Köpa Undulat eller inte?!
Hej!
Har precis fått ett mycket fint erbjudande av min kära kompis att köpa hennes en bur på 98 cm hög, 54 cm djup och 81 cm bred. Allt ingår, det vill säga två snälla men ej tama Undulater, tillbehör osv.
Jag har alltid varit intresserad av fåglar och skulle tycka att det skulle vara så roligt att äntligen få ta tag i passionen för just det här även om jag är helt ny inom området på det mer insatta sättet. Jag har alltså inga tidigare erfarenheter, men jag har tålamod och vilja att göra mig insatt så att fåglarna och jag ska må bra.
Jag undrar dock lite vad det kostar i månaden att ha fåglarna? Räkna bort bur kostnaden, den har jag fastställd. Men försäkring, foder, ev sjukvård, tillbehör och leksaker osv? Jag är trots allt studerande och tar studenten detta året.
Vill gärna veta vad som är superviktigt för mig att tänka på som fullständig nybörjare. Jag har redan läst på en hel del, men som sagt är jag öppen och villig så tar emot allt som går.
Verkar jag på rätt spår eller borde jag tänka om en och annan gång?
Ska du stämpla och döma ut mig för okunskap så ber jag dig att i stället vända på klacken direkt.
Tack på förhand!
I describe the world from my perspective when I am drawing.
Med Vänliga Hälsningar,
Lovisa Ivarsson | http://ArtOfLovisa.wordpress.com/
Vad roligt att du funderar på undulater som husdjur! De är riktigt trevliga att ha, tycker jag iaf ;)
Vad gäller kostnaden tycker jag inte att den är så stor, met är svårt att säga en specifik månadskostnad tycker jag. Är det något som kostar är det generellt sett eventuella veterinärkostnader. Jag har inte mina försäkrade, men om man vill ha det kan man få en på tex Agria för runt 50:- i månaden. Annars får man lägga undan pengar så att det finns om veterinär skulle behövas.
Underlag går bra att ha tidningspapper, vissa har tex sand eller alspån, men billigast och på inget sätt undermåligt är just tidningar.
Bra frön kan kosta lite extra, mina fåglars favorit är denna:
http://www.undulatshopen.se/froblandningar/undulatblandning-2-5-kg.html
Det är ändå inte speciellt dyrt, det kan räcka rätt länge till två fåglar. Övrig mat är grönfoder. Jag brukar köpa frusna bär som är på extrapris och ha i frysen. Dessa gör jag sedan fröstänger av enligt detta recept:
http://undulater.ifokus.se/discussions/4db09eb088f472779c0006ee-undulat-godis
Övrigt grönfoder är inte nödvändigtvis heller så dyrt, man kan även där hålla utkik efter extrapriser. Jag brukar mixa ihop och frysa in "portioner" så att man lätt kan ta fram, tina och blanda i fröna.
Här är även en bra beskrivning hur man kan så gräs till dem:
http://www.undulatportalen.se/gras.html
En del vitamintillskott är nödvändigt, men blir inte heller det så dyrt. Titta runt lite på undulatshopen.se, är min rekommendation.
Leksaker kan vara kostsamma. Men även här kan man göra mycket själv, kolla in den här artikeln:
http://undulater.ifokus.se/articles/4f0c7af088f472620506fb66-lek-stimulans
Till sist, vad är viktigt att tänka på som nybörjare? Hm, jag vet inte riktigt. Du säger ju att du läst på och det är bra. Jag tror att jag lärt mig absolut mest på att bara läsa massor, artiklar trådar, typ allt jag kommit över.
Långt inlägg blev det, hoppas att jag hjälpt dig något iallafall :)
Hej, välkommen hit :)
Jag skriver några saker jag kommer på: Undulater är väldigt pratsamma, tjattriga så är man känslig för det så är undulater inget bra val. Till natten, när de ska sova kan man lägga ett tunt tyg över buren som man tar bort på morgonen när de ska vakna, men vissa undulater kan tjattra iaf.
De måste få flyga fritt i bostaden eller fågelrum flera timmar varje dag. De bör ha lekträd och lekplatser i rummet. Fågelsäkra rummet så att de inte kan skada sig eller flyga in i fönsterrutor. De kan gnaga på tapeter med mera.
Det finns några försäkringsbolag att välja mellan: agria och sveland, vet ej om Folksam försäkrar undulater. Mina är inte försäkrade för jag har så många men senast jag hade dem försäkrade kostade det ca 370 :- per år och undulat, man kan begära att få betala per månad.
Blir fågeln sjuk bör man om möjligt gå till en fågelkunnig veterinär, fåglar ingår inte i veterinärutbildningen så de flesta veterinärer är totalt okunniga om fåglar.
