Undulater iFokus

Undulater

Etikettfärger-teckningar-genetik
Läst 1967 ggr
Pair of Budgies
0

Blir ungarna endast Blå ?

Jag har ett undulat par som har ägg nu som jag undrar lite ang. ungarnas färger.

Honan är albino med lite skimmer av mintgrön inte blå som dom flesta albinos brukar skimra lite i. Hanen är Himmelsblå gulmaskad opalin Typ2.

har fått höra att alla deras ungar endast blir Blå opaliner med eller utan gulmask. Är det verkligen så?

(hanens föräldrar var båda grön skuggvinge spangle )

men honans föräldrar vet jag inget om.

är så himla nyfiken på ungarnas färger så jag var tvungen att fråga er här på forumet.

Zack&Zeke
1

Utan att veta något om honans bakgrund är det svårt att lista ut så mycket om ungarnas färger. Albinos är lite luriga då inogenen döljer alla andra teckningar som fågeln kan tänkas ha. Kan ses lite som en matta som läggs över så man inte vet vad som finns under. Skrattande

Det enda som kan listas ut i dagsläget är att ungarna kommer vara ur den blå serien, vissa blir troligen gulmaskade och alla honor kommer vara opaliner.

Vidare kommer hanungarna vara split opalin samt split inos, men det är alltså inget som kommer bärs synligt.

Så det är bara att ha lite tålamod och se vad det blir av ungarna. :) Men skriv gärna igen när ungarna har börjat visa färger så kanske vi kan lista ut vad för gener som egentligen döljde sig hos din albinohona.

Nu när jag återigen läser igenom din tråd blir jag lite fundersam på hanens föräldrar, det kan inte vara möjligt att båda var skuggvingar för då skulle även han ha varit det! Obestämd

Pair of Budgies
0

tack för svaret Skrattande hanens föräldrar såg exakt likadana ut med samma vingteckning & samma gröna färg uppfödaren sa att dom var grön spangle men hon kan ha fel som du säger på en av dom ang. färg.

jag får ha tålamod & vänta ett tag till på ungarna tills dom börjar få lite färg hehe då ska jag ta kort på dom & visa er dom små dunisarna

Zack&Zeke
0

Ok, ja grön spangle kan båda föräldrarna varit. Däremot kan inte båda varit skuggvingar eftersom de då skulle ha fått 100% skuggvinge-ungar. Detta eftersom skuggvingeanlaget är recessivt, precis som färgen blå hos undulater. Två blå föräldrar kan inte få en grön unge, eftersom de inte kan vara bärare på grönt och likadant för skuggvinge (kan alltså inte bli några standardtecknade).

Spangle däremot är en dominant gen och har fågeln ärvt det så syns det. Vilket innebär att din hanfågel inte har någon spanglegen. :)

[El-sa]
0

#2 Kan du inte lägga ut bilder på fåglarna? :)

Pair of Budgies
0

visst kan jag det ska försöka göra det Skrattande