Köpa från djuraffär
Är det stor skillnad på undulater från djuraffär och uppfödare? För och nackdelar? Är det lättare att få undulater tama när dem kommer från uppfödare? Vad jag har förstått så kan dem vaa väldigt tama tills dem börjar flyga och då bli väldigt otama, stämmer det? Vid vilken ålder sker detta? När man ska köpa undulat, är det bäst att köpa ungar eller vuxna, vilket är lättast att få tama? Vet att det skiljer sig från olika individer, men det kanske är svårare med vuxna? slutligen, var hittar man uppfödare? Bör fåglarna vara registrerade eller så? Är uppfödare registrerade i någon klubb?
Det kan vara skillnad på att köpa fåglar från butik jämfört med från uppfödare. Mycket beror på hur uppfödaren håller sina fåglar. Hittar man en seriös uppfödare som pysslar mycket med ungarna. Det är svårt att generellt säga att det är bättre att köpa från en privatperson men hittar man en riktigt duktig uppfödare så är svaret definitivt ja. Vet man att bebisarna fått en riktig kost och bra uppväxt är det ju optimalt.
Vissa undulater är svårare att få tama, precis som du skriver. Där är det verkligen en klar fördel om de kommer från någon som hanterat dem som små och sett till att de inte fått obehagliga upplevelser. De som finns i butik vet man sällan vad de upplevt fram tills de kommit till butiken.
Undulatuppfödare kan du bland annat hitta på Fågelhobbys hemsida http://www.fagelhobby.nu/artregister_undulater.htm eller på http://www.skoldpaddormedmera.se/undulateruppfodare.html
Det är bättre att köpa undulater från uppfödare än från affär, då har de blivit hanterade vid tidig åler, man får stamtavla osv. Man får ju också veta lite via stamtavlan om undulaterna har några ärftliga sjukdomar.
Undulater från butiker blir oftast inte lika tama som de från uppfödare, de blir strässade i butikerna med alla människor som kommer och tittar på dem och blir rädda för människorna, sen så kanske de är flera månader när man köper dem, man vet inte när de är födda. De kan ju också vara sjuka, grossister säljer ofta djur till djuraffärer och de bryr sig inte om hur de avlar temperament, sjukdomar osv. Jag hadde en djuraffärsundulat som hette Luna, hon böev inte ens ett år och jag är 90% säker på att hon är från grossisst.
Mina undulater som jag har nu är båa från djuraffärer, tyvärr, och ingen av dom är helt tama, bara nästan. Båda var runt 3 månader när vi köpte dem, då blir de ju bara vårare och svårare att får dom tama. Men det beror ju som du sa från individ till individ hur fort de blir tama, men det är ju lättare om man köper från uppfödare.
Det är lättast att tämja unga undulater, speciellt om de är från uppfödare som sagt.
Uppfödare kan du hitta på UndulatPortalens forum skulle jag tro. Du kan bli medlemm där och fråga om någon är uppfödare nära där du bor, eller fråga här.
Att en undulat i dagsläget dör tidigt beror nog på massa saker.
Undulatstammen i sverige är sönderavlad & därför är det vanligt att dom inte lever så länge.
Dom drabbas av diverse sjukdomar & cancer.
Köpte en undulathona för många år sedan i djuraffär & hon lever,samtidigt fick jag köpa en engelsk undulathanne som dom inte ville ha kvar där längre så han fick jag för 50kr…
Hur länge han suttit i djuraffären vet jag inte men jag har haft honom i över 5år…..
att lyfta "dom" så kallade uppfödarna till skyarna får väl var & en göra men föder man upp undulater hela tiden så gör ma av dom någonstans…ja till djuraffärer bland annat.
Uppfödarna som står på fågelhobbys sida bemödar sig knappt att svara på mail…..seriöst? nja inte enligt mig.
Skulle ha tag i dvärgpapegojor & fick som svar att dom inte höll på med uppfödning längre…då undrar man varför fågelhobby inte uppdaterar sin sida….icke seriöst det heller.
Får väl tillägga att detta kanske bara jag råkat ut för så då kanske det är mer otur….vem vet.