Här är en lista över fågelkunniga veterinärer:
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Jag har tre undulater, och i matväg kostar de ca 150-200kr per månad men det beror till stor del på att jag köper en hel del kräckers och liknande åt dem ^^'' Om de fick skulle de säkerliggen gnaga sönder tre st var per dag.
Har inte heller mina försäkrade, men är huvudsakligen därför att det inte finns fågelkunniga veterinärer i Västerås och blir ens fågel sjuk är den enda hjälpen man erbjuds avlivning. Det är en sak du kan behöva ha i åtanke, bor du inte i en av de största städerna (sthlm, gbg, malmö) kan det vara svårt med veterinärer så skulle ni åka på en törn och något tråkigt händer så finns det i regel inte mycket hjälp att få.
Dock är min erfarenhet så att undulater håller sig väldigt friska och glada länge, så länge man inte har saker hemma de kan göra sig illa på 
En annan sak jag kom att tänka på när du skrev att de inte är handtama är att mina inte är det heller, men de är fortfarande sociala och glada när jag kommer och pratar med dem. Vi har speciella visslingssätt vi hälsar på och en liten minidans som gör dem glada ^^ (Ja, mina kompisar tycker att jag är störd men de gör inget
)
Vad kul att du funderar på att skaffa undulater och så härligt att du verkligen tänker igenom ditt beslut och läser på :)
Undulater är underbara men det är inte ett speciellt enkelt djur. De är tidskrävande och kräver planering. Ska du åka bort måste någon kunna ta hand om dem och se till dem och det tar en stund varje dag att fixa färskfoder åt den, grodda frön m.m och att städa.
Jag kan inte säga riktigt hur mycket jag lägger ut per månad på leksaker, mat och sånt men säkert några hundralappar på mat.
Denna fröblandningen köper jag: http://www.undulatshopen.se/froblandningar/undulatblandning-2-5-kg.html som är toppenbra.
Sen köper jag alla grönsaker, bär och kryddväxter ekologiska och det kostar ju lite extra, men tycker att det är bra så vet man att de inte får i sig en massa bekämpningsmedel och sånt eftersom de ändå är ganska känsliga.
Vitaminer och kalk kostar lite i inköp men de håller länge och är vääldigt dryga. Jag ger mina fåglar preparat från Birdcare, det är då Bioplus (probiotika och vitaminer) och calcivet (kalk) som jag ger 2 ggr i veckan var och Daily Essentials 3 (vitaminer) som jag ger 1 gång i veckan. De finns allihop på Undulatshopen.
Jag har fyra undulater och har inte försäkrat dom eftersom det blir ganska dyrt och tycker det är bättre att lägga dem summan på veterinärvård direkt om de blir sjuka. Är ju alltid självrisk också så tror inte man tjänar så mycket på det, men kan ju kännas tryggt att ha det och har man bara 2 fåglar blir det ju inte så dyrt med försäkring. Karlstads Djursjukhus är det som gäller för mig när jag har sjuka fåglar. Det finns några fågelkunniga veterinärer där, de kan bla söva vilket jag har erfarenhet av.
Har du läst på www.undulatportalen.se ? Annars rekommenderar jag att du kikar in där, finns mycket nyttigt att läsa om :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Först av allt en liten parantes… NinaCrown, jag bor också i Västerås och det finns en bra fågelveterinär i Köping! :D Djurkliniken Strömsholm Köping har en veterinär som heter Göran - GRYMT BRA! Nu över till det andra, jag har alltid haft två undulater, även när jag pluggade, och det är inte ekonomiskt betungande. Min stora skräck har varit att något ska hända dem och jag inte ska ha råd att hjälpa dem. Men jag har haft 2000:- vikta åt akuta undulatproblem och jag har aldrig behövt använda dem. Ett veterinärbesök går inte på mer än 650:- i värsta fall (oförsäkrat). Under de 19 år jag haft undulat (shit my god gammal tant!) så har jag varit hos veterinären med dem kanske 7-8 gånger. 4 av de gångerna har varit de senaste 4 åren eftersom de inte klickat med varandra utan slagits. Det ger en liten fingervisning tror jag. Personligen är jag tveksam till försäkring av undulater. Går nånting snett inuti så är det inte mycket man kan göra. Jag ska inte säga att det är omöjligt för det vet jag inte, men jag har aldrig hört talas om det. Det är svårt att ställa diagnos utan att söva fågeln och det är riskabelt att söva så känsliga och små djur. Jag, igen jag och bara jag, skulle inte utsätta min kompis för det utan hellre låta den somna in om den var så sjuk. Och när man inte opererar ett djur så kommer man inte upp i så höga summor att det lönar sig att försäkra. Därmed inte sagt att veterinären inte kan göra underverk för de små liven, det livar jag att de kan, men dyrt blir det inte. Eller, tja, när man pluggar är minsann inte 650:- och en ev taxiresa så billigt det heller, men jämfört