Undulater iFokus

Undulater

Etikettmat-utfodring
Läst 3053 ggr
djurens
0

Köpa frö på nätet

Hejsan undulattokar!

Vet ni var man kan beställa hem undulatfrö?

Jag vet t.ex Undulatshopen men finns det något mer?Vilket märke rekommendera ni?Är det bra att köpa hem ren kanariefrö och blanda med de andra?

Skriv på med tips bara! Glad

drutten2
0

Prestige Undulatblandning utan Vam.pellets utblandat med 1/3-1/2 Prestige rena Kanariefrön är en bra blandning jag gillar.Dessutom groddar de bra.

FrankZoofor är också en bra blandning med mycket Kanariefrön.

Forpus är en bra sida med FrankZoofor:

http://www.forpusfoder.se/sv/fro/ks-undulat-froblandning-1-kg.html

Djuraffären har Prestige:

http://www.djuraffaren.se/index.php?route=product/category&path=36_41

Och förstås Undulatshopen som har alla dessa fröer.Glad

djurens
0

Tusentack för svaret!

Kul att du rekommendera Prestigge,de använder jag.Men nu har min djuraffär slutat sälja de så jag måste nu beställa från nätet så då letar jag efter bra sidor.Men om man beställer från nätet kan man ju inte se bäst-före-datum innan man har fått hem det?KAn man i så fall skicka tillbaka?Om man tillsätter kanariefrö kan man öka häcklusten då?Jag vill verkligent att min undulat ska häcka!! Flört

Eftersom du verkar vara fågelkunnig kan du svara på en fråga till?

http://undulater.ifokus.se/discussions/4fd1dbf988f47222df00177d-vad-ar-det-for-konhjalp-tack

Har lite svårt med könen bara Skrattande

Tack på förhand! Kram

drutten2
0

Tycker att du ska ta det lite lugnt med häckningstankar då det ligger mycket kunskap, ansvar, tid och pengar i detta… det kan även uppstå  kompikationer.Obestämd

Läs här, och se underrubrikerna till vänster… läs nogrant.:

http://www.undulatportalen.se/hackning.html

http://www.undulatportalen.se/komplikationer.html

Har svårt att tänka mig att de skulle skicka gamla fröer,

men fråga on-line butiken hur de ställer sig till returer.Glad

djurens
0

Tack så mycket drutten2 för svaret!

kallepudas
0

Som drutten påpekat så kan en häckning gå väldigt fel om man har otur.

Honan kan dö till exempel..vad gör du då när holken är full av små undulatbebisar?     Sådant måste man veta och ha tid för,så små ungar ska ha mat ofta så det gäller verkligen att ha tid för om det värsta skulle hända.

Sen ska man ju har "djur" som är lämpliga att avla på….inte för unga & inte för gamla,ej besläktade…

djurens
0

Om mina undulater skulle få ungar ( jag väntar lite innan jag kanske sätter igång ) så skulle en djuraffär ta emot de:)

Och så har jag vänner ( asså,jag menar mammas vänner ) jättegärna vilja ha de ungarna.

Och så har vi kontakt med veterinären också,så vi vet vad gör…Flört

Och i fall de nu skulle få 20 bebisar ( haha,överdriver lite nu ) så skulle jag lätt kunna behålla 16 av de Skrattande Vi har pratat om det sen jag inte ens hade en enda undulat och vi har fågeltokigar vänner.

Tack för att ni bryr er om undulaterna för jag vet att det finns de som inte ens tänker på det,men det gör min familj&jag och vi har reservplan.Fast nu ska vi inte ha ungar men när allt är bra igen med allting kommer vi kanske försöka igen för honan just nu vill inte ens ha hanen i närheten :) Mohaha Cool

Tack så mycket för era svar!:)

OCh våra djur är inte ens släkt Flört De är från oliak håll och olika gamla.Tack för era tankar&åsikter igen!

djurens
0

Vill även säga att vi har hur mycket tid som helst..vi bor typ ( nästan ) på landet och mamma och pappa är nästan alltid hemma.Och jag är alltid hemma,sälla att jag är med kompisar Obestämd därför är just undulat mitt största intresse.Lättare sagt : Hela familjens intresse! Flört

Kramar

kallepudas
0

Då borde du eller mamma & pappa veta att "fröer" inte triggar igång en häckning.

djurens
0

Men vissa säger ju att kanariefrö gör det så gör att ''vara på det säkra sida'' Och att grodda frön.Men menar att feta saker som feta fröer och äggfoder.

i alla fall vad jag har läst här i iFokus.Tror jag.

