Vilken fröblandning?
Vad ger ni era undulater för fröblandning? Finns det någon som är att rekommendera framför andra?
Jag köper alltid olika, ibland blandar jag nymffoder och "rent" undulatfoder som bara har småfrön.
Jag blandar så att dom ska få lite annat frö också och inte bara dom vanliga små kornen :)
Men annars får dom olika undulatblandningar med olika frön.
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Aha, så undisarna kan alltså knapra i sig nymffoder? Trodde det var för stora bitar i.
#2 Det kan såklart vara stora bitar i, men man får ju köpa så "smått" det går :) Solrosfrönen brukar jag plocka bort eftersom dom inte äter och då passar jag på att grodda dem :)

Äter undulaterna groddarna? Här finns det gott om hamstrar som gärna knaprar i sig solrosfrön. :)
Tack för tipset om nymffoder, det ska jag köpa när jag åker till Bromma Zoo nästa gång.
#5 Men kom ihåg att nymffodret måste blandas så att det "utjämnar" sej :)
Ja, det är bra om dom får groddar :)

1 kg Nymffoder inköpt! Det ligger just nu i frysen och ska så göra några dygn men sedan är det dags för Muppis (jo, han heter faktiskt så ;)) att provsmaka.

Jag tycker Trill undulatfrö är bra. Men köper lite olika. Nångång ibland kan mina få lite parakitblandning. Inte så dumt vid ruggning eftersom solrosfrön är ganska feta. Men just därför får dom inte äta det för ofta.. (Finns ju olika storlekar på solrosfrö, dom största är nog för stora..)
Köper lite olika sorters undulatblandningar. Har köpt parakitblandning nu, har inte haft det förut men tänkte prova.
#6 Varför lägger du nymffodret i frysen?

#9 Det är för att ev kryp i fodret ska dö. 4 dygn får det ligga i kylan. ;)
Jag var in på undulatportalen och där var det bla ett tips fågelbröd som man kan göra till undulaterna.
Bästa fodret enligt en där var "Birdcareco daily essentials 3" var kan man få tag på det?
Kram Jile