med andra djur. Fröblandningarna, har jag lärt mig här (tack kära kloka ni!), innehåller för lite kanariefrö men det kan man köpa i lösvikt och blanda i. Så, köp en bra fröblandning i en djuraffär (ta för vana att kolla Bäst Före Datum), blanda i kanariefrön så du ser att ung hälften är kanariefrön. Mina två gör slut på en sån varannan-var tredje månad. En knippe hirskolvar för 29:-/månad skulle jag tippa. Men det är godiset, var restriktiv. Jag köper i lösvikt om det går, billigare och lättare att kolla kvaliteten. Frukt, och framför allt grönsaker, äter du säkert själv. Lätt att kombinera med undulaternas behov! Bara att sno ihop lite när du gör till dig själv! :D Grodda gärna frön nån gång i veckan också. Servera gärna på lite olika sätt - häng upp i grönsaksbollar, med klämmor GÄRNA UPPOCHNER så de får kämpa med både godis och grönsaker! :) Pinnar är en sjukt bra aktiveringsleksak som dessutom är gratis. Skölj noga bara. Och låt ev löv sitta - undulaterna skalar dem så gärna själva. Av större grenar kan du göra sittplatser och sitträd. Veterinären brukar säga till mig att ha naturpinnar i olika storlek för de behöver variation. Jag brukar köpa en 3-4 stycken och byta ut dem en gång om året kanske. De är rätt dyra (ca 75:-/st) men väl värda priset. De pinnar man plockar ute håller bara några timmar innan de blir flis… Sittrep kan man sätta utanpå buren också - mina fåglar älskar det. Viktigt att byta när de blir slitna bara. I en av djuraffärerna här kostar de 69:-/st och i den andra 39:-/st och de billiga är både bättre och snyggare. Jag är smålänning, jag kollar sånt. Veterinären brukar också säga att man ska ha vitaminpulver PÅ maten, INTE köpa mat som innehåller vitaminer. Frön med vitaminer eller smakpärlor (röda och gröna pluppar) går inte heller att grodda (vilket ju säger en del om hur bra det är…). Vitaminer i vattnet försvinner snabbare och du måste byta vatten flera gånger per dag för att fågel ska ha nytta av det. Dyra vitaminer är DYRA men lönar sig. Räcker mycket, mycket längre och är mycket bättre. Ha ett par 2-3 saltstenar/sepiaskal hemma. Under långa perioder petar de inte ens på dem och sen säger detbara PANG så är det slut. När de verkar hängiga eller magkänslan säger att något är fel - reagera direkt. Ring och prata med veterinär (ring hellre en expert långt bort än en "vanlig" veterinär i närheten - råda dig kan de och oftast är det det viktigaste). Jag har två saker hemma som jag sätter in när jag blir orolig - en luftfuktare och en värmelampa. Luftfuktaren kostade 150:- på en utförsäljning på Åhléns (egentliga priset runt tusenlappen) och en värmelampa med skärm för totalt ca 1500:- på Djurmagazinet. De använder man inte så ofta men det är GULD de där få gångerna. När jag pluggade fick jag veta hur bra det var men jag hade inte råd då. Fick jag göra om skulle jag kollat Tradera och Blocket och reggat mig på ett forum som detta och frågat om jag kunnat få låna/hyra vid behov. Bor du i närheten av Västerås så lovar jag att du får låna mina om du behöver! Ett badkar är bra och uppskattat! Finns från ca 40:- och uppåt. Viktigt att kolla så det fungerar med den bur du har. Och prova gärna att duscha dem med blomspruta - vissa gillar det inte medan andra blir som galna när man tar fram den. Lätta kökshanddukar (2-3 st) använder jag dels när jag diskat leksaker och pinnar och dels de gånger jag tar fåglarna mot deras vilja (det måste man lära sig och det är inte roligt i början - de skriker och bits och man tappar dem för att man håller för löst och hur rädda de än är så är du alltid mer rädd). INTE tjocka frottéhanddukar, de är tunga och fåglarna kan fastna med klorna och göra sig illa. Nu låter det som att det enda jag gör är att jaga runt mina stackars djur, haha, men det är det inte. Men jag minns hur jobbigt jag tyckte det var och att jag kände mig grym och elak men det är viktigt att kunna hantera fåglarna även när de inte vill. För att kontrollera och ev medicinera. När jag fick min första undulat hade hon frön i en automat och vatten i en annan, sand på burgolvet, två jämna pinnar att sitta på, en gunga och inget mer. Dessutom fick hon inte komma ut för då trodde jag att hon skulle döden dö. Point being - var inte rädd att lära tillsammans med dina undulater, lyssna till ditt förnuft och våga ifrågasätt det du igår trodde var Sanningen. Jag kunde INGENTING ett brinnande intresse var allt jag hade. Och det ska du veta, kommer man långt med! :D STORT OCH INNERLIGT GRATTIS TILL DIN FRAMTID SOM UNDULATÄGARE!!! De kommer skrika, skräpa ner, hitta alla dina knappar och ägna timmar åt att trycka på dem om och om och om igen… och du kommer att älska varje sekund.
