Hon bestämmer mest
Hej!
Jag har ett problem med mina undulater.
Det är en hona och en hane, de är uppvuxna tillsammans. Men "väldigt" ofta kan det bli bråk. Tillexempel när hon äter och han också vill äta ur samma skål. Så han sätter sitt huvud bredvid henne och äter. Men hon vill äta själv, så hon slår till honom med näbben hårt i nacken. Samma sak kan hända när de sover. Gungan är en speciell plats där båda vill vara. Om hon kommer först, vill hon inte flytta sig lite om han kommer sen och vill sätte sig bredvid. Och om han försöker gå upp så hugger hon honom igen.
Jag behöver något råd för att få henne att sluta med dette betende så hon förstår att det är inte hon som bestämmer
Mvh Max
Hej, det är honorna som bestämmer hos undulaterna, det är helt naturligt så det går inte eller bör man inte försöka ändra på. Däremot finns det knep man kan ta till för att minska aggressivitet och stress hos undulaterna.
Du kan förbättra miljön så att även hanen får en gunga att sitta på, matskål att äta ur, bra sittplats högt upp på sittpinne. Ett alternativ som kanske fungerar är att låta dem äta på ett stort fat på burbotten, men ha en eller flera matskålar extra för säkerhets skull.
Är buren för liten för att ha flera gungor i så skaffa en större bur där du kan ha två-tre gungor men att det ändå finns flygutrymme i buren.
Aggressivitet ökar alltid i små utrymmen, ju större bur desto bättre blir samvaron mellan undulaterna (samt daglig friflygning förståss.) och stimulerande inredning där alla undulater kan få en bra plats, leksak.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Tack för ett lång och bra svar!
vilket mått på buren skulle du rekomendera som bäst!
Mvh Max
Jag har inget exakt mått, men ju större desto bättre :) Minsta tillåtna mått (70 långsida, 45 kortsida, 60 höjd) är alldeles för lite anser jag. En stor voljär är det allra bästa men få har plats för det.
Jag skrev att minsta tillåtna mått är 70x45x60, men det är inte helt rätt. Minsta tillåtna mått beror på hur lång undulaten är:
fågelns längd 16-20 cm: minsta tillåtna yta (m2) 0,31, burens längd minst 70 cm, höjd minst 60 cm, bredd minst 45 cm.
fågelns längd 21-25 cm: minsta tillåtna yta (m2) 0,45, burens längd minst 90 cm, höjd minst 60 cm.
fågelns längd 26-35 cm: minsta tillåtna yta (m2) 0,84, burens längd minst 120 cm, höjd minst 80 cm.