Det blir sällan som man tänkt sig
Jag har ju bestämt mig för att inte skaffa några nya fåglar när någon dör, jag ska inte ha fåglar i framtiden.
Men idag knackade en granne på och frågade om jag kan ta hand om hennes gamla undulathane som blivit änkling. Han har haft tre hem tidigare - min granne, grannens mamma och ytterligare ett hem. Det första hemmet sa att han är gammal när de omplacerade honom till min granne. Min granne har haft honom i cirka 6-7 år, mamman i några år. Han - som heter Snögubben - ser mycket gammal ut, definitivt över 10 år, kanske över 15 år.
Min granne har ingen möjlighet att låta undulaterna flyga fritt, hon har inte heller plats för voljär så vi ska göra ett försök och se hur han kommer att trivas hos mig. Jag har 4 honor och 3 hanar, de yngsta är ca 4 år. Hon har sett min utevoljär och skulle vilja omplacera honom till mig.
Vi får se hur det går, om det blir för stor omställning för honom, eller inte. Imorgon kommer han hit.
Här är Snögubben:
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Oj, Mimmi. Som det kan bli.
Han ser väldigt fin ut. 🙂
Åh, hoppas det kommer att gå vägen för gamla pippin!
Så fint gjort av dig! ❤️
Han ser verkligen fin ut för sin ålder.
Lycka till. 🙂
vad roligt mimmi🙂 en superfin dunis❤️
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
Tack alla! jag uppdaterar med fler bilder framöver :)
Får man fråga varför du inte ska ha fåglar mer!
Jag tycker också att det är jättefint av dig och hoppas lilla gubben kommer att trivas och må bra ett tag till.
#6 Jag kan inte ge dom det jag vill. Jag kan inte ha dem friflygande så de lever i sina voljärer och jag har svårt för att hålla djur i bur. Det var aldrig meningen att jag skulle ha fåglar, det blev så pga en räddningsaktion av en undulat på ett äldreboende - det slutade med att personalen bara ville omplacera fågeln till mig, trots att jag hade ordnat annat hem. Innevoljären som nu står hos mig skulle ha stått på äldreboendet (den är 2x1x1,75 meter). Men fåglarna har ju gett mig mycket och de flesta har iaf fått ett bättre liv än de hade innan. Det är anledningen :)
Det är synd, Mimmi!
Jag tycker du är en perfekt undulatägare………men det är klart, om du inte känner och kanske orkar, så är det inget man kan göra!🌺
Fint av dig i alla fall att ta hand om "Lilla gubben"❤️
Lycka till med vackra Snögubben!
Jag övertog en äldre herre (runt 12 år gammal tror vi) förra sommaren och han lärde min unga flock en massa bra saker - som att grönsaker är gott och sån't 🙂
Han heter Lilla Gubben och hade levt som friflygande änkeman ganska länge. I vintras fick han sämre balans och flyger inte gärna längre och i samband med det så signalerade han tydligt att han inte alls trivdes i flocken längre.
Jag löste det genom att först dela min flygvoljär så han fick ena halvan själv men fortfarande hade närkontakt med flocken och nu har Lilla Gubben fått flytta in i en egen bur, inredd så det passar gamla gubbar bra och hans bur är placerad sida vid sida med voljären.
På så sätt är han inte ensam och när det behagar den gamle mannen så kan han putsa och fixa med kompisarna genom gallren. Flocken är väldigt förtjust i honom men det är bara några få utvalda som han flörtar med 😃
Så underbart för honom att få tillbringa sin sista tid i livet hos dig :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Tack Lisbeth för de snälla orden :) Klockarbol, intressant att höra hur du har löst det för din gamla gubbe :)
Igår sammanförde vi Snögubben med flocken. Först fick han sitta i transportburen och kolla in de andra, han började genast kvittra o klättra på gallret - han ville helt klart in till de andra så fd ägaren Gunilla gick in med honom i voljären o satte honom på hans favoritgunga som jag satt in. Jag hade även satt in flera nya pinnar i voljären. Han flög lite osäkert till en annan pinne, sedan hände inte så mycket men så kom mina ner från ett gömställa, alla spanade in varandra - så flög Snögubben och satte sig bredvid en annan äldre herre och han var en i flocken :) Efter ett tag fann han och 11-åriga Silvra varandra.
Gunilla sa att även om han så dör i morgon så är hon jättelycklig av att han verkar så lycklig i flocken.
Han har lite dålig balans och flyger lite ryckigt/osäkert men jag tycker han flyger förvånansvärt bra efter ett mångårigt burliv i mindre bur. Detta känns jättebra. Tyvärr får jag stänga in katten dygnet runt nu i det andra rummet eftersom hon är superintresserad av nykomlingen och stressar honom, men jag tror det löser sig när Snögubben har acklimatiserat sig och flyger bättre.
Åå va härligt för Snögubbe! ❤️😃
Vad härligt för Snögubben att han hamnade just hos dig MimmiH. Jag vet hur du bryr dig för djur, och speciellt för fåglar🙂
Tack, vad ni är snälla :)