Värmelampa och luftfuktare
På förekommen anledning, jag har både luftfuktare och värmelampa om någon i Västeråstrakten skulle behöva låna nån gång. Länge hade jag inte det och tyckte det var dyrt att köpa när jag pluggade. Men nu när jag har så kan jag gärna dela med mig om någon skulle vara i behov. Man använder dem ju inte hela tiden. Det är bara att höra av sig.
Vad har ni andra för värmelampor förresten? Den enda de hade i min djuraffär var nog främst för reptiler och den har en svart "lampa" som bara utsöndrar värme och inget ljus för att inte störa djurens dygnsrytm. Jag har aldrig hört talas om det innan men eftersom det var den enda de hade så köpte jag den. Om den är bra eller inte vet jag knappt men varm blir den i alla fall.
Vad snällt av dig, Samson5.
Jag har keramiklampa som inte ger något synligt ljus. Infraröd strålning.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Varför använder man en värmelampa? Behövs det till fåglar i bur inomhus?
Och vill någon berätta lite om hur ni använder ljus, värme och luftfuktaren? I perioder? Mina undulater bor framför ett fönster och spenderar större delen av dagarna i fönstret, men jag funderar på att köpa en uv-lampa. Behövs det? Bör jag köpa luftfuktare och värmelampa också då?
Värmelampa använder man till en fågel som är sjuk. Luftfuktare behövs inte i allmänhet.
UV-lampa är bra, en UV-lampa för fåglar som förutom UVA även ger UVB. UVB gör att fågeln bildar D-vitamin så att den bättre kan ta upp kalk ur födan.
En del använder luftfuktare vid sjukdom, men har fågeln drabbats av någon svamp så kan det göra att svampen förvärras i vissa fall. Man kan kolla hur torr luft man har i rummet där fåglarna vistas med hjälp av en hygrometer. Men undulater kommer från ett relativt torrt klimat, men i vissa bostäder är det väldigt torrt under vintern så då kan det vara bra med en luftfuktare. Katarinaparakiter däremot trivs med fuktigare luft.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
tack för infon :)
Instämmer. Luftfuktare är bra i samband med värmelampan eftersom den bidrar till att luften blir torrare. Vi har använt luftfuktaren ganska mycket. förra vintern hade vi det jättetorrt här. Den här vintern har vi inte behövt den alls. Veterinären ordinerar ofta dessa båda och de gör skillnad, det gör de. Men, som sagt, inte världens billigaste tillbehör. Tack MimmiH, det var gulligt sagt. Jag minns när jag gick i högstadiet och de var dyra och svåra att få tag på och min fina undulathona hade lunginflammation, det var SÅ hemskt. Hoppas jag kan hjälpa nån i samma situation. Communityn som detta är så himla bra! Ja, en sån är det jag har! En keramisk lampa. Fantastisk manick. :)