Nybliven undulatägare
Nu har jag plötsligt blivit undulatägare. Det var inget jag planerat, men då den förra ägaren inte skötte honom så blev han mycket välkommen här. Det är en liten kille, det är det enda jag vet om honom.
Jag har aldrig haft undulater förut, och har försökt läsa på så mycket som möjligt nu. Något jag förstått är att man inte bör ha dom ensamma, så jag funderar på om jag ska ge Leif en liten kompis så småningom. Funkar det att introducera en äldre fågel för en ny? Hur gör man det bäst? Vad ska man tänka på? Ska man ha en hane eller hona?
Har ni några andra tips till en nybliven och helt lost undulatägare? Vill ju ta hand om honom på bästa möjliga sätt!
Värd på Choklad iFokus
Hej, välkommen hit :) Vad kul att du blivit med undulat. Vore kul se en bild på honom. Mycket bra att du vill ge honom en kompis - hane eller hona spelar ingen roll, en äldre går bra också. dock kan i vissa fall en riktigt gammal fågel tycka att det är jobbigt med en unge, men det varierar.
Det finns flera olika sätt att introducera fåglarna för varandra - utanför buren, eller i en ommöblerad bur. Hoppas du får fler tips.
Gå gärna in på denna sida under Undulater: www.skoldpaddormedmera.se Här på sajten (iFokus) finns en hel del info.
Naturgrenar med bark i buren är ett hett tips :)
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Du skulle kunna ha en bur på sidan av den gamla buren med en undulat i vardera så dom vänjer sig vid varandra, innan dom får träffas på riktigt.
Detta är ett hett tips som har gjort mig till favoritmatte .. morötter!
Våra undulater får konstant smaka olika sorters grönsaker och ibland frukt, majoriteten av det ratas och kastas ut istället .. men rivna morötter äter dom alltid upp och blir helt orangea!
Precis som MimmiH sa så är riktiga grenar i buren något som verkligen är uppskattat.
Jag tycker att www.undulatportalen.se har riktigt många bra tips!
Undulater iFokus har också riktigt många bra tips, såg en tråd lite tidigare då någon hade lagt upp bilder på sitt lekträdd som h*n hade byggt. Såg jätte tufft ut!
Lycka till med allt nu :)
… Vi ser fram emot bilder!
- Therese
Tack för tipsen, jättebra! Har ju faktiskt en gammal fågelbur som jag använde som extrabur när jag hade hamstrar så att introducera en ny fågel på det sättet är möjligt. Tydligen har han haft en kompis tidigare som dog, så tycker verkligen att han ska få en ny vän snart. Tänkte dock ge honom en vecka eller så att vänja sig vid sitt nya hem först.
Tänkte göra buren lite roligare också, just nu är det i stort sett bara plastleksaker och plastpinnar och det ser ju lagom roligt ut.
Tycker faktiskt det är jättekul med en nytt litet djur, även om det blev bestämt väldigt snabbt. Har haft alla möjliga djur, men just fågel har jag aldrig ens funderat på. Men det känns verkligen som det är ett djur som passar mig ändå.
Han är verkligen jättefin, lite skygg men väldigt nyfiken av sig. Pratsam är han också! Bifogar en bild på Leif, som han så fint heter.
Värd på Choklad iFokus
Han är jättesöt och fin :)
Hihi, Leif är ju jättefin!
Gillar att han är lite småblå runt fötterna. :)
Tänk på att när du plockar grenar så ska dom inte vara nära trafik/förorening osv .. och dom ska gärna ha kvistar! Våra undulater älskar att "gnaga" bort kvistarna.
Är han tam?
- Therese
Han är en riktig skönhet!
Funkar äppel/päronträd? Har några sånna i trädgården så det vore ju enkelt, och då är man ju säker på att det inte är förorenat och så också.
Nej, han är ganska skygg. Dock är han väldigt nyfiken av sig och närmar sig försiktigt handen när man sträcker in den, så tror inte att det kommer bli något problem att få honom tam!
Förresten, kanske en ganska dum fråga, men var hittar man en undulat? Är det bara djuraffärer som gäller? Vill helst undvika det när jag nu ska skaffa en liten vän till honom.
Värd på Choklad iFokus
Äppelträd fungerar alldeles utmärkt!
Undulat kan du hitta antingen i en djuraffär eller hos en uppfödare.
Dom flesta föredrar att köpa från uppfödare då undulaterna oftast handskas från när dom är små (ev tama redan vid köp), samt att dom inte har behövt resa under stress till djuraffären osv.
Jag tycker själv att det är rätt så svårt att hitta seriösa uppfödare nära mig, men jag har nog helt enkelt inte letat så bra .. eller bara haft riktigt med otur när folk har haft ungar osv.
Om du ska leta uppfödare så skulle jag föreslå att du lägger upp en tråd separat dels här, och dels på andra undulat forum. :)
- Therese
Djuraffär undviker jag så mycket som möjligt! Men bor rätt nära Stockholm, och där borde det ju finnas iallafall ett par stycken. Ska kolla lite och lägga upp trådar här och var så småningom. Tack för svaret!
Värd på Choklad iFokus
Inga problem!
Hoppas du hittar en vettig uppfödare. Borde nog finnas ett par stycken i Stockholm iaf. :)
- Therese
Vilken fin pippi Leif är! Och vad roligt att du upptäckt undulaten som husdjur!
Anna-Carin Hildeby är en väldigt bra uppfödare, enligt mig. Länkar till hennes hemsida, dessa är till salu just nu:
http://undulatsidan.se/till_salu.htm
Du kan även kontakta henne och höra om hon har några andra kullar planerade.
Även päronträd går bra att använda :)
Du kan även kolla blocket - där brukar finnas omplaceringsundulater :) Kolla fågeln innan för att se om den är sjuk. Av mina 9 undulater är 8 omplaceringsundulater, de flesta från blocket :)
Det förstår man, han är underbar.
Vilken sötnos! Tänk på att köpa fågelsand utan kol i ( flesta djurafäfferer blandar i det i affärn) och kolet gör att dem inte tar upp vitaminer som de behöver eller som du tillsätter. Bara att be om i affären.:) Fågelsand med snäckskal då menar jag:)
Hälsningar
Fredrika
Då undulater kan dö av sand så skulle jag nog föreslå gammalt tidningspapper istället.
- Therese
Det är en hane. :)
- Therese
Tack, då vet jag att Leif verkligen är en Leif!
Värd på Choklad iFokus
snäckskal som sagt skrev jag #15. Grit kan man med köpa, att ha i en skål och inte på botten rekommenderar jag.
Hälsningar
Fredrika
Sand med snäckskal är ju fortfarande sand. :)
Det kan packas i tarmarna och i värsta fall så dör dom.
Om du inte menar "sand" gjort på snäckskal dvs.
- Therese
Nog lite överdrivet det där med sand.
Har haft undulater i över 20 år och dom första 19 åren använde jag mig fågelsand.Den jag använt mig av är vitakrafts fågelsand. Mina undulater käkar i sig snäckskalen som är där sen är det helt ointressant.
På senare tid har jag övergått till tidningspapper eftersom det både är billigare och lättare att städa ur burarna med det som bottenmaterial.
Kan tilägga att ingen av mina fåglar dött av dom käkat sand eller att det packats på något vis så dom dör.
Är ju inget normalt beetende att äta grus……däremot käkar domgärna jord.
Anser det är upp till ägaren vad man vill använda men bra är ju att ta till sig all info om sand & om det nu kan vara farligt så kanske man inte vill chansa.
Vilken fin fågel du skaffat! 
Grattis till din undulat, undulater är härliga fåglar! 