Jag har lärt mig namnet på en frösort nu i helgen, safflor. Hårda vita frön, mycket större än hirsfrön. Det finns i rätt många undulat-/parakitblandningar och äver gnagarblandningar. Mina undulater har aldrig ätit dem. Inte hampisarna heller…
Gillar era undulater safflor? Det innehåller mycket mer fett än t ex solrosfrön, så det är väl tur att mina ratar det. ;)
#12 Jag tror att mina äter Safflor, men dte finns ju oftast i undulatblandningar :)
Men jag tycker det är bra att mina undulater äter lite fett och grönsaker eftersom dom rör mycket på sej
Jag ger mina Prestige Undulatfrön (utan vampellets) och blandar ut det 1/3 med rena kanariefrön. En mycket bra blandning som jag varmt rekomenderar.
Mina fåglar får Vitakrafts undulatfröblandning
. Detta tycker jag alltid har fungerat väldigt bra. Dock kommer jag troligen snart byta till prestige istället. Min lokala djuaffär har nämligen börjat med detta foder nu :)
Hej
Finns ingen anledning att lägga fröpåsar i frysen. Skulle det finnas kryp i fröna gör det inget för fåglarna.Bara otrevligt för ägaren.Isåfall gå tillbaka med påsen.Tänk på att vissa fröer är köldkänsliga och kan dö i frysen, då försvinner alla näringsämnen också.
Bird Care Daily essentials 3 är ett rent vitaminpulver som man strör över maten vid behov. Jag använder det vid ruggning och häckning. Ej dagligen då mina fåglar äter en bra och varierad kost.
Finns att beställa på företagets hemsida på nätet, ligger i England.
Jag använder Bello Edoff Orginal vintertid när jag häckar mina Undulater, övriga året Bellos Undulatblandning.
Köper aldrig frö i en vanlig affär. Utöver frö får min det mesta i grönsaksväg, frukt, kokt fullkornspasta,kokt råris, bulgur,Qinoaa mm.
Jag försöker nu få tag på prestige undlatfrön utan VAM-pellets men djuraffärerna här verkar ha svårt att få tag på det. Jag kör fortfarande med vitakraft av denna anledning men blandar nu i 1/3 rena bello kanariefrön.
Jag har lärt mig grodda frön nu men mina fåglar vägrar smaka. Är det någon som har något tips att ge?
Ge ingen annan mat när du ger groddar. Groddarna ska vara korta, men det kanske du vet. Skölj flera gånger under groddningstiden o precis innan du serverar så att det håller sig fräscha längre. Ta inte bort dem för tidigt, men inte så att de blivit ofräscha heller. Jag tycker att de håller sig fräscha längre om man brer ut dem tunt på ett stort fat.
I början kan du kanske prova med att ge blötlagda (i 12-24 timmar) frön.
Kul att du lärt dig grodda. Lycka till.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Tack för tipset :)
Jag har haft en ny omgång groddar som blev "klara" idag. Själva groddarna är knappt 1mm långa. Jag har serverat groddarna nu med vitaminer och hackad gurka och vet du vad? Aleu sitter med hela huvudet i skålen och mumsar
Han verkar tycka om det, och det brukar ju vara så att när en börjar smaka på något brukar de andra ta efter :)
Vad bra 
Jag ger groddar/blötlagda frön 2 gånger i veckan - de blir för häckningssugna annars.
Jag använder Prestige men köpte Zooman också igår. Vilken är bäst, tycker ni? 
Jag vet inte vad zooman innehåller, men om det innehåller tillsatta vitaminer är det inget bra för fröblandningen måste gå att blötlägga och grodda.
Prestige budgies UTAN vam-pellets är bra. Man kan tillsätta ca 1/4 - 1/3 rent kanariefrö till den.
Jaha, ska kolla snart då :)
ok, jag har med VAM- ska kolla efter utan nästa gång. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bra fröblandning är Prestige Stand Up som man blandar ut med rent kanariefrö.
Jag kan desutom varmt rekommendera en fröblandning från Frank Zoofor. www.frankzoofor.se Svenskt odlade och skördade fröer utan besprutning av insektsmedel. Det är en riktigt bra sammansatt blandning med flera olka frösorter och en hög halt ( 52 % ) egen odlat kanariefrö.
Blandingen finns inom kort att köpa hos www.undulatshopen.se
Där finns även prestige stand up ( budgres, premium och rent kanariefrö.
Jag ger mina Prestige och ibland Bello!
Jag ger mina Franks Zoofor :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#27 Tack för tipset om denna fröblandning.
//Jile
Först vill jag bara tipsa om att blanda de groddade fröna med en mosad jordgubbe - det gjorde susen för min kräsna lilla tant. Hon bor numera i sin foderskål. :D
Sen kan jag rekomendera Harrisons Birdfood för den lycklige som kan få sina små att äta pellets. Ekologiska pellets som enligt min veterinär är det mest kompletta foder man kan ge sin kompis.
Jag har inte provat det men jag har världens förtroende för honom - har aldrig träffat en så kunnig fågelexpert tidigare.
Han är en riktig pedagog skulle man kunna säga. Jag visste sen tidigare att man kan känna bröstbenet på en underviktig undulat men han lät mig känna efter så jag skulle lära mig. Inte alla som tar sig tid att lära sina "patienter" självvård! :)
Så vad jag ger mina undulater för mat beror på hur de känns nuförtiden. Inget godis när de är runda och fina och en massa feta fröer när de behöver lite hull med andra ord.
jag har använt lite olika undulatblandningar till mina :) just nu har min leverantör ett tyskt märke som jag inte kommer ihåg vad det heter :)
sedan tror jag på att blanda olika sorters frön då undulater äter mer än hundra olika sorters frön i det vilda dessa lägger jag till i min blandning som jag köper separat: Gräsfrö, Ogräsfrö, Havre, Hampa, Korn, Linfrö (inte för mycket), Negerfrö, _Råg, Råris, Rädisfrön, _Sesamfrön (inte för ofta) tistelfrön och vete :)__
man kan också grodda och ge av: Alfaalfa, Bovete, Broccoli frön, Bockhornsklöver frön (liten mängd då och då), Bönor (då och då) Hirs, Hampa, Havre, Korn, Krasse, Linser (gröna och röda), Linfrön, Majs, Mungoböner, Negerfrö, Sesamfrö, Solrosfrön (då och då), Ruccola, Råris, Råg, Rödkåls frön (inte för ofta), Rädisfrön, Vete, Ärtor.
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
Vart köper du ditt Gräsfrö, Ogräsfrö?
det köper jag hos en lokal lanthandel :) köper 3-4 kg och får betala runt 89 kr för det både åkergräs blandfrön och vanliga gräsfrön :) så även med hampa, havre, korn, vete och råg allt är när producerat hos den lanthandeln som har gått i tre generationer och den fjärde är på väg att ta över om några år^^
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
Jag kopierar mitt inlägg i tråden Frösorter hit:
Jag gör min egen fröblandning av ekologiska fröer samt kanariefrö. Rent kanariefrö beställer jag från min lokala zoohandlare, blandar ca 40-50 % av det i blandningen. Även undulatshopen.se har rent kanariefrö (alltså INTE blandningen)
De ekologiska fröer jag hittar på Konsum som jag blandar i är hirs, bovete, lite vit quinoa. Jag blandar även i lite sesamfrön, men sesamfrön är extremfeta så jag blandar bara i lite.
Jag ska troligtvis köpa ett foder från zooplus som heter JR Birds Premium undulatfoder. Det är ett foder som man ger torrt. Jag ska i så fall variera med det.
http://www.zooplus.se/shop/83864/83865/83866
Apropå linfrön så ger jag inte det för det innehåller giftet cyanid och jag vet inte hur mycket undulater tål av det utan att bli sjuka. Prestige budgie innehåller tyvärr linfrön så det vill jag inte ge.
Tillägg: Helt bovete verkar de inte så förtjusta i.
Tillägg2: JR Birds premium undulatfoder innehåller tillsatta vitaminer så den blandningen kan man inte grodda, jag vill inte ge vitaminer varje dag så jag kommer troligtvis inte att köpa den blandningen.
En fröblandning jag fick tips om av en erfaren uppfödare - hon ger den även till sina icke-häckande undulater - är Versele-Laga (Prestige) Budgie Breeding
Den innehåller hela 50 % kanariefrö och inga extremfeta fröer. Vit hirs, gul hirs, japanhirs och skalfri havre.
Budgie breeding finns tyvärr bara på 20-kilossäckar.
Oj så många olika fröblandningar de hade,
det visste jag inte innan.
Fast de flesta var ju i 20kg säckar tyvärr.
Ja, det finns en del att välja på nu. Jag har bett min lokala zooaffär kolla om de kan ta hem Versele-Laga budgie breeding. Imorgon hoppas jag få svar :) Detta för att det blir enklast för mig.
Annars tycker jag Undulatshopens blandning från Frank´s Zoofor verkar bäst, men jag har ganska långt till posten.
Här är en artikel där bra fröblandningar listas samt även mer info om fröer.
Jag ger mina undulater frankfoors undulatblandning från undulatshopen och blandar ut med olika andra grejor
Hälsningar från Amanda och hennes undulater
www.undulaten.n.nu