Häckningsvillig - när skiftar vaxhuden?
Jag håller på att mata upp mina undulater inför häckning. Honan är drygt 3 år och har fått två kullar innan. Den senaste kullen var i oktober/november förra året.
Senast honan lade ägg så var vaxhuden skrovlig och mörkt roströd. Det satt i drygt en månad efter det att ungarna var flygfärdiga sen övergick vaxhuden till ljust beige.
Honan har nu inför uppmatningen ljusbeige slät vaxhud. Jag har givit henne en "häckningskost" med mycket protein, kokta ägg, kalcium, groddar, grönsaker och vitamintillkott i lite mer än veckas tid och undrar hur fort färgen på vaxhuden normalt brukar ändras? Eller gör den det i samband med att jag sätter in holken?
Jag kommer att mata upp henne i ca 3-4 veckor och sedan sätta in holken.
Fortsätt du i 2 veckor till innan du sätter in en holk.
Jovisst ska jag det, men jag var mest intresserad av att veta hur pass snabbt en hona växlar färg på vaxhuden? Rör det sig om timmar, dagar eller veckor?
På mina har det rört sig om månader!!
En av mina tjejer har knappt aldrig växlat från den mörkbruna till det lite ljusare….
Hon är idag 3 år.
Och en annan av tjejerna så syns det knappt.
Kan meddela att det tog 10 dagar så började det bli färgförändringar först lite brunt ute i kanterna som växte dag för dag och nu är näbben skrovligt brun igen men inte så roströdbrun som förra gången, men det kommer.
Lite märkligt de här…. Har satt in holken efter att ha matat upp fåglarna i lite mer än tre veckor och nu börjar honans vaxhud skifta till ljus beige och all det bruna börjar försvinna igen.
Hur kan det komma sig trots att jag proppar i henne ägg, massvis med nyttigt, vitaminer, Boost-vitaminer, kalk och att jag har dem sittandes ute så att de får tillgång till direkt solljus (om de vill det), duschar dem med vatten, så verkar det som att det går åt andra hållet?
Satte in holken för tre dagar sedan och de är totalt ointresserade av den och har inte någon gång varit i närheten av den. De är inte nyfikna och totalt ignorerar holken.
De sitter och putsar varandra för fullt på pinnen ovanför buren och hanen slår med sin näbb mot honom och uppvaktar henne ofta (det gör han med kalkstenen i buren också
) men aldrig något försök till parning, som om han inte vet att han ska göra det.
Honan har lagt två kullar innan men haft en annan hane.
Hanen hade en annan hona som tyvärr dog i januari, det var därför jag skaffade denna hona som är nästan två år äldre än hanen. Honan är drygt tre och ett halvt år.
Honan är medgörlig men otroligt "bitchig" när det kommer till att hanen ska äta, då tar hon ständigt kommando och trots att de har flera matskålar så ska honan alltid "förstöra" hanens måltid och chasa bort honom och ta över matskålen han sitter vid.
I övrigt så tar de väl hand om varandra, kelar, gosar, putsar varandra, matar varandra och har allmänt trevligt sällskap så det är lite underligt detta som händer nu. Båda fåglarna är i väldigt god kondition och ordentligt uppmatade.
Det kanske helt enkelt är som så att det ska gå sin gilla gång och att parningen ska ske i slutet på året? Honan fick sin senaste kull i november förra året och hade mörkbrun näbb in i februari.
Hmm… kanske man skulle sätta dem i en annan bur (häckbur) i stället för den de ständigt befinner sig i och bor i?
Någon som har erfarenhet av detta eller allmänna tips? Jag uppskattar konkreta svar.
Har du fler undulater där hemma?
Har man bara två så kan det vara lite trögt att få igång dom.
Ja, jag har hört det att det ska vara trögare. Har endast två stycken och planerar inte att ha fler, förutom ungarna då.
Dock så spelar jag upp en massa undulatkvitter från "Happy Budgies" och "Budgerigar Country" dagarna i ända. Har hört att det ska hjälpa till men tvivlar då de nuförtiden inte reagerar så mycket på just dessa skivor längre. Har väl kört dem för mycket och för länge så att de är uttjatade. 
Jag brukar starta en häckning fram på hösten-vintern…aldrig tagit mer än några minuter innn honan börjat inspektera holken & bara runt 10-15minuter innan hon börjat städa den & bära ut spån som en tok…
En annan bur är inte problemet i alla fall…..hur hänger holken…högt/lågt?
Jag har bara en öppning på kortsidan och den är placerad strax under mitten på sidan, så det kanske är för lågt?
ja dom brukar ju föredra att ha holken rätt högt upp…& godkänner honan inte holken så blir det ju inget med det hela…smarta fåglar
Så sant så men hon måste ju först tiita in i den innan hon kan rata den. 
Det är ett hemmabyggd holk med möjlghet att videofilma inne i holken så jag har allt klart och kommer att lägga ut det hela "Live" på UStream när det väl bär av, om det gör det vill säga. Holken är bortplockad och jag avvaktar ett tag med att sätta dit den igen.