Får instämma i Kalles inlägg… har heller aldrig haft nån egen ell nån väns fågel som dött av sand.. Sen att det KAN hända, det e en annan sak! :)
Jag sa aldrig att dom kommer dö om dom har sand, jag sa att det kan hända.
- Therese

Var absolut inte menat som nåt påhopp på det du skrev! Bara ett inlägg, dom KAN ju faktiskt dö av det! Men e inte så där jättevanligt! :) Finns sååå mycket som kan hända… men tack å lov inträffar det sällan och oftast inte fysiskt och psykiskt friska djur! :)
Olyckor kan ju hända…faktiskt så är nog ringen fåglarna kan ha på benet en större fara eller lekasaker med vissa sorters snören.
En av mina undualter hade fastnat i en repleksak så han blev av med en klo. En farlig grej till är den lilla "stålplåten" som sitter på sepiaskalen.
Mina fåglar brukar till slut få ner hela skalet eller delar av det & en gång hade den där lilla plåten varit en rolig leksak för mina unga undulater & då hade en av dom fått den runt benet…olyckan kan vara framme när man minst anar det.
Vill man vara på säkra sidan så finns det massor att tänka på….har man dagstidning så är det ju det perfekta valet av bottenmaterial.
Nejdå, ville mest förtydliga ifall jag kunde bli missuppfattad (vilket jag trodde jag hade blivit)
Själv kört jag hellre på det säkra före det osäkra! Blir lätt att jag skrämmer upp mig själv annars ..
- Therese

