Undulater iFokus

Undulater

Etikettövrigt
Läst 3969 ggr
Reggen
15

fåglar i bur? NEJ!

fåglar hör inte hemma i burar. varför ska dom tvingas att va instängda i burar bara för att vissa människor tycker att dom är fina? det är så onödigt. fåglar är skapade till att flyga många kilomenter varje dag, inte sitta instängda i burar. ush.

en fråga till er. varför har ni fåglar som husdjur?

jossa5
5

Är inte det en fråga man kan ställa om alla husdjur? Varför har man hamstrar i bur, när dom vilda springer flera kilometer? Katter som inte får jaga som dom ska?

Nånstans började det, och så länge det finns en efterfrågan kommer någon se ett sätt att tjäna pengar, och cirkeln är sluten.

Men jag vet även att folk som har djur och fåglar och bryr sig om dom, låter dom komma ut och inte bara sitta instängd i en bur.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Lamina
3

En bra fråga, men jag antar att trollet här egentligen inte vill ha något vettigt svar…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MoaL
3

Det finns inget djur som är "skapat" att sitta i bur - eller i lägenhet, hus, stall, hage, och så vidare. Med din inställning förutsätter jag att du är emot all slags djurhållning överhuvudtaget?

De flesta som har djur låter dem för övrigt inte sitta konstant instängda, om det inte är nödvändigt för deras hälsa förstås.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

BettaSplendens
2

Varför har man då hamstrar som husdjur i burar? Hundar t.ex, dom bor ju också i en "bur", eller deras hus. Dom får komma ut på promenader utomhus, samma som fåglar, dom släppper man ju ut och rastar dom i rummet?  Dom skulle ju också må mycket bättre i det vilda? Och var fick du ifrån  att man har djur för att dom är fina? Säkert finns det hemska människor som håller fåglar som "prydnader", men jag tror största delen här inne är väldigt måna om sina djur och tar väl hand om dom.

Om man inte ska hålla fåglar som husdjur ska man heller inte hålla något annat djur som husdjur.

[LemonLime_]
0

Att bedöma på inlägget är du bara ett troll, bot eller ignorant hatare!

Du kanske borde skaffa ett djur för att se hur det är?

Då skulle du nog förstå varför folk vill vara sociala med dem och bryr sig så mycket om djur i allmänhet.

På jorden lever inte enbart människor. Djur (alla, inkluderat oss) anpassar sig efter sin miljö och att vara social med djur har sina fördelar och nackdelar för både djur och människor, men om man kan balansera sina liv tillsammans så har man en vän för livet! Vänner måste inte vara enbart människor.

lol Folk borde få genomgå tester innan de får skaffa djur! xP

Undulater97
0

En bur är en plats där fågeln/fåglarna ska känna sig säker i

MimmiH
3

Jag måste säga att jag håller med TS om det handlar om att fåglarna alltid sitter instängda i bur, trots detta har jag fåglar av olika skäl som lever i voljärer. Fåglar kan ju ha det mer eller mindre bra i fångenskap.

Att sitta instängd i en bur hela tiden är inget bra liv för en fågel, och ändå lever mina i burar eller snarare voljärer. Dock har de fördelen under sommarhalvåret att de får vara ute i en voljär som är 5x3x3 meter och tillgång till innevoljären som är 2x1x1,75 meter. Men jag mår inte bra av detta och ska avveckla fåglarna, jag skaffar ingen ny när någon dör.

Men man kan ge fåglarna ett så bra liv som möjligt, mycket friflygning och stimulans samt flocliv eller åtminstone sällskap av en artfrände. Då tror jag faktiskt att de mår bra :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Reggen
1

#2 troll? nej. inte jag. jag orkar bara inte skriva fint.

#5 jag älskar dig! "Folk borde få genomgå tester innan de får skaffa djur!", så borde det va. det finns alldeles för mycket fok som vanvårdar sina husdjur. går man in på blocket och söker "katt" så kommer det upp 100000 katter som omplaceras överallt..

#7 ja där ser du. fast om djuren har det bra så är det väl ok?

ber om ursäkt om jag va lite "hatig". blir bara trött på folk som köper djur, vanvårdar djuren och sen säljer dem på blocket.

drika
4

Man kan inte ta ansvar för vad alla andra djurägare gör med sina djur men man kan alltid ta ansvar för sig själv och ge djuret ett så aktivt liv som möjligt med kärlek och bra kost:)

Hälsningar

Fredrika

JohannaN
1

mycket bra talat Drika :)

jag håller med i mångt och mycket, det finns för mycket djur som lider då vi människor skall ha djur för vårat eget nöjes skull, som inredning o.s.v men sedan finns det dom som gör allt för att dom ska få det så bra som möjligt som tamdjur, burfåglar o.s.v

jag själv har undulater som är helt otroligt underbara varelser ^^ men som också kräver en hel del för att må så bra som möjligt^^

man ser oftast på blocket folk som skriver "STOR" bur säljes men i själva värket är buren så pluttig att den räknas som ett fängelse!!

