nytt sätt att sova
Jag har upptäckt att min ena undulat har börjat sitta på gallret och sova, hänger på det i tid och otid. Nu undrar jag om det är något galet med henne? Förövrigt är hon sig lik. Bråkar med de andra och äter bra, och är på hugget men just att hon börjat sitta på gallret, det kan väl inte ge någon vila eller gör det?
Det började förra gången vi bytte rent i buren och varje vecka får de nya kvistar och ommöblerat, kan det vara så att hon inte trivs i de nya mijöerna eller är det bara normalt?
Det råder delade meningar om detta. Jag anser att det saknas lämpliga platser i buren att sova på om fågeln väljer att sova på gallret. Kanske är konkurrensen om bra sittplatser för stor? Kanske har den av någon anledning inte hunnit inta en bra sovplats innan det blir mörkt?
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Kan de vara rädda för olika saker? Jag hade ett sånt där torn inne ett tag ett sånt man hänger i taket och så är det fyra pinnar på varje våning med stora rep, när jag tog bort det blev det på en gång bättre, sen satte jag in en pinne med hängande snören, då ville hon inte gå till den sidan heller så jag tog bort den och nu är hon inte på gallret. Kan de vara rädda för saker eller är det tillfälligheter och bättre grenar denna gång? De har bra platser och bra grenar men det verkar som om hon vill vara väldigt högt upp när hon sover för hon älskar när jag sätter in en stege vågrätt med lite leksaker under, där vill hon vara och där blir det ju bara 5 cm från taket på buren för hakarna är inte så långa. Man vill ju inte att de ska må dåligt. Det här gällde bara en av 4 st. En bestämd dam som helst vill bestämma och fått det förut. Nu har de andra kaxat upp sig och sätter emot, det kan inte bero på det? Min plutta får inte må dåligt…..
De kan bli rädda för nya saker, olika lång tid för olika undulater. I regel bryts isen då någon i flocken sätter sig eller sysslar med den nya saken.
Eftersom hon gillar att sitta så högt som möjligt så bör det finnas gott om sittplatser högt upp, gärna på vanliga naturpinnar, men annat kan, som du skriver också fungera bra.
Tack för svaren🙂
Det kanske är obehagligt att sova på något som kan röra sig/gunga? en tanke bara :) i så fall är det väl, som MimmiH säger, lämpligt att erbjuda fasta naturgrenar högt upp i buren :)
Det är ju det att jag alltid har haft och har grenar fast i buren. Äppleträd och nu björk. Dessutom har jag leksaker och pinnar, gungor och annat.
När det började hade jag satt äppleträdgrenarna lite långt ner och satt in det där tornet igen.
Förra gången jag hade tornet gick de inte på den sidan och förmodligen var grenarna för långt ner i buren denna gång. Ingen verkar gilla tornet så det har jag haft isär, hade två, så nu ska jag bygga nått eget av det och se om det funkar då.
Problemet är i allafall löst eftersom hon inte hänger på gallret mer förutom när hon kavar runt överallt förståss. Får ha grenar högt.
Jag byter om och ändrar om varje vecka med nya grenar och nya ställen på alla saker, byter saker mm. Ibland kanske någon bara inte gillar det, vad vet jag.
Bra att det har löst sig :)
Mina älskar gungor, men problemet för din dam är kanske att de inte kommer tillräckligt högt upp? Men det är bra att ha både gungor och fasta grenar :)