Rocky och Våfflan!
Jag har nu separerat undulatparen så att Rocky och Våfflan är i en egen bur med holk, vattenbad, massa leksaker etc!
Jag har matat upp de i några månader nu - och de har fått flyga fritt mesta delen av dagarna för att de ska bli så starka och vältränade som möjligt.
Vill ju att allt ska gå så bra som möjligt! 
Har ni några tips på hur jag kan få de båda undulaterna att vilja häcka med varandra?
Våfflan är en lite busig tjej som gärna bestämmer mycket ;)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Så fina de är! Lycka till!
// Malin
#4 Åh tack så mycket! Ska försöka få några snygga kort på dom sedan när jag kommer hem :D
#3 Det där ser ut som två gossar? Eller missuppfattar jag nu? Kanske är det en bild på Rocky och nån annan?
#6 Det är Rocky till vänster på bilden!
Den till höger var också en hane, desvärre är han död nu :(
#6 Nej så trist. :(
Jag blev bara så konfunderad då det såg ut som två hanar och en holk och du bara nämnde Rocky, men då förstår jag.
#8 Holken följde med när jag köpte de! Tidigare ägare var väldigt okunniga om undulater och de ville ha ungar på stackarna.. Dock hade de litat på personalen i djuraffären som sagt att de var 2 av olika kön!
#9 Så himla typiskt alltså… :/
Hur går det med de blivande föräldrarna?
#10 Jag försöker på! Honans vaxhud börjar bli brun och hon har allt varit inne i holken och kollat lite! Och när jag släpper ut de sitter honan och hanen brevid varandra hela tiden :) Dock så har jag inte sett att de har pysslat om varandra eller uppvaktning än, men det är väl bara en tidsfråga!
Spännande! VAd fin Våfflan är. :)
#13 Visst är hon! :D Jättefin liten tös <3
23 December 2012Nu har jag lagt in fejkade undulatägg i holken. Våfflans vaxhud ändras allt mer, och Rocky får nu till och med sitta brevid henne på samma pinne, ibland 
Och såfort jag lagt in äggen i holken var Våfflan där på 2 sekunder och slängde ut massor av spån. Börjar det bli dags snart tror ni? 
varför la du in fejkägg???
#18 Mamma brukar göra så på våra höns, och det brukar sätta igång de rejält! Skadar det något?
Det är ju lite annrlunda med undulater.
Kan ju hända att hon struntar i att para sig & lägger sig & ruvar låtsasäggen….dessa ägg är ju till för att få en hona att sluta putta ur äggen ur holken & andra dumheter dom kan få för sig.
När honan börjar städa holken så börjar det närma sig & det behövs inga konstigheter som fejkägg……jag lovar dig det går bra utan men skulle din hona putta ut sina riktiga ägg så kan du använda dom…låt naturen ha sin gång istället så fungerar din häckning mycket bättre.
Ju mindre du som ägare lägger dig i desto bättre sköter dina fåglar detta & ju mer plock & pill kan bara störa dom i detta läge.
Ja okej, då ska jag ta ut de! :) Rocky sitter utanför holken och kollar när Våfflan grejar inuti! Men jag har icke sett någon parning än..
Det kommer…låt henne städa holken…(slänger ut allt spån)du får smyga i nytt sedan när hon lagt ägg.
När mina honor börjat kasta ut spån brukar det ta en vecka till första ägget…..ha gärna en riktigt tjock & bred pinne för tunna pinnar gör det jobbigt för honan att hålla sig kvar på när hanen sätter sig på hennes rygg.
#22 Åh, bara en vecka? Vad roligt det skulle vara om det kom redan om en vecka.. jag får genast skaffa lite tjockare pinnar i sådana fall, har inte så jättetjocka grenar i just nu 
Ja ungefär…har du fler fåglar än det häckande paret?
Om du har det så brukar det underlätta häckningen när dom hör dom andra fåglarna prata.
När det första ägget läggs sedan läggs det ett varannan dag & kläcks i samma ordning om dom nu är befruktade,man kan märka äggen med en mjuk tuschpenna…nån liten 1:a eller bara nån liten prick så kan man sedan räkna dagarna till kläckning…
#24 Ja, jag har 4 undulater sammanlagt och de pratar på som galningar.. De andra två flyger fritt i mitt rum just nu 
Är det första gången dom häckar?
#26 Ja, så det är lite extra spänt här hemma! Men har läst på massor om olika saker som kan hända, samt att jag har kontakt med en fågelkunnig veterinär som lovat att hjälpa mig om något går fel 
Det är bra….sällan nåt går fel men det skadar inte att vara påläst samt ha hjälp av oss som varit med förr..
Har fött upp många kullar..ja inte jag men mina undulater har fött upp många kullar med fina välskapta ungar i många år…senaste kullarna tog jag början detta år så det var rätt nyss det var häckningar här känns det som.
#28 Nej jag känner verkligen inte att jag kan vara för lite påläst!
Desto mer jag vet desto säkrare känner jag mig!
Får hoppas de tgår bra….det brukar det göra allt som oftast.
Har aldrig haft några problem medvare sig ungar eller att mammorna har gjort nått dumt.
Lycka till nu med dina små dun
31 December 2012_
Nej nu verkar det ha ändrat sig till Våfflan och Phoenix! Har aldrig trott att Phoenix varit kille då han haft brunare vaxhud, men nu verkar den bli grå._
Han ligger i vattenbadet (som jag tillfälligt bytt ut vatten till spån i) och Våfflan pysslar om honom så mycket. Förstår mig inte på undulater ibland..
Våfflan verkar strunta i holken - hon verkar tycka om vattenbadet bättre!
Inatt klockan 2 så märkte jag att något VERKLIGEN inte stämde. Våfflan pysslade om Phoenix så mycket och nu hade Phoenix börjat burra upp sig och sätta sig att längre ifrån "boet". Eftersom att jag hört om att värpnöd kan uppstå hos undulater och att mina undulater hade varit fria ett tag så jag vet inte vem som har gjort vad. Hon visade tydliga symptom på detta och jag satte henne genast i en sjukbur och höjde värmen och fixade luftfuktigheten. Detta räckte tyvärr inte då jag tror att jag såg det försent. Phoenix avled imorse klockan 6. Jag får helt enkelt vänta med häckningen och mata upp de ett bra tag till utifall att. Nu har jag bara 3 undulater och letar desperat efter en ny då jag hört att 3 undulater inte är så bra. Jag har gett de kalk, men jag kanske gav de för lite?
R.I.P Phoenix - 31 December 2012