Undulater iFokus

Undulater

Etikettutanför-ämnet
Läst 2353 ggr
birdfreak
2

FÖR ALLAS TREVNAD

Hej. Har märkt att det har blivit lite heta diskutioner om icke-inläggs-relaterade saker här på undulat.ifokus. Först vill jag säga att jag är evigt tacksam att sidan finns, då jag alltid vänder mig till sidan för stt få svar på mina frågor och funderingar. Det finns så vitt jag vet, bara denna som är fågelrelaterad. Det jag vill ge förslag till är att vi gör inlägg där det skrivs om hur man ska ta hand om sina fåglar, artfrände, burmått, hur mangroddar osv! Jag vet det redan finns sånt, men ni förstår hur jag menar. Då kan man hänvisa till inläggena om det är något som känns lite tokigt. Många reagerar på att man bara har en undulat. Låt mig ge ett exempel: "jag har skaffat en undulat och undrar hur man får den tam?" Då vill man inte höra: "de är flockdjur och behöver minst en artfrände" För det första svarar man inte på inlägget. Och jag tror dem flesta förstår det redan, men vill ha en tam innan de skaffar en ny. Dessutom säger uppfödare och djuraffären oftast till att de behöver minst två, eller att de inte får köpa fler. Ni förstår vad jag försöker få fram hoppas jag. Ingen tycker om att bli påhoppas

Emmetem
1

Instämmer!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

drika
1

Vill någon påpeka det kan man ju skicka privat medelande:)

Hälsningar

Fredrika

jippiiii
1

Fast, jag tycker att man ska påpeka sådant. Att ha flockdjur ensama är djurplågeri och när det gäller just undulater så har "folk" ingen koll. Undulater har låg status och många läser inte på alls utan tror på gammal "fakta" som de fått höra av någon. Sånt som man trodde förr, exempelvis att det är okej att ha undulater ensama, att de bara blir tama om de är ensama och att de måste äta sand, vet man idag inte stämmer. Och genom att påpeka sådant så sprider man informationen vidare, vilket enbart gör livet bättre för många fåglar.

Sen ska man ju självklart förklara saker och ting på ett trevligt sätt!

birdfreak
0

När folk köper dem på djuraffärer eller uppfödare, tror jag faktiskt att de säger till att de ska vara i flock.

kallepudas
1

#3 Djurplågeri är nog lite att ta. I så fall hade nog jordbruksverket inte skrivit att dom "bör hållas i par" utan formulerat sig "ska hållas i par"

Inte för att hålla ensam fågel men man bör hålla sig till regelverket.

1 § Burfåglar ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om deras behov av att vara tillsammans med andra fåglar tillfredsställs genom kontakt med människor. Bestämmelserna i första stycket gäller inte heller om det finns särskilda skäl.

Sen får man ofta som #4 Birdfreak säger den informationen när man köper sin fågel.

jippiiii
0

# 4 tyvärr så gör de sällan det i djuraffärerna, :( allt för ofta säljer de ju olagliga burar så varför skulle de belysa vikten av att ha flera fåglar?seriösa uppfödare gör det antagligen :)

#5 Jag vet inte hur många utbildade etologer som jobbar på jordbruksverket men jag kan ju kolla upp saken. Reglerna är ju ingen handbok över hur ett djur beter sig och vilka beteenden det behöver få möjlighet att utöva för att må bra. Bara för att det inte står i reglerna så betyder det inte att de inte mår dåligt av att vara ensama. Jag tycker att det är djurplågeri, och den åsikten står jag för. Det är också anledningen till att jag omplacerade min sista undulat när hans kompis dog.

kallepudas
0

#6 Som jag skrev så är jag inte FÖR att man ska hålla en fågel ensam…men jordbruksverket har nog bildat folk.

Det finns en djurskyddslag som man måste följa…vilket dom inte gör här på ifokus-akvariefisk….där dom skickar djur i post. Vilket är klassat som du är inne på …djurplågeri.

Brukar påtala reglerna men är ju bättre som du säger att påtala att djuret mår bättre med kompisar om det är flockdjur.

Men att kalla folk som kanske har bara en fågel för djurplågare är lite att gå över gränsen när regelboken följs. Men givetvis får du ju tycka hur du vill för vi lever i ett fritt land.

birdfreak
0

Klart man får tycka som man vill, men det betyder inte att man får uttrcka det. Det jag ville få fram var att man lätt känner sig kränkt när någon påstår att du gör något fel, eller att du är djurplågare, när du i själva verket inte är. För vad vet personen bakom skärmen? Man vet en sån liten del av vad som försigår i människors liv, de vill bara öppna upp sig och få svar. Så ska folk trampa på dem? Jag tror att dem som är på forumet tar hand ol sina djur och vill deras bästa.

jippiiii
1

Man ska absolut inte trampa på någon eller vara elak, vill man säga något så ska man göra det på ett snällt och trevligt sätt. Jag menar bara att det inte är fel att säga något, tänk om ingen sa något nån gång? Hur skulle man du få reda på något som man kanske inte visste?

