Undulater iFokus

Undulater

Etikett: hälsa-sjukdomar
Läst 2324 ggr
RadioGhost~
0

Hjälp!! avbrutna vingpennor

Hörde att fåglarna flaxade panikartat runt i buren så jag gick och kollade vad som stod på. Upptäckte då att en av fåglarna hade fått de yttersta vingpennorna bortslitna/avbrutna,ser inte riktigt. Vet inte om dom kan ha blivit rädd för något. Båda katterna ligger på nedervåningen och dörren till mitt rum är stängd, så någon kattattack kan det inte ha varit. Men är väldigt orolig och undrar om det är farligt? Just nu sitter hon i en egen bur och äter lite och pillar på sina leksaker.

Tacksam för svar!

drutten2
0

Blöder hon inte så är det ingen fara, verkar hon ha ont?

Om så är det bra med vila i en mindre bur några dagar.

RadioGhost~
0

Jo,Hon var lite blodig precis uppe där dom hade gått av men inte mycket,hon verkar inte ha ont och imorse när jag hade burluckan öppen så hoppade hon ut och flög från den ena buren till den buren där den andra fågeln är. Så hon verkar ju kunna flyga och så. Men hon kanske ändå ska vila några dagar i en lugn,lite mindre bur?

drutten2
0

Blöder det fortfarande? Då bör man åka in till veterinär i så fall så det får ta bort hela vingpennan.

Ja det är bra med en mindre bur separat så du kan ha uppsikt över hur hon mår, och om hon möjligtvis blöder fortfarande.

Några dagar i af.

RadioGhost~
0

Nä det gör det inte så det är nog ingen fara :) Men ska hålla lite etra koll på henne för säkerhetens skull :) Tack så jätte mycket för svar! c:

Minoth
0

Hände det mitt på dagen? 

För på natten måste man ha nattbelysning annars kan de panikflyga

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

RadioGhost~
0

Nattbelysning? oj jag har alltid täckt över med ett skynke och det har funkat jättebra i flera år :o

Minoth
0

#6 fåglar ser extremt dåligt i mörkret och om det kommer något ljud på natten och dom inte ser så kan de blir så extremt att de flyger o crashar runt tills de dör. 

Sen skall man aldrig täcka hela buren, det är jätteviktigt med bra luftcirkulation i buren.. Samma som på dagen.

Ta bort skynket och ha en svag lampa på på natten. Nu när det hänt en gång kan de hända igen för att de kommer vara beredda

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

MimmiH
0

Jag har ganska ljusa skynken, mellanblå lakan. Jag tycker skynken är bra och rogivande men det ska vara ett tyg som kan andas och inte är för tjockt och lämna gärna glipor som Minoth skriver. Jag har en nattlampa, en ledlampa som är energisnål utanför buren, det blir tillräckligt med ljus för att de ska kunna se i mörkret. Jätteviktigt att de kan se även under natten speciellt om de får panik.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

RadioGhost~
0

Jag har tunt skynke över och lämnar alltid glipor ska se över det här med nattlampa också!  :)

drutten2
0

#9 Så gör jag med. Glad