Skrikig undulat
En av mina undulater, en knappt 1årig hane har blivit extremt skrikig och kraxig de senaste veckorna. För tre veckor sedan ungefär började han och ibland även honan skrika rakt ut och betydligt högre än vanligt. De har sällan primalskrikit så innan utan brukar sjunga och tjattra väldigt fint. Nu kommer det flera gånger om dagen och oavbrutet i stunder. Någon som vet vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det? De lever precis som vanligt (förutom att det flyttat in en julgran i samma rum, men den kan han väl inte vara så arg på?) och detta börjar bli ganska irriterande, han har en stark röst.
Tyvärr fäster de sig vid olika ljud. Min hona älskar att smattra som en kulspruta. Inte mitt favoritljud men det är inte mycket att göra något åt.
Får de flyga fritt? Hur mycket i så fall?
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Buren står öppen hela dagarna, precis som den alltid gjort. Ingenting har ändrats, så jag antar att det är något slags tonårstrots? Det hade varit skönt om man kunde tygla det på något sätt bara..
Min ena undulathona börjar rätt som det är, helt utan förvarning, skrika:
"RAAATATATATATATATATTATATATATATTA".
Tappat räkningen på hur många gånger jag ramlat baklänges när hon gör så.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
OK, men hur mycket är de verkligen ute och flyger?
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
#4, precis så!
De spenderar större delen av dagarna utanför buren. Tyvärr håller de sig i vardagsrummet som är "deras" och flyger inte till andra delar av lägenheten. De är lite fega. I sitt rum har de flera sittplatser och klätterställen som de leker på.
Jag tänkte gå ut och hämta nya grenar och möblera om hela buren idag. Om de får något annat att tänka på och nytt att gnaga på kanske det tystar hans skrik en liten stund i alla fall :p
När min undulat börjar låta så så brukar jag göra andra ljud som får henne på andra tankar! Om hon börjar skrika så så kan jag vissla, hyscha, eller knäppa. Då slutar hon ett tag! :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#7 har man tur så hjälper det i tre sekunder. det är verkligen oavbrutna vrååål när han väl fått det för sig.
men jag tycker att det har varit lite lugnare sen jag gjorde om buren igår så jag får väl jobba hårdare med att ha dem sysselsatta jämt!
sätt in halm i en boll så de kan dra stråna ur den (en salladsboll för ganagre) de håller dem sysselsatta ett tag, och bada dem med blomspruta varje dag för då måste de putsa sig rena och är med aktivreade:)
Hälsningar
Fredrika