Hur länge bör de sova?
Som rubiken lyder,sökte på google men inget ….Mina brukar sova när jag sover ca.9 h\dygn
Hälsningar från Amanda och hennes undulater
www.undulaten.n.nu
Min sover på natten såklart….men sedan har jag ställt in fågel-lampan med timer så den tänds på morgonen vid cirka 8:00 sedan släcks den vid 12 för att sedan tändas igen vid 16 & då lyser den till 21:30…..
Det är ju dagsljus i rummet & även akvarium som lyser så det blir ju inte mörkt för dom på dagen…..så ser rutinerna ut för mina fåglar.
Mina brukar oftast ha en 12 timmars rytm.
Kan säkert dra på det så det blir 10 timmar också.
Vaknar vid 10 och täcks över för kvällen vid 22-23.
Då de inte är gjorda för lika mycket dagsljus/lampljus som oss männsiskor.
Täcker över mina vid 23-00 och tar av och tänder uv-lampan vid runt 11-12.
Så runt 12 timmar blir det. Det man bör tänka på är att de bör ha mörkt längre än oss människor då det är så i det vilda. Fåglar som har mörkt för lite blir lättare sjuka och kan även dö i förtid har jag hört så vågar inte chansa.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Okej jag menade självklart minst 9 h då jag är väldigt noga med att sova länge men tack för alla tips!
Hälsningar från Amanda och hennes undulater
www.undulaten.n.nu
Hos mig varierar det. De sover så länge jag sover, eller försöker sova, eller rättare sagt, de vaknar innan jag vaknar. Ca 10-11 timmar brukar det vanligtvis bli.
I naturen är det ju så otroligt mycket ljusare under dagtid än vad vi kan få inomhus med våra lampor.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se