Flytta undulaterna - hur?
Jag ska flytta snart och funderar därför på hur jag ska göra med mina undulater.
Ska jag fånga dom, sätta dom i min lilla bur (den är minsta lagliga mått) och låta dom vara i buren några dagar, så att jag har tid att plocka isär deras riktiga bur, tvätta rent den och plocka upp den i det nya huset för att sedan ställa den lilla buren i det nya huset och ha luckorna öppna tills dom själv väljer att flyga till deras riktiga bur.
eller ska jag:
Fånga dom och lägga dom i små papperskartonger, skynda mig att plocka isär deras bur, rengöra och sätta upp igen i det nya huset, men försöka göra det mycket snabbare? Det kan ta en liten stund och jag är osäker på hur länge dom faktiskt kan vara i kartongen.
Ett problem jag har är att dom inte är tama, utan väldigt rädda för händer. Jag måste alltså fånga dom, något som förmodligen kommer att stressa dom väldigt mycket. Jag kommer självklart försöka göra det så snabbt som möjligt och inte jaga runt dom i buren, men om jag ska vara helt ärlig så har jag endast gjort det några få gånger (veterinär, behövt flytta dom ifrån rum1 till rum2 osv) så jag är inte särskilt bra på det. Några tips? Dom börjar flaxa bara man kommer i närheten med händerna, speciellt den ena fågeln som skrämmer upp den andra som inte alls var lika rädd för händer förut. Jag har fått tipset att göra det när det är mörkt, för att inte skrämma dom lika mycket. Jag vet själv av erfarenhet att dom reagerar inte alls lika starkt på när man rör sig i närheten av dom i mörkret, så det borde kunna fungera. Så man borde kanske göra det på kvällen? Men då har jag ett annat problem: Jag kan inte flytta deras bur sent på kvällen, och är det inte extra stressande att byta till den lilla buren när det är kväll än när det är dag och ljust?
Jättekorkade funderingar men jag har verkligen ingen aning om hur och när jag ska flytta dom.
Absolut inga korkade frågor. Jag har tyvärr inga bra tips just nu, men att ha dem i kartonger meddför som du skriver en risk att de kan ta sig ur.
Jag tycker du även ska tänka på dig själv och göra det som stressar dig minst - är du lugn så blir även de lugnare - ens sinnesstämning "smittar".
Lycka till :)
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Att fånga in en undulat när det är mörkt är väldigt lätt. Har varit tvungen själv att släcka i rummet för fånga in en envis liten dam som inte ville in i buren sent en kväll.
Personligen så tycker jag du ska sätta fåglarna i en bur. De ser vad som händer runt omkring och blir de för stressade, kan du alltid hänga ett skynke över buren(men en liten glipa så lite ljus ändå kommer in och luft).
Jag skulle ha låtit fåglarna vara i den mindre buren. Och tror inte det blir några problem med att du fångar in dem på kvällen, snarare håller de sig lugnare då när de inte behöver jagas runt och så länge de har saker i den nya buren som de känner igen så kommer de nog acceptera den fort, tror jag :) För det tar ju ett tag att fixa med buren och kan nog bli jobbigt för dem att sitta i småkartonger i flera timmar.
Hoppas det går bra! :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Det slutade med att jag flyttade dom mitt på dagen (idag). Jag försökte först fånga dom med händerna, vilket inte fungerade alls, men så kom jag på att jag hade en håv som jag köpt just för att kunna fånga dom. Med håven gick det snabbt och smidigt. Tyvärr var det ganska stressigt för både dom och mig, så det där med att vara lugn för att smitta av lugnet på dom fungerade inte direkt. Snarare att deras rädsla gjorde att jag mådde väldigt dåligt och jag bokstavligen stod och skakade när jag var klar. 😮
När dom äntligen var i den lilla buren blev dom lugna. Jag lade två lakan över buren och dom satt bara stilla på sin pinne. Hade förväntat mig en massa flaxande när vi skulle flytta buren, men det blev inget sånt. 🙂
Nu sitter dom i det nya hemmet och putsar sig och kvittrar lite då och då. Jag har endast mat, vatten, en pinne och ett rep i buren eftersom jag inte villa ha en massa saker dom kunde göra sig illa på när vi åkte om dom skulle få för sig att flaxa omkring.
Så nu har jag bara att inreda deras riktiga bur, sen så är det bara att hoppas att dom vill flytta in dit! 😉
Haha, jag brukar också skaka som ett asplöv när jag ska fånga in en undulat. Tycker det är skitjobbigt.
Härligt att det gick så smidigt! :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Du är inte ensam om att ha stress för fånga in en fågel 😕.
Skönt iaf att det gick smidigt, och att fåglarna verkar ha tagit allt bra.
själv är jag så van att fånga in mina 20 dunisar nu så där är jag inte det minsta nervös🥵 att ha en håv till hands är super, då associerar dom inte fara ihop med händer, det går snabbt och smidigt att fånga in dom och minskar på stressen🙂 när jag tar ur dom ur håven använder jag mig av en handduk eller hushållspapper för att hålla dom och då kopplar dom samman fara med det och inte händerna samt att man slipper bli biten🙂
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
Jag fångade in fågelgänget i veckan och har bitsår överallt på händerna. Vill inte ha en håv i en bur. Men borde tänkt på en handduk för slippa blodvite😕.