Samma här, kör oftast på tidningspapper här med! :) Billigt, bra å säkert samt ekologiskt! :)

Ebba-A Min nya hane ser nästan ut som din! :) Å Apropå grenar..Alla frukt trän går bra, al, hägg, rönn, björk samt alm e kanon! :) Jag byter hos mina ung var 10:e dag under sommar halvåret när det finns massa färska fina grenar ute å ung en gång i månaden på vintern!! :)
Vill bara informera om att fågelkunniga veterinärer avråder från sand till papegojor - papegojfåglar behöver inte sand för matsmältningen vilket hönsfåglar gör. Veterinärerna varnar för att sand kan packa sig i krävan vilket i värst fall kan leda till dödsfall. Så Thereses varning var befogad.

Absolut MimmiH! Har inte sagt annat heller, men har aldrig under mina trettio år i djurbranchen stött på det irl! Trots många djurparker, tropikhus och avelsanläggningar och veterinär kliniker! Men visst kan det hända!! Sen vad veterinärer säger.. finns lika många åsikter som veterinärer! :D
Jag litar på de fågelkunniga veterinärerna, det är de som har stött på sandinpackning - hur vanligt det är har jag dock ingen aning om. Tror att det kan finnas ett mörkertal - kanske måste sandinpackning konstateras genom röntgen eller obduktion.
#32 Säkert ett mörkertal. Ingen rök utan eld som man brukar säga.
Sist jag städa min bur så öste jag in lite sand (vitakrafts) med vad det nu är i…snäckskal elller liknande…uppskattat är det av dom nuvarande undulaterna som springer omkring på botten & picka i sig vad det nu är dom gillar så mycket.
Igår städade jag ur buren igen & dom lever allihop.
Mörkertalet kan säkert vara om dom som nu använder sand jämt men om deras undulat dör efter 10år så kanske man tror det är naturlig död eller cancer eller andra sjukdomar så man kanske inte kollar upp att det är sandinpackning den dött av…
Men dom flesta verkar använda tidningar eller som du mimmi använde nått annat som bottenmaterial.
Själv har jag gått över till tidningar för det är billigare…och ska vara ofarligt,men slår man upp hur tidningar görs så verkar det inte som någon hälsokost direkt….men nog så lite att det inte är nått man dör av.
#33 Fortfarande ingen som har sagt att dom dör på fläcken om dom har sand, endast att det KAN hända.
Som sagt, tidningar är mycket billigare och "säkert". Så bättre det säkra före det osäkra. :)
- Therese
#34 Missförstå inte…om det är något undulater kan dö av så är det ju verkligen inte sand i alla fall…cancer är ju den vanligaste dödsorsaken.
Sen kan jag bara för nöjes skull fråga dig då varför den vilda undulaten inte är utdöd sedan länge?
Om några har fri tillgång till sand & grus så är det domvilda…klart dom är ju inte sönderavlade & det kan ju bero på nått FEL på fågeln för det hör inte tillderas natur att äta grus/sand…bara så du vet!
#34 Förhållandena i det vilda går inte att jämföra med förhållandena i fångenskap. I det vilda finns mer varierad föda, frihet att flyga vart man vill, ingen möjlighet att vara på marken för länge pga rovfåglar och rovdjur. I fångenskap är det lättare att vissa beteenden utvecklas pga stress, vissa näringsbrister uppstår. Och som sagt så tror jag att det kan finnas fler fall av sandinpackning än man tror pga att de döda eller sjuka undulaterna inte har undersökts - dödsorsaken är inte fastställd.
#36 Jo det kan nog var så….iblandkan dom ge sig ner i blomkrukorna & då är det ju något dom saknar & villl kompensera upp,vet du vad det är dom kan sakna då mimmi?
#37 Som jag har fattat det så är det ingen fara om de äter jord - den kan brytas ned. Det påstås att de behöver jod. (Jod är farligt att överdosera, liksom att underdosera.)
#38 får kolla på detta,händer ju att någon av dom ska ner i krukorna & sprätta runt…kanske bara för nöjes skull oxå…man vet inte alltid med dom små liven
Trör även att det kan finnas andra nyttiga mineraler i jord. En uppfödare jag känner till - han har ca 50 års erfarenhet av fågeluppfödning - brukar ge sina fåglar en jordtorva som han tar in utifrån.
Urgullig! :D
- Therese
Åh vad fin han är är! Och vad roligt att Leif fått en kompis!
Vad kul - grattis - jättefin :D