På sånna här forum får man väl säga vad man tycker? Men man får självklar inte hoppa på någon eller vara taskig!

Om jag (till exempel) hade en ensam fågel och någon sa till mig "Har du några tankar på att skaffa en till undulat? Undulater är flockdjur och mår därför bäst om de får en eller flera kompisar :) " så skulle jag bli glad för att någon berättade detta för mig, för jag lixom alla andra här inne vill väl sina fåglars bästa?

jippiiii
1

TS, läste ditt första inlägg igen, jag håller med dig, man behöver inte tjata heeela tiden och undvika att svara på frågan och i stället bara mala på om burmått och kompisar. I så fall är det ju bättre att hänvisa till andra trådar. Men man behöver ju inte alltid göra så. Man kan ju svara på frågan och komma med andra tips när man ändå håller på ;)

birdfreak
0

Precis! Säger man så som du gav som exempel i #9 hade det varit betydligt trevligare och att det är EN sådan kommentar. Jag tycker att man kan svara på fråga och ge tips efter det, som du sa. Vi är nog på samma sida där ;) Jag tar från vad jag vet, kanske inte så alla gör men jag läser på innan jag skaffar ett djur, eller två! Jag känner att man bör vara påläst innan man tar en levande varelse hem. Det är inte bara mat och vatten som gäller! Kanske inte alla gör så. Då behöver man tips helt klart! Men jag tror inte det blir bättre av att alla ska påpeka bristerna. Räcker med en och på ett trevligt sätt med själva svaret också! Vi alla vill känna oss välkomna här och inte känna sig dum!

kallepudas
1

Men ställer man en fråga om något & så svarar en så kan man ju låsa tråden….finns ju inte 100 svar på en & samma grej.

Trådarna dör ju om det inte diskuteras fram & tillbaka & att man kan göra si & så……

Sen får man nog tåla om någon påpekar att man gör helt fel & gör man fel & inte kan ta kritik när det gäller djur så bör man nog inte ha djur.

birdfreak
0

Bör man inte ha djur om man inte kan ta kritik?… Öhm… Jovisst.

kallepudas
1

#13 Kan man som person inte ta kritik när det gäller djur så har man problem…..& har man sådana problem så bör man kanske inte ha djur!

birdfreak
1

Måste man trycka ner folk för att framstå som bättre än dem har man problem. Du förstår inte ens poängen här. Visst, ge tips. Men ge det på ett trevligt sätt tillsammans med svaret på frågan som ställs.

kallepudas
1

#15 Tycker inte att man trycker ner folk om man tillrättarvisar till exempel vad lagen säger om djurhållning.

Poängen är ju inte att framstå som bättre än någon annan men det finns regler man ska hålla sig till…vet man inte reglerna är väl det bra om någon berättar eller visar var man kan läsa dom så man gör rätt för sitt djur.

Djurskyddslagen är ju inte skriven av nån som bara skulle ha nått att göra ett par dagar. Vi alla som har djur är väl för djurens bästa & gör någon nått helt galet & skriver en tråd om det så bör ju alla som vet bättre eller letar upp rätt pååpeka det för den personen oavsett hur illa berörd den blir av det.

Här inne vet man ju inte vem personen är men skulle man veta IRL & det är djurplågeri så skulle jag anmäla det…sen om djurplågaren blir illa berörd eller arg….nja….tror jag skiter i det faktiskt & där stämmer nog många in i samma led.

birdfreak
2

Jovisst finns det regler man ska gå efter och ser man att någon inte går efter dem kan man säga det, på ett trevligt sätt! Jag ser bara hur folk som skaffat husdjur frågar något så ska mer erfarna hoppa på dem och berätta allt som är fel. Det är det jag syftar på. Alla har varit nya någon gång på något. Man vet inte allt såklart och man frågar för att bli bättre, förstå bättre och för att sina djur ska må bra. Precis som de mer erfarna gjorde när dem var nya. Klart folk ska hjälpa till, men som sagt på ett TREVLIGT sätt. Såhär är det på alla forum man ser. Letar du efter var man kan hitta kaktusar på nätet och kommer in på ett forum svarar hälften att man är dum som inte vet, att sverige inte är rätt klimat blabla bla. Man känner sig dum nog att man måste fråga. Då vill man inte få höra vilken djurplågare du är? När ingen vet något eftersom man inte berättat det. Man ska inte behöva rabbla upp allt man gör för sina djur och sedan frågan för att inte bli påhoppad. Alla här vill djurens bästa. Jag ville bara att alla skall känna sig välkomna.