Undulater iFokus

Undulater

Etikett: häckning
Läst 1681 ggr
PeezoN
0

Söker undulatunge

Söker en handmatad undulatunge i sundsvalls området. Någon?

MimmiH
0

Lycka till med att hitta en undulat. Undulatuppfödare brukar inte stjäla ungarna från föräldrarna för att mata dem. Undulater ska vara minst 2 för att må bra - de är utpräglade flockdjur.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

kallepudas
1

Jag förstår inte varför du just ska ha en handmatad?

En handmatad fågel brukar få problem om den själv ska bli förälder nån gång,därför man ständigt får läsa om häckningar som går fel där föräldrarna inte matar upp sina ungar & så….just därför att en människa en gång varit & förstört det hela.

Fenix_Chicci
1

Fattar inte heller varför du vill ha en handmatad unge, det är bara dumt. En sak om det inträffar komplikationer och man måste gå in och handmata ungen för att den ska överleva men annars tycker jag absolut att föräldrarna ska mata sina ungar själv, för det är i alltid bäst för ungen.

Seriösa uppfödare handmatar inte sina ungar om det inte gäller liv eller död.

Och om du nu skulle hitta en uppfödare som handmatar ungarna så tror jag knappast att du hittar en sådan i sundsvallsområdet. Det är nog svårt att hitta seriösa uppfödare ändå, men å andra sidan kan ju inte uppfödaren vara särskilt seriös om den handmatar sina ungar.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

drutten2
0

Tror t om med att det är olagligt att handmata fågelungar, förutom om föräldrarna stöter bort dem eller på något annat vis inte kan mata dem.Obestämd

[CruellaDeVil]
2

Jag har sett en uppfödare som sålt handmatade undulatungar på blocket tidigare men hon bor nog någonstans längre söderut. 
Själv håller jag med de andra. Minst två fåglar och absolut inte handmatade. Jag köpte för många år sen en handmatad nymfkakadua för att jag inte visste vad det innebar och det gör jag aldrig om. Det är sorgligt med felpräglade fåglar som inte kan vara utan "sin människopartner" och som blir olyckliga och mår dåligt bara av att man är borta hemifrån några ynka timmar.

Man får inte ta hundvalpar och kattungar från föräldrarna och jag tycker att det är minst lika hemskt att göra det med fågelungar. Jag hanterar mina undulatungar i holken och de har garanterat inte fått några traumatiska upplevelser av människor under uppväxten. Snarare tvärt om. Så de blir supermysiga individer som är lättare att få tama än flertalet butiksfåglar och de har dessutom fått lära sig fågelbeteende av sina föräldrar.

För mig är det självklart att häcka fler par samtidigt så man kan flytta över ungar om något par inte matar sina ungar eller så. Då behöver man i princip aldrig få problemet med att man måste handmata ungar.

Vill du fortfarande absolut ha en handmatad undulatunge kan du bara googla på handmatade undulatungar så hittar du nog snart uppfödaren jag skrev om längst upp.