Det skadar väl inte att man frågar liksom?För det finns ärligt talat inte perfekta undulatägare.

kallepudas
0

vara på säkra sida…av vadå?

Kan ställa en säck med 25 kg kanariefrö…inte börjar fåglarna häcka för det.

djurens
0

Så att jag inte ger för mycket!

Nej,men de kan bli stressad om de inte får häcka?

Blir lite förvirrad nu för du säger att man kan ger undulater hur mycket som helst medan andra säger att man ska vara lite försiktig med detObestämd

Att vara på det säkra sida är att det är ju alltid bra med kunskap..eller?

MEn ska fråga vår veterinär nästa gång fast just NU ska de inte häcka.

kallepudas
0

Dom ska ha mycket mat.

Vanliga fröer,groddade fröer,fri tillgång till ekologiska grönsaker,fri tillgång på äggfoder.Fri tillgång till sepiaskal,kalk,mineraler.

Detta var bara en del av vad dom måste ha massor av vid häckning.

Alltså FRI tillgång…dom måste få äta så mycket för det går åt massor att föda upp kanske då två kullar ungar..vilket kan bli cirka 10-12 st.

När undulaterna inte häckar ska man ju inte överdosera något av det där men dom måste ha fröer & grönt varje dag. Dock inte äggfoder för det ska man bara ge ibland för det kan paja njurarna på dom.

djurens
0

JappFlört

Men nu ska de inte häcka men kanske i framtiden.

Nu har mina undulater bär.grönt,frukt,frö och massa annat nyttigt varje dag.Och nej,jag ger inte äggfoder som du påpekar.

Kramar

kallepudas
0

Och dom blir inte stressade av att inte få häcka. Bara för att man har en hund eller en häst så behöver den inte ha valpar eller föl……förstår du?

djurens
0

JA det gör jag men jag lästa att om man ger de massor med feta fröer,äggfoder så vill de häcka ännu mer och om de inte får när man ger de dessa maten så kanske  de blir stressade.

Men nu vet jag då!!

kallepudas
0

Om dom INTE ska häcka så ska dom ju matas normalt.

Med fröer & grönt så som sallad,äpple med mera.Glad

djurens
0

Okej det var det jag tänkte typ. Glad

Tack för alla svar nu Kallepudas.

Kram

PS.Mina änglar är helt tokiga i äpplen :)

kallepudas
0

Det var så lite…ställ mer frågor när dom dyker upp så besvarar vi gärna dom.

Alltid bättre att fråga mer än för lite.

Vill inte kalla mig "uppfödare" men jag föder upp runt 2 kullar undulater per år och har gjort så i flera år så har rätt bra kunskaper om just detta.

Årets kull finns på bilde rhäör på iFokus om du vill se.

Äpplen älskar dom små dunenFlört

djurens
0

Tack igen säger jag :)

Så bra att du vill svara på frågorna, Flört

Ska gärna kolla in bilderna.

Tack igen fr allt hjälp.Hur många undulater har du just nu?

kallepudas
0

Jag har 20 st undulater…2 nymfkakduor & 4 dvärgpapegojor

MimmiH
0

Vill bara berätta att djurkliniken roslagstull (med fågelkunniga veterinärer) rekommenderar 2 teskedar till 1 matsked per normalstor undulat per dag. Häckande fåglar och ungfåglar ska ha mer, skulle tro att stora engelska undulater också behöver mer. Mängden anpassas efter hur mycket de flyger per dag - de får inte bli överviktiga för då kan de bli sjuka och dö i förtid. (för smala är naturligtvis inte heller bra)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

kallepudas
0

#21 Dosera så går ju inte om man har många fåglar,får ju inte bli slagsmål om maten. Som jag då 20 undulater & 2 nymfer…den doseringen på maten skulle betyda 2 normala skålar fulla…blir nog blodutgjutelse då…tror inte jag provar det för då behöver jag nog vända mig till vetrinären vilket inte är så kul helt i onödan.

