Häckning-vad ska man tänka på?
Hej!
Jag försöker hitta bra fakta där man kan läsa om vad man ska tänka på när undulaterna häckar och sånnt.
Har ni nått tips?Skriv gärna här vad man ska tänka på!
Min pappa hadde undulater som fick ungar när han var liten och då gick allt bra så han kan ju lite,fast han kommer kanske inte ihåg allt,så då vill jag ju veta!
Länka gärna direkt till ett ställe där man läser!
Det är viktigt att du är mycket påläst innan du häckar.
Mycket kan gå fel.
Här är en länk i alla fall som du kan läsa om allt om häckning.
Lycka till!
Jag instämmer med Elvis1, man bör tänka efter både 1 & 2 gånger innan man sätter dem i häck.
Okej,ska läsa så mycket jag kan och vänta om de är något jag tycker de verkar som om jag inte fått reda på en viktig sak,även små saker.
Dom flesta artiklar & sidor om undulater & häckning rekommenderar ju att man inte ska häcka sina fåglar & allt som kan gå fel…så det kommer du få läsa i överflöd när du läser sidor om häckning.
Så låt oss gå på det viktigaste om du/ni har bestämt er för att häcka två individer.
*En hona & en hane som ej är besläktade.Avlar man inte efter en speciell färg/tekning så det bästa är ju att låta dom få välja partner själv för vissa fungerar inte ihop helt enkelt.
*Inte för unga & inte för gamla. Minst 12månader gamla helst 1½-2 År.Detta är åldern för den första kullen & fungerar kull 1 perfekt kan man även låta dom föda upp en kull till.Sen får detta paret vila MINST 12Månader efter avslutad häckning & man kan efterföljande år låta dom häcka en gång till 1 till 2 kullar beroende på hur dessa artar sig.
*Ge dom all tänkbar kost så som fröer,groddade fröer,sallad,gurka,äpplen med mera,sepiaskal & man kan även ta skalen från ekologiska ägg & mala ner.
*Paret ska matas upp ordentligt innan dom får holk så dom är i topptrim.
*Se över all utrustning inför häckningen & vara påläst om vad du gör när det går fel..
*Har man plats & utrymme för att ta hand om ungarna som kan komma från häckningen…kan ju bli upp emot 10-12st på 2 kullar så ser jag inget hinder att man häckar sina undulater. Föda upp för att tjäna pengar på det…nä…gör nått annat i så fall för det är ingen lönsamhet i det.
Be din pappa att friska minnet från förr så har du bra hjälp & det behövs för man är ju inte hemma jämt men någon i familjen är ju ofta hemma när andra är iväg….
Detta var bara lite info & det finns massor att läsa. Lycka till!
Tack för all information!
Jag ska läsa på jättemycket som sagt och jag vet att dom inte ska få mer än två kullar per år,men för säkerhets skull så ska dom bara få en per år om då ska få varje år,men jag tror inte de
Tack!

Mitt par Mork & Mindy har jag satt i häck nu under sommaren, gav dom en månad med extra mycke färskt foder samt kraftigare foder innan jag satte in hålken, dom har nu hållt på i tre veckor med allt förspel och uppvaktning! Igår såg jag för första gången en parning och honan är allt mer inne i holken å donar, medans Mork får sitta på utsidan å hålla ställningarna! :)
jag har ett par nu som har ägg i holken & honan är så mån om sina ägg medans hanen pysslar om henne. ska bli spännande när ungarna kommer
Har försökt med mina! Hon och hanen äääälsjar varandra, det vet jag! När jag satte i holken hoppade honan i direkt! Pysslade och hade sig hela hela tiden. Till och med hanen var inne och inspekterade lite! Men nu är hon inte i holken alls? Rvingar dem ite till något, hade bara varit roligt med ett gäng ungar! (och ja, jag är påläst så iget sånt shaffs) Ingen som vet hur man ska göra? Annars så får de få en holk en annan gång bara :)
#8 vad gav du dom för mat innan du satte dit holken?
