller grus/sand) och haft plattor över hela ytan. Bonusen då är att man dessutom alltid kan ha en ny fräsch låda med grönt på g.

För att enkelt sätta in och byta träd i voljären är min favorit tveklöst julgransfot för utomhusbruk, en sån med en metallpinne att knacka ner i backen. Brukar funka bra att knacka ner sådana i skarven mellan 4 plattor. Riktigt lyxigt att bara justera skruvarna efter stamstorlek istället för att stå och spetsa!
En utejulgransfot är dessutom suverän att montera sin torkvinda i! På hösten hivar jag in torkvindan i förrådet och stjälper en hink över julgransfoten å sen går det som en dans att sätta upp utegran till första advent 😃.

Meh, nu vill jag också bygga utevoljär! Jag ska ju restaurera farstukvisten i sommar var planen…

MimmiH
0

Jag har betongplattor i min utevoljär. Tyckte det verkade bäst när jag valde mellan underlagen. Många bra tips av klockarbol.

Med tiden växer det upp gräs i springorna mellan plattorna, så har iaf skett i min voljär.

Jag har 3 meter högt i tack och träden går från golv till tak. De flesta står stadigt genom att de står lite snett mot hörnet, det behövs ingen förankring på vissa träd. På andra träd har jag satt sittpinnar tätt utanför hörnan med trädet.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se