Min undulatunge..
Jag har fått hem en 5 veckor gammal undulatunge som jag ska ta hand om som inte kan flyga men som kan äta själv. När jag fick hem henne för några dagar sedan så var hon aldelles klibbig kring kloaken och så var hon väldigt slö.
Jag började ju genast fundera på vad som skulle kunna vara fel, men nu har hon redan visat stor förbättring!
Hon äter som hon ska, hon är inte klibbig längre och hon är mycket piggare!
Och allt som jag hade gjort var att tvätta henne varje gång det blev klibbigt och att greja med henne MYCKET! Hon har fått sova mycket i min famn och hon var blivit väl ompysslad. Och de timmarna som jag inte har varit med henne så har hon suttit tätt intill min undulathane som jag har hemma - och han pysslar om henne så mycket!
Efter dessa förbättringar så har jag börjat fundera - Vad är det som var felet med henne från första början?
Och då tänkte jag ta hjälp av er mer erfarna undulatuppfödare eller undulatägare, vad tror ni det kan ha varit?
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Hon är för ung att flytta vid 5 veckor. Hon kan ju va sjuk, om det inte blir bättre så kan du kontakta en vetrinär som är fågelkunnig för en undersökning, lycka till:)
Hälsningar
Fredrika
Jag vet att hon är för ung, men hon kunde inte vara kvar i sitt förra hem pågrund av vissa skäl, och då frågade de mig om jag kunde ta henne :) Annars vet jag inte vad som skulle hänt henne.. Okej, jag hoppas att hon förblir bra! :)
Kolla in på undulatportalen, är fler mycke kunniga där som säkert kan tipsa dig:)
Hälsningar
Fredrika
var ungen inte med sina föräldrar innan?
Oj så tragiskt att hon inte fått vara med föräldrarna tillräckligt länge! Jag har själv en katt som jag fick hem då hon var alldeles för liten, inte ens fullt åtta veckor och hon har den typiska beteendestörningen katter ofta får om de tas från mamman för tidigt, dvs att de snuttar på saker.
Jag har absolut ingen aning om vad felet med din undulat kan ha varit men det låter ju bra att hon mår bättre. Dock kan jag tänka mig att en fågel som inte fått vara med föräldrarna tillräckligt länge knappast kan komma från någon som vet vad de gör, så man kan ju tänka sig att hon kan vara svag på andra sätt också om föräldrarna till henne inte fått fullvärdig kost t ex.
Det finns väldigt många olika sjukdomar och fåglar är inte lättast att diagnosticera. Så det kan vara nästan vad som helst som hon haft.
Håller tummarna för att den lilla stackaren får vara frisk och pigg.
#4 Jo, men de kunde inte ha kvar undulaterna av vissa skäl, så de gav mig den enda ungen för att de inte fick sålt de.. Men föräldrarna hade inte jag plats för, och de som fick mamman och pappan ville bara ha två :( Om jag inte skulle ha tagit den så skulle den vara död nu :/ Annars skulle jag ALDRIG ha köpt den förän den var minst 7 veckor. Och ägarna skulle flytta och kunde inte ha kvar de längre :( Dock tycker jag personligen att ägarna inte var några bra djurägare, och SPECIELLT inga undulatpersoner.. Jag hatar när okunnigt folk bara köper undulaterför att ha de! 5# Ja verkligen! Tycker det är jättesynd.. Jag har letat för fullt vad det kan vara, men jag är inte säker på vad det är.. Och jag hoppas också verkligen att hon blir bättre!
jag fick min när den bara var 4 veckor själv dem är ju lite mindre och det men jag hoppas din mår bättre snart:)
Hälsningar
Fredrika
#6 Det var oansvariga djurägare…då får den det bra hos dig.