mina fåglar har just nu en voljär/stor bur som har måtten 3,30 meter Lång, 2,20 meter Bred och 2,40 meter Hög. när jag flyttat skall dom så småningom få byggt en utevoljär/stor bur som skall bli ungefär runt 6 meter lång, 4 meter bred och 3 meter hög så dom skall kunna sträcka ut sina vingar så mycket dom vill, innedelen så dom kan välja om dom vill vara ute eller inne kommer vara ett rum som har måtten 3,60 meter Lång, 3 meter bred och 2,60 hög ;) det är vad jag kallar ett bra liv i fångenskap för en fågel ;) inga fjutburar här inte ;)

dom seriösa som vill sina älskade djurs bästa är väldigt bra pålästa om sitt djur, är väldigt intresserade av djuret ch vet dess behov :)

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Fenix_Chicci
1

Jag håller med dig om att inga fåglar borde få sitta instängda i små burar hela sina liv.däremot förstår jag inte din sista fråga där du undrar varför man ens har fåglar. Då kan man ju fråga sig varför vi har husdjur överhuvutaget. Fåglar som mår bra, får vara ute och flyga, får bra kost och får utöva sina naturliga beteenden såsom all leva i flock med mera är knappast mer oetiskt att ha som husdjur än att ha en hund, en häst, hamster, katt osv. Jag har knappast fåglar för att jag tycker de är fina att se på som objekt. Jag har dem för att jag tycker om att umgås med dem, se deras beteenden och ta hand om dem på bästa sätt. Självklart tycker jag de är fina men inte på samma sätt som jag tycker en tavla är fin utan för att jag älskar dem som de individer de är. Mina fåglar får vara ute hela dagarna och flyga fritt, leka, äta nyttig mat med mera. De är endast i buren (som för övrigt är långt större än lagliga mått) på natten när de ska sova och när de själva väljer under dagen att de vill vara därinne en stund. Buren ska absolut inte vara någon tvångsplats utan ett ställe de kan känna sig trygga på. Sen lider jag självklart med alla stackars fåglar som har människor som inte bryr sig om dem och låter dem sitta ensamma i små burar. Men att säga att det skulle vara mer oetiskt att ha fåglar än något annat djur om man tar hand om dem väl tycker jag är fel att säga.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

kallepudas
1

Reggen: så du vet att djur som säljs på blocket är:

Köpta?           Kan ju vara att man tar emot & omplacerar/säljer/bortskänker dom vidare.

Vanvårdade?      Då måste du ju varit i alla människors hem & sett detta för att kunna ha belägg för dina påståenden.

Jo föresten jag ska omplacera en fågel i helgen & sedan ska jag sälja/ge bort 3 nymfkakaduor….vilken utav dina kategorier hamnar jag i då?        

Sämsta tråden på länge men den är ju skapad av ett troll!

Reggen
1

#12 varför påstår du att jag är ett troll? vi har jo yttrandefrihet i Sverige? man får yttra sina åsikter så länger man inte kränker andra människor. du kan inte kalla någon för ett troll så fort du ser en tråd som avviker från normen. tråden har fått 13 likes, så många håller nog med mig.

Lamina
2

Därför att dom flesta, om inte alla, dina inlägg här på iFokus är provocerande och onödiga. Så antingen är du ett troll eller en näthatare, i vilket fall är du i mina ögon en person som bör ignoreras tills du inser att du inget har att hämta här.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Reggen
1

provocerande, provocerande… jag röstar på SD, är transsexuell, min kille är mulat, jag tycker att djur som inte är byggda för att bo i burar borde förbjudas. du tycker att det är konstigt, andra kan tycka att det är konstigt att du har råttor som husdjur (älskar råttor <3). 

j ag är inte rädd för va folk ska tycka om mig. jag älskar att läsa folks åsikter om vissa saker. man lär sig alltid nått nytt när man läser/hör vad folk har att säga :)

Lamina
4

Ja, provocerande. Man kan ha åsikter, och man kan säga dom också. Men att uttrycka sig som du gör är provocerande. I mina ögon är du inte mer än ett litet argsint troll som bara vill ha uppmärksamhet och egentligen inte alls bryr sig om någon tar till sig av vad som sägs, bara du får sprida ditt hat över allt och alla. End of story, och nu har jag slut på trollmat.

//Lamina

kallepudas
3

Reggen:Om man nu ser en annons på blocket med en stackars fågel i en typ skokartong till bur…visst ska en tråd om det & det är bra att du i så fall vill visa att detta inte är ok.

Djur är inte till för att bo i burar..nej det är sant.

Från grunden är det väl tänkt att vi människor ska bo i hyddor ute i skogen & skaffa den mat vi vill äta för dagen i närmaste vattendrag.

Så sluta Reggen att bo under tak & skita ner miljön som du gör…….du ser väldigt lätt att anklaga dig för miljöbrott & det är korrekt för antar att du inte lever på en öde ö för då hade du haft himla problem med att framföra dina åsikter!

ravenbleen
1

Jag köpte två undulater för att en vän till mig ville göra sig av med dom. Hon släppte nästan aldrig ut dom om inte jag bad henne om att ha dom ute. Dom var väldigt feta och levde på inte mycket mer än frön. Så till slut köpte jag dom från henne av ett billigt pris på 100 spänn. Nu tycker jag synd om kaninen hon köpte efteråt och funderar på att även köpa den, den är på ett år och livrädd för allt och alla, instängd i ett ganska mörkt rum hela dagarna i sin bur och får maten bytt av hennes föräldrar…