Fenix_Chicci: Kan du skicka meddelande till mig med de fågelkunniga veterinärernas namn på Karlstads djursjukhus, ska uppdatera listan över fågelkunniga veterinärer med dem, tack för hjälpen.
Samson5: Tack för tipset om Göran Sjöstrom på Djurkliniken Köping, har uppdaterat veterinärlistan.
Vill även berätta att om man har jättelångt till en fågelkunnig veterinär så kan Djurkliniken Roslagstull ge råd till den lokala veterinären. Kanske kan man då få exvis antibiotika, vilket kan rädda fågelns liv i vissa fall.
En fågelkunnig veterinär kan ta prover och röntga, vilket blir dyrt så då kan en försäkring löna sig. Då har man råd att göra allt för sin fågel. Om man bara har 2 fåglar så skulle jag försäkra dem, men en del föredrar att lägga undan pengar för veterinärvård.
På denna sida finns även en del att läsa om undulater:
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
#5 Vet om den i Köping, men har varken bil eller körkort och har därför ganska svårt att ta mig dit med fåglarna ^^'' Dock har jag bara behövt uppsöka veterinär för undulat en gång sen jag flytta till Västerås, och då hade det inte hjälpt att åka till Köping iaf
Akut, väldigt svår lunginfektion på gammal undulat. Ringde till och med Roslagstull för att höra om det var någon idé att åka till dem eller Köping med honom men de tyckte det var hopplöst…
Dock är detta lite OT men ville bara svara.
Tänkte bara hoppa in lite.
Vi har våra undulater försäkrade - tidigare hade vi även duvor och när den gamla hanen blev sjuk såg vi hur viktigt det var för oss med försäkring.
Duvans försäkring kostade lika mycket som undulatens och jag vet inte om man kan jämnföra såhär men han blev röntgad och fick stanna kvar över natten.
Utan försäkring kostade det oss 4000:- med försäkring betalde vi 1500:- ungefär.
För oss känns det tryggt och bra att ha dom försäkrade och vi har 4st.
350 betalar vi per undulat/år men det gör vi gärna då vi inte alltid har en buffert att ta ifrån.
http://erjfoto.se/
Nu är det så här att mina föräldrar, som jag inte kommer bo kvar hos så länge till ändå, tackar enbart nej till att jag drar in buren och fåglarna så för mig verkar det inte bli några Undulater. De verkar inte uppskatta det vackra med naturen - livet - på samma sätt som jag och ser bara negativt till det här. Jag får bita ihop och acceptera det.
"De bara låter hela tiden."
"De luktar skit oavsett städning och skitar ned överallt."
"De kostar onödiga pengar."
"Ingen vill ta hand om de när man är utomlands."
Jag skulle dock älska detta kvitter, deras sociala beteende och jag skulle uppskatta att det luktar fågel och jag bör kanske upplysa dem om att jag är vuxen och lägger pengar på vad fasen jag vill.
Men men, jag tycker ändå att era texter och svar är så himla värda att läsa och jag har uppskattat varenda en. Ni har väckt upp mitt intresse ännu mer. När jag har flyttat hemifrån och har stabil inkomst ska jag utan tvekan ta tag i detta. Allt negativt som positivt känns bara älskvärt trots allt i det långa loppet. Kan inte minnas hur länge jag drömt om att faktiskt ha fåglar att vakna till än fake-twitter som surrar från en telefonjävel ;_;
Med Vänliga Hälsningar,
En dag kommer du att bli en underbar matte, det är jag säker på! Och om du bor i närheten så kan jag vakta dina fåglar den dagen du skaffar dem! :D
Luktar fågel?
Om fåglar och bur luktar äckligt så är ju hygienen felskött :) Det är alltid något att tänka på i framtiden. Fåglar ska inte lukta. Precis som katter och hundar helst inte heller ska lukta något speciellt.
Tack så hjärtligt mycket. Ska absolut tänka på det! :)
Jo, det förstår jag såklart. Det är dock ingen annan här hemma som förstår och det är ett av flera vanliga ursäkter för att inte låta mig få som jag "vill". Tyvärr…
Med Vänliga Hälsningar,
UV lampa måste du ha också, köp en för fåglar. finns på undulatshopen.se. det är en lampa, en reflektor och en lamphålare du köper, det kostar men är ett måste de möra vinterhalvåret:)
Hälsningar
Fredrika
& det finns uv-lysrör bland annat hos pwss.se om man redan har hållare för lysrör.