Vilken teckning har dem?
Ska sätta dem i häck och har länge uppmatat dem och allt det där så jag är förberedd.Kommer deras ungar bli samma färg som dem eller kan det komma någon annan färg ur släkten innan menar jag?Har tyvärr ingen stamtavla eller dyl.
Hälsningar från Amanda och hennes undulater
www.undulaten.n.nu
Skulle behövas lite tydligare och närmare bilder för att kunna avgöra något säkert. Tycker ljuset på bilderna är lite dåligt och så skulle jag vilja se deras ryggar.
Måste fråga, hur gamla är de? Tycker honan ser lite väl ung ut för att häckas? Och det är inte möjligen syskon? Färgerna är så lika så jag skulle starkt misstänka det.
Hur som helst så kan jag försöka mig på en gissning i väntan på bättre bilder. Honan skulle kunna vara dominantbrokig skuggvinge och hanen skuggvinge. Möjligen grågröna båda två.
#3 Håller med dig helt här. De ser ut som skuggvingar men med tanke på ganska skarp blixt kanske de även kan vara gråvingar?
Är de köpta samtidigt i butik och har så lika färger är det ganska stor sannolikhet att de är syskon. Särskilt då de har färger som inte är de allra vanligaste.
#4 Visst skulle de kunna vara gråvingar också, jag baserade gissningen på skuggvingar då kroppsfärgen är så väldigt reducerad. Men egentligen vill jag inte gissa mer förrän jag ser en bättre bild.
Håller med om att chansen att de är syskon är stor, färgerna är ju inte de vanligaste.
De är ca.1 och ett halvt år nu sa de på djuraffären..Jo,jag har köpt dem samtidigt.Tack för gissningen ska försöka ta lite bättre bilder nu! :)
www.undulaten.n.nu
Men undulater överlag,kan de få ungar som är en annan färg än någon av föräldrarna?
www.undulaten.n.nu
Så det är väl bäst att jag plockar ut holken?
www.undulaten.n.nu
Nu har jag plockat ut holken eftersom jag insett att det inte skulle funka,vill ju det bästa för mina undisar…Men åter till färgen vad säger ni?Stämmer era hypotester?:)
www.undulaten.n.nu
Ja det ser ut att stämma, så jag håller fast vid de teckningar och färger jag skrev ovan. :)
Hanen är väldigt lik min första undulat, Zeke (han var grågrön gråvinge), en riktig snygging var han!
Jätte bra att du tog bort holken!
Undulater kan ibland få andra färger på ungarna än de färger föräldrarna har, men det beror helt på vad de har för teckningar och färger. Med dessa två så är båda ur den gröna serien, vilket är dominant, så det är möjligt att de kanske är bärare av blått och därmed kan få ungar ur den blå serien. Sen beror det givetvis på hur den andra fågeln de paras med ser ut.
Generellt handlar det om ifall föräldrarna har dominanta eller recessiva teckningar/färger, uppvisar de bara dominanta anlag (t.ex. standardtecknad grön) så är det möjligt att de även bär på andra recessiva anlag dolt och därmed kan få ungar som inte ser likadana ut som de själva.
Okej,tack för bra svar:)
www.undulaten.n.nu