Undulater iFokus

Undulater

Etikettallmänt-om-undulater
Läst 8268 ggr
Emmetem
0

Vilka andra fåglar?

Vilka andra fåglar fungerar undulater med? :)
Fungerar dessa med zebrafinkar? Jag har själv sett massor av folk som har zebrafinkar och undulater tillsammans - men har ingen aning om hur detta skulle fungera om man skulle testa det själv!
Har hört massor av både bra och dåliga historier om detta..
Vad tycker ni? Fungerar det med någon annan typ av papegoja? (I mindre format, har inte plats för någon stor papegoja eller Nymf.)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

MimmiH
0

Undulater och zebrafinkar har jag ingen erfarenhet av, har dock hört många avråda från det.

Ska man blanda olika arter bör man ha en stor voljär med många sittplatser och gott om flygutrymme.

Risfåglar är en fågelart som en mycket erfaren uppfödare säger funkar med undulater.

Själv har jag katarinaparakiter tillsammans med undulater, trots att många avråder från det, men i en ordinär bur skulle det INTE funka. Det funkar hos mig att ha 2 katarinaparakiter och 7 undulater i en voljär som är 2x1x1,75 meter med tillgång till utevoljär under den varma årstiden som är 5x3x3 m. Men som sagt, hos många andra funkar det inte.

Nymfkakaduor går bra att ha med undulater men de är kanske för stora?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

JohannaN
0

jag hade kanarie fåglar i min dåvarande voljär som då var 3 meter lång, 2 meter bred och 190 hög :) funkade jätte bra då kanariefåglar är kvicka och aktiva små fåglar :) hade också vaktlar ihop med mina dunisar som också funkade bra :)

nymfparakiter funkar ihop med undulater och jag vet också att zebrafinkar samt risfåglar funkar ihop med undulater om det finns utrymme för dom :)

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

[CruellaDeVil]
2

Man brukar i regel säga att risfåglar och nymfar är det som fungerar bäst med undulater. Risfåglarna är oerhört tuffa och nymfarna står ut med undulaternas stök.
Jag har själv praktrosellor och kinesiska dvärgvaktlar tillsammans med mina. Dock finns det risk att undulaterna skadar vaktlarna och att rosellorna skadar undulater. Så det är inget jag egentligen rekommenderar i första hand.

Vad gäller mindre finkar och kanarier avråder jag starkt. Det KAN gå alldeles utmärkt men hemma hos mig har en katarinaparakit bitit en kanarie så illa i benet att kanarien förlorade sitt ben. Lägg då på minnet att undulater är betydligt stökigare än katarinor. Numera håller jag alla små finkar och kanarier i egen voljär.

MimmiH
0

Bra inlägg CruellaDeVil. Du har stor erfarenhet av olika arter, jag råder TS att lyssna på dig :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[vädur-52]
0

Grovt skissat brukar man indela fåglarna i raknäbbar och kroknäbbar,

och de skall man inte blanda i samma bur.

Sedan finns det naturligtsvis undantag som beskrivs ovan.Jag har

själv haft risfåglar ihop med undulater och där är det minsann

undulaterna som får vika sig.

emelieeileme
1

Jag vet att du inte ska hålla undulater och zebrafinkar tillsammans oavsett storlek på bur, då undulaterna har så starka näbbar att de kan kapa hela ben på småfåglarna. 

Jag tycker du ska satsa på nymfkakaduor men se till att ha en ordentlig voljär!