Men har man 2-4 undulater fungerar det säkert.

djurens
0

Tack MimmiH för tipset! :)

Jag ska nog ger så som du säger

PS.Mina undulater är ute och flyger varje dag Flört

MimmiH
0

#22 Det funkar utmärkt för mig som har 11 fåglar samt jag tror även flera som har fler fåglar kör på den givan. Jag serverar på ett bautastort keramikfat och låter fatet med mat stå framme tills jag fyller på nytt.

Jag ger 2 gånger per dag.

kallepudas
0

#24 Menade bara att tar det slut så kanske den siste inte fått nått.

En nymf jagar ju lätt bort en liten undulatunge som är 2 månader gammal.

Vad är fel med att ha mat i matskålarna hela tiden,tar ju visserligen slut i dom med men då får ju även dom som inte är tuffast mat?

Åker det inte ut frön överallt på burgolvet?

MimmiH
0

Alla mina får mat. När jag häller upp mat så kommer alla ner till fatet, alla får plats att äta samtidigt - ingen blir utan. Jag har alltså ett väldigt stort fat, anpassat efter flocken. Lite frön hamnar utanför fatet. Dem går de och pickar upp under dagen.

Med fri tillgång på mat så blir de flesta överviktiga.

MimmiH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tillägg till mitt ovanstående inlägg. En gammal bild som visar fatet, då hade jag färre fåglar men alla 11 äter samtidigt :) Nu har jag torkade växter och torkat gräs på botten. (samt sittpinnarna är annorlunda placerade)

kallepudas
0

Ok tror jag hänger på med på hur stort fatet ärGlad

Mina har ju inte fri tillgång til frö…det som ryms i skålarna är ju det dom har tills jag fyller på nästa gång. 1 gågn om dagen.

Med fri tillgång skrev jag till hon som skapat tråden som skulle häcka sina fåglar,då ska dom ha fri tillgång till all mat & sepiaskal med mera.

Menade ju inte när dom bor i sina vanliga hem för då blir dom ju för tjocka.

Nu kan ju mina flyga hela dagen på grund av rymlig bur & sen friflygning på det när jag är hemma så mina är inte tjocka…jo en svea som är en gammal tant men hon äter inte för mycket,alla hanar är & matar henne & det problemet går ju inte att lösa tyvär.

djurens
0

Så vackra fåglar du har MimmiH!! Kyss

Kul med stor utrymme,vi skaffade också en större bur och de får flyga från morgon till kväll Flört

Kramar

kallepudas
0

Ja det ser ju riktigt bra ut får jag säga med ett stort fat..Glad

Kanske är värt att prova då man nu slänger bort en del fröer när man tömmer en matskål i standardplast.

Tåls verkligen att fundera på!

Fåt instämma med föregående talare & påpeka att det är fina fåglar.

MimmiH
0

#29 Tack :)

#30 Ja, jag är mycket nöjd med fatet. Jag gillar att alla får äta samtidigt. Vissa tycker dock att det är ohygieniskt att de går i maten och att de ibland även bajsar i maten men det har aldrig varit ett problem hos mig. Mina fåglar mår bra - peppar peppar ;)

kallepudas
0

Ja men det är ju itne svårt att göra rent ett sådant fat.Tycker det såg bra ut. Ska jaga rätt på ett sådant & prova…dom vanliga amtskålarna blir det ju diverse på efter bara 3 dagar ungefär så då får man ju ändå tvätta av dom…enklare att tvätta ett fat istället för flera matskålar…Skrattande

MimmiH
0

Precis Glad Jag har 2 stora fat som jag varvar mellan dagligen. Bra att det är kanter runt om annars flyger nästan alla frön ut - det funkar inte med tallrik.

kallepudas
0

Mina unga undulater sprätter ju en del…till & med lägger sig i matskålarna så det åker frö åt alla håll,men ett fat kanske hjälper dom med lite bordskickGlad

Ser ut som det fatet är till för stora blomkrukor så en blomsterhandel kanske man ska besöka?

MimmiH
0

Ja, det är för riktigt stora blomkrukor. Kan finnas i vissa blomsterhandlar och även hos olika trädgårdsställen.

kallepudas
0

Ok tackar.Har ju plantagen & blomsterlandet nära här så där har dom säkert liknande fatGlad