Undulater iFokus

Undulater

Etikett: beteenden-hälsa-skötsel
Läst 3074 ggr
epingle
0

Undulat som kraschat.

Undulatkrasch!
Min handikappade undulat (har dålig flyg- och landningsförmåga) drullade nyss huvudstupa ner i golvet (har hänt förr, då ingen fara) och verkar ha slagit upp ett sår på vaxhuden då en bloddroppe syns alldeles ovanför näbben. Någon som har erfarenhet av sådant, eventuella hjärnskakningar lr dylikt?

Är jätteorolig!

Nu sitter han i buren på en pinne, verkar ok. Finns det något jag kan göra för honom? Bör han flyttas till en separat bur där han får vara ifred från de andra undisarna?

/Epingle

VildaVittra
2

Jag är ingen expert på undulater, men när jag räddat mina höns ur rävens gap å har jag satt dom i en kattbur och ställt denna mörkt och varmt med mat samt vatten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MimmiH
1

Risken är att den har fått en hjärnskakning och då bör den placeras mörkt, separat och svalt. Vet dock inte hur länge den ska sitta i mörker.

Hämtat från veterinären.nu av Marianne Tornvall, mer info finns på länken:
http://www.veterinaren.nu/fagel/skador/trauma/hjarnskakning-papegoja/

Citat: Behandlingen består i första hand av att hjälpa kroppen att själv läka skadan. Eftersom en hjärnskakning kan orsaka svullnader i hjärnan är det bra att sätta fågeln svalt. Man vill att fågeln ska hålla sig i stillhet och då kan det vara bra med mörker och tystnad. Man kan använda en mindre bur som sjukbur där sittpinnarna sätts lågt och mat- och vattenkoppar placeras lättåtkomligt.

Effekten av kortisonbehandling är omdiskuterad men om fågeln kommer in till veterinär inom kort efter skadan, kan en enstaka kortisonspruta vara till fördel.

För övrigt är det viktigt att se till att fågeln får allmänt understödjande behandling. Dricker den inte själv får man ge den dropp, äter den inte själv måste man stödmata./slut citat

Rådfråga även en fågelkunnig veterinär: http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterveterinarer.html

Lycka till - håller tummarna

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se