Kön och färgfråga!
Det där ser ut som en hona som inte är i häckningskodition, och färgen är en Himmelsblå gulmaskad opalin. Jättesöt.
Tack, det är verkligen stor skillnad på utbudet av färger idag jämfört med på 80-talet då jag höll på. Då hade jag en ljusgrön och en koboltblå, lite senare köpte jag en vit och en gul…det är roligt att det finns så mycket nytt att lära sig. Opalin är fint, en av mina killar är koboltblå opalin. 
Det är knepigt att fågeln är himmelsblå, då den ser grön ut.
Jag misstänkte att det var en tjej, men var inte alls säker.
Det gröna beror på att hon är gulmaskad, antagligen typ 2 då hon är såpass gul över hela kroppen.
hm… jag skulle ju säga att det var en hane men men
Honor kan ha så blå vaxhud när de är ur häckningskondition, men det är inte alltför vanligt oftast brukar de vara ljust blå. Men jag går på de ljusa-vita partierna runt näsborrarna som hanar aldrig får. 
Kika på översta bilden i denn artikeln så förstår du nog vad jag menar: 
Just den här beter sig som en hona i sällskap med den blå hanen i bakgrunden, men det kanske saknar betydelse? De uppvakar varandra med mat och putsning.
Jag har blivit erbjuden att ta hand om dem, men vet inte om jag kan sammanför dem med mina två småkillar, vad har ni för erfarenhet av detta?
Herregud så vacker hona! Det där är min absoluta favoritfärg av alla! Jag älskar då det gulmaskade gör att fågeln blir blågrön. :)
För fåglarna spelar det nog inte så stor roll om du tar hem ett par till. Ju fler undulater i flock- desto bättre tycker jag. Det handlar nog mer om vad du själv vill.
Honan har ganska mörk irisring tycker jag det verkar som. Vet du hur gamla fåglarna är?
Hon är riktigt fin, ser nästan turkos ut. Enligt ägaren ska hon vara ca 6 månader och hanen närmare året. Honan är inte tam alls, hanen verkar mindre rädd, men inte tam. Hur kan det påverkar mina småkillar isf?
Egentligen så hade jag nog tänkt ha enbart killarna, så jag velar hit och dit. Har det någon betydelse om "gruppen" är 1 hona och 3 hanar, bör man ha fler honor isf? Jag har ju inte tänkt avla, men vill gärna ha så naturlig balans i gruppen som möjligt.
Jag hade bara familjegrupper tidigare, då jag behöll ungarna. Dessutom så lät jag inte kullarna bli större än 3-4 ungar. Så jag har ingen erfarenhet av att sätta ihop "nya" grupper. Så jag är tacksam för olika infallsvinklar.
3 hanar och 1 hona brukar fungera bra då det är honorna som är "bitcharna" och bestämmer i de flesta fall. Om det mot förmodan inte skulle fungera så kanske du kan utöka flocken med 1.2 individer, men jag tror att det kommer att funka. Förutsättningen är att de INTE har tillgång till holk. Om du vill häcka ett par så är det lämpligt att häcka dem separat - detta kanske du känner till :)
Utan holk - inga ägg - som regel, undantag finns.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Det låter ju bra, vet väl iofs inte om hon är "bitchig", men det går ju att prova.. Tänkte ta hem dem i morgon..är jag lite knasig eller?
Någon holk ska de inte få. Men skulle det behövas får jag väl utöka gruppen då.
Jag tror det blir superbra. :) Jag är ju en vän av undulater i flock. Visst kanske de nya kan påverka de yngre lite men troligare är att de nya blir tuffare när de ser att bebisarna vågar komma till er. Annars är det ju bara att tamträna mer.
Otroligt vacker hona. Precis färgen jag själv letar efter. :)
Nu är de hemma och allt är då lugnt. De nya sitter mest tillsammans och knorrar. Hanen är mer nyfiken så jag hoppas att det ska gå bra. Snart får vi ju dessutom en mer än dubbelt så stor bur, vilket känns bra.
Är färgen ovanlig? Vad krävs för att det ska bli ungar i denna färg? Jag är så ovan vid alla andra färger än standardtecknat, fast min vita och gula måste ju ha varit nått annat såklart. Jag avlade inte på dessa honor, de var bara vackra smycken. <3
Nej färgen är inte alls ovanlig. Är egentligen bara en vanlig himmelsblå som dessutom är gulmaskad typ 2, därav att färgen ändras så mycket.
Så för att få ungar i denna färg krävs det inte mycket alls, bara att föräldrarna har anlag för blått och att minst en av dem är /har anlag för (ifall grön) gulmaskad typ 2. Sen behöver föräldrarna ha anlag för opalin också om du vill få det med.
Tack för en bra förklaring om hur det fungerar. Ja, nu tänkte jag ju inte alls få några ungar. Har läst en hel massa olika genetik om undulater den senaste tiden eftersom genetik har alltid intresserat mig. Skulle gärna vilja ha ett sånt enkelt parningsschema där man knappar in honan och hanen och vips så har man färgutfallet, finns det?
Och visst, det är klart..det är spännande med kullar och kul att se vilka färger det blir. Men just nu verkar det vara en mycket mättad marknad för undulater och så olyckligt många som söker nya hem på Blocket och liknande. Jag vill inte bidra till att ännu fler fåglar hamnar i denna oönskade cirkus. Mina får nöja sig med att bara vara vackra. 
Ja det finns en genkalkylator men den kräver att man har lite koll också. T ex att man kommer ihåg att klicka in att fågeln är blå också om den är grå, så man inte råkar göra den grågrön istället för grå. Jättekul när man väl lärt sig! http://www.gencalc.com/gen/eng_genc.php?sp=0Budg
Bra val att inte föda upp fåglar "bara för att". Undulaten har ju verkligen blivit en skräpfågel. Billig att köpa och "lätt att bara göra sig av med då man tröttnar" och tyvärr är det ju så med ganska många djur. :(