Undulater iFokus

Undulater

Etikett: hälsa-sjukdomar
Läst 2591 ggr
[NinaCrown]
0

Sjuk undulatdam

Min lilla dam här hemma har varit i häckningsfas i ungefär 1½ år. Jag har försökt få henne att komma ur den genom att möblera om i buren, byta till nya spännande leksaker osv osv.

Nu under våren har jag försökt förhindra att hennes häckningsvilja ska bli värre genom att hålla persiennerna nere på morgon och kväll så att dagarna känns kortare för fåglarna och dra ner på örterna men nej, hennes häckningsvilja blir bara värre 😕

Vaxhuden har växt något enormt senaste veckorna och idag såg jag att hon hade lite gult sekret i fjädrarna runt kloaken…

Hjärnan säger att det är dags att ta henne på hennes sista resa till veterinären och avliva henne så hon slipper lida, men hjärtat skriker att jag ska vänta och se om hon blir bättre i en större bur där hon har mer att göra… Lilla damen är ju inte ens två år gammal!

Kan någon tala om för mig vad som är rätt? Jag vet att hjärnan har rätt, men samtidigt vill jag inte förlora min lilla dam 😢

MimmiH
0

Jag tycker att du ska rådgöra med en fågelkunnig veterinär.

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterveterinarer.html

Får jag fråga: Exakt vad får hon för mat?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

jippiiii
0

Hur stor är buren hon bor i nu? Vad har hon för sällskap?

Jag förstår att det tar emot oerhört och hoppas verkligen att det ska gå att lösa så att hon mår bättre!!

[NinaCrown]
0

Finns tyvärr ingen här i Västerås, och får inte tag i någon som kan skjutsa mig och fågeln till Köping som ligger närmast 😕

De får vanlig undulatfröblandning som jag köper på lösvikt i djuraffären samt ett litet knippe citronmeliss, rosemarin, timjan och mynta om dagen. Har dock som sagt dragit ner på örterna under våren så de har bara fått lite citronmeliss och lite granna utav någon av de andra örterna.

[NinaCrown]
0

#2 Deras bur nu är alldeles för liten, tanken var att jag skulle bygga en ny betydligt större men det har hela tiden kommit förhinder. Har äntligen lyckats köpa in allt material men måste få min far att hjälpa mig bygga ihop den då jag inte kan…

Hon bor med två äldre undulater, en hane och en hona.

jippiiii
1

En undulathane som jag hade förut var besatt av händer, han parade sig mot dem så fort han fick en chans. Flög genom rummet bara för att komma till någons hand (eller huvud…😮). När jag omplacerade honom (pga att hans kompis gick bort) så flyttade han in med 5-6 st nya kompisar, då försvann beteendet direkt :) Han fick helt enkelt annat att tänka på :) 

Jag tycker att du ska försöka att aktivera henne mera. Så mycket friflygning det går och försök att få henne att arbete för maten.

Jag tror (obs! tror, jag är ingen vet. eller expert) att om du ger henne örter, färskt gräs med frön på mm så får hon mer sysselsättning, visserligen kan sådan nyttig mat göra att hon fortsätter att vara häckningssugen men jag tänker också att om hon ändå inte slutar när du har minskat på den typen av mat så kanske det inte spelar någon roll? Dess utom kanske hon behöver extra mycket energirik mat om hon ska lägga energi på att vara redo för häckning, jag tänker att hon kanske blir sjuk pga energi-/näringsbrist?

som sagt jag spekulerar bara, men försök att ringa till någon fågelkunnig vet och rådfråga! :)

[NinaCrown]
0

#5 Tack för ditt svar!

Har försökt ha dem fritt flygande men i regel vägrar de komma ut ur buren. De gånger hon vågat hoppa ut har hon inte riktigt tänkt på att hon inte är den bästa flygaren, och flugit in i saker vilket jag tror skrämmt upp henne lite…

Men ska ringa Köping eller Roslagstull imorgon och höra vad de säger… Men finns det något egentligt hopp när hon är såhär pass hängig? Hon har nu under kvällen även börjat andas tyngre och hänger med stjärten.

[NinaCrown]
0

Ringde Roslagstull som sa att det är konstigt att hon inte lagt ägg med hennes symptom och beteende, och anledningen till att hon andas tungt och hängiga stjärtfjädrar kan vara att hon har cancer i buken…

MimmiH
0

Vad tråkigt :(

Du kan iaf ge henne mer varierad kost, det stärker immunförsvaret.

Satsa på en naturell fröblandning utan extremfeta fröer och utan vitaminer.

Plocka våtarv, kirskål, groblad, gräs med och utan fröax/frövippor med flera vilda växter i naturen nu.

Om hon har svårt att andas bör du ta henne till fågelkunnig veterinär, det är ett stort lidande för dem, kanske rekommenderar veterinären då avlivning.

Här kan du läsa mer om fröer och kost.

Lycka till med din undulat.

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulatermat.html

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterfroer.html

[NinaCrown]
1

Efter att ha pratat med flera veterinärer kom vi fram till att det är bättre att avliva henne…

Bokade tid på den som ligger närmast så hon inte ska behöva stressas i onödan med lång resa. Blir imorgon 15.45

MimmiH
0

Tänker på er.

epingle
1

Jag beklagar sorgen. Har själv behövt låta en älskling somna in och det är väldigt tufft. Kanske träffar ditt lilla dun på min Undis i undulathimmeln. ❤️

[NinaCrown]
0

Tack 🌺

Jag hoppas på att hon orkar kämpa tills imorgon, då hon verkar få tyngre och tyngre att andas och har mer klet runt kloaken idag…

Gamla gubbfågeln verkar även vara orolig för henne. Han sitter en bit ifrån och vakar över henne, pussas och putsar. Han verkar inte vilja vända sig så att han har svårt att se henne heller 😕

[NinaCrown]
0

Tack epingle 🌺

Det här är min andra undulat jag fått sända vidare, den förra han åtminstånde bli en gammal karl innan han blev sjuk. Hade honom i 8 år, och vet inte hur gammal han var när min mamma köpte honom…

Men är så tråkigt att lilla Artie knappt fått någon tid alls innan hon vart dålig 😢

Silverblåvinge
0

Jag beklagar verkligen. ❤️

[NinaCrown]
0

Tack för omtanken Silverblåvine

theoneissa
0

Beklagar😕❤️

[Evisen]
0

Det är aldrig roligt att behöva avliva ett djur, hur stort eller liten den än är. Du får försöka tänka att du gör det bästa för din lilla undulat och att hon slipper lida tack vare din omtanke för henne.

Vet själv hur jobbigt när en älskad liten undulat dör(vare sig det är av ålder eller sjukdom).

Fenix_Chicci
0

Beklagar verkligen 😕❤️ Aldrig lätt att ta farväl av en älskad vän, och extra svårt när de är så pass unga. Men är det för deras bästa man låter dem flyga vidare så brukar det vara en tröstande tanke iallafall.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[NinaCrown]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack alla ni som skrivit.

Vi har nu varit hos veterinären, allt gick väldigt fort. Hon somnade in på bara några sekunder…

Har bifogat en bild på min stackars skönhet med för de som vill se henne.

[Evisen]
1

#19 Beklagar sorgen och det är två vackra fåglar på bilden.

jippiiii
1

😕 baklagar, så fin!