#8 kan vara problem att få igång ett ensamt par om det är dom enda undulaterna man har. Låna undulater utav någon du känner så ska du se att det kan hända grejer.
Sen ser man ju på honans vaxhud om hon är i häckningsvillig.Är hon inte det så är det ingen ide….
#10 Hon har varit brunare än brunast! Det är därför jag tyckte det var konstigt! Min sambos föräldrar har två, får fråga om de kan semestra i götet då ;) (de är skåneundulater) hehe
Sen fungerar detju inte alltid även om två undulater gilalr varandra..
vi får la se!
ibland så kan det ta sin tid innan honan bestämmer sig för att äntligen lägga sina ägg i holken. för tid tog det för min hona då mitt par gjorde inget annat än friade & stod i. men så en dag så kom hennes första ägg & det var den 19/6 så nu väntar jag med spänning på att det ska kläckas om ett tag. men hon har redan fått sammanlagt 5 ägg så man får se hur många ungar det blir av dom. men än har hon nog inte lagt klart äggen utan det kommer säkert fler innan det blir nån unge 
#14 gud vad spännande :D det får du göra ett inlägg om, eller blogga om! Tycker sånt är så roligt och intressant! Då mina börjar få ägg ska jag bog blogga om det! Hihihi! Igår hoppade båda in i holken igen! Precis som om någonting triggar dem eller de bara inte kan hålla sig! Vi får se hur det blir!
#15 Har dom parat sig än?
Man bör ha en gren i buren som är grövre än dom andra…bra mycket grövre som till en ara elller liknande.
För honan trillar lätt av om det är tunnare pinnar i buren & då misslyckas parningen..hon bör ha en rejäl gren så hon kan hålla sig kvar under själva parningen.
Fel pinnar i buren & för tunna är nog den vanligaste anledningen till att vissa ägg inte blir befruktade.
Mina gör det i holken! Hahaha!
Låter mer som dom har holken som lekplats.Honorna brukar inte tillåta att hanar är där inne mer än när dom behöver vara där….vilket är matning av ungar eller när honan behöver matas när hon ruvar.
Först när man sätter dit holken brukar honorna städa den genom att slänga ut spånet….
Har du genomskinlig holk eftersom du kan se att dom parar sig?
inlägg #18 var riktad till inlägg #17
15# ja det är jätte spännande , tycker att dagarna nu går så himla långsamt tills det första ägget kläcks om man har tur att något av dom gör det.
ska visa bilder här för er sedan när ungarna eller ungen har kommit fram.
men du 15# ha lite tålamod nu med dina fåglar så ska du se att dom kan få till det dom med.
min hane har ju 3 honor att välja på men bestämde sig för en albino fröken som mor till sina blivande barn hehe
18# min hane får vara inne hos sin hona när han vill trots att hon bara ruvar äggen än så länge. han brukar ofta ligga intill henne & gosa med honan under tiden hon ruvar , ett riktigt kärlekspar är dom 
#21 Hehe det låter som ett riktigt kärlekspar ja
Så har aldrig mina gjort men alla par är ju olika & kul att du delar med dig av hur dina beter sig.
Nu har jag en bok om undulater som det står om häckning i. 
Tyvärr är den från 86 eller något, så massa kan ju vara helt fel. 
Någon kanska kan rätta mig om vad som står?
#23Vad är det du undrar över då?
man får ha en portion tålamod vad det gäller paret & om dom passar ihop så
kommer det ägg med. men när äggen väl ha kommit så väntar man på att dom ska kläckas & det tycker man ju tar en evighet hehe för jag väntar just nu på att mitt kärlekspars ägg ska kläckas men men tid tar det som sagt

Mitt par har fortfarande inte genererat några ägg, men honan pysslar mycke inne i holken, dom parar sej och hanen matar å sköter sej…Honan har börjat klä insidan av holken med dun nu.. men som sagt, ännu inga ägg! :)
Jag vet faktist inte 
Jag har inte käst än, men ska nog göra det senare idag. 
Jag har en kamera i holken ;)