Undulater iFokus

Undulater

Etikett: beteenden-hälsa-skötsel
Läst 6474 ggr
Praefatio
0

Näbben växer jättefort!

Min ena undulats näbb växer jättefort, vi snackar en centimeter i månaden. Jag klipper själv så det är inget problem så sett men undrar ändå varför? Den andra undulaten har jag aldrig behövt klippa mnäbben på. De har färska grenar att sitta på och slipa näbbarna på samt en betongpinne att göra detsamma på. De har dessutom gritt (snäckskalssmulor) som den "normalväxande" undulaten brukar knapra på ibland. Undulaten med snabbväxande näbb har jag aldrig sett slipa näbben, kan det ha med det att göra? De äter Budgies Prestige och grön paprika (det är det enda färska som slinker ner).

Så vad kan det bero på? Kan jag göra någonting annorlunda för att han ska slippa ha så snabbväxande näbb eller är det bara att acceptera och klippa?

gnagarlover
0

bara att fortsätta klippa tyvärr hela livet

[kallepudas]
0

Det är en defekt & som föregående talare skrev så är det bara att fortsätta klippa.

Tror det beror på aveln som är för dålig någonstans i ledet…..föder upp alla mina fåglar själv & har aldrig haft en fågel med det problemet.

MimmiH
0

Snabbväxande nbb kan bero på många olika orsaker. Enligt veterinär Gunnel Anderson så kan en av orsakerna vara fettlever. Och fettlever kan orsakas av för högt sockerintag exvis för mycket frukt eller tillsat socker i fodret. Fettlever kan även bero på övervikt.

Enligt en uppfödare kan några av orskerna till snabbväxande näbb vara:

Citat: Normalt skall naturligt slitage slipa ner den årliga tillväxten av en undulatnäbb. Om näbben växer så att det krävs åtgärder för att hålla den i en normal längd finns bakomliggande orsaker, som t.ex. gammal skada, undernäring (kanske genom ålder), D-vitaminbrist, kvalster, leverproblem, föda och annat som inte ger tillräckliga slitagemöjligheter, infektion m.m. Det gäller alltså att hitta bakomliggande orsaken för att kunna hindra att näbben blir för lång./slut citat uppfödare

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Praefatio
2

#3 Tack, det lät ju inte så roligt. Jag fick Max för inte så längesedan, tog över honom som sällskap åt Doris när jag gjorde mig av med mina nymfkakaduor, och vet väldigt lite om vad hans långvariga hälsa. I dagsläget gör jag vad jag kan för att hjälpa honom genom att ge honom slipningsmöjligheter, bra mat och näbbklippning. Han är i god hälsa i övrigt vad jag kan märka, är ute ur buren 16 timmar varje dygn och flyger mycket. Verkar trivas bra med livet, har nyligen börjat kela med Doris vilket han inte har gjort innan och är pigg och alert. Som det ser ut nu så får han helt enkelt fortsätta att leva det liv han lever, så hoppas jag på god inre hälsa också.

MimmiH
0

Det låter väldigt bra. Ett tips är att kolla vad fröblandningen innehåller: är det tillsatt socker, honung eller fett/tran? Många extremfeta fröer?

2 blandningar utan tillsatser och utan extremfeta fröer är Bello undulatblandning (standard). Till den kan man tillsätta en liten del rent kanariefrö även om de har gjort om blandningen så att den numera innehåller mer kanariefrö, den innehåller 15 % kanariefrö.

En annan blandning utan tillsatser o extremfeta är undulatshopens blandning från Franks zoofor. Den innehåller 52 % kanariefrö.

Du kan även undersöka din fågel hos en fågelkunnig veterinär för att försöka hitta orsaken till den snabbväxande näbben:

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterveterinarer.html

Praefatio
0

Budgies Presetige är den bästa blandningen på svenska marknaden för nymfkakaduor (bättre än motsvarande blandning för just nymfer) just eftersom den inte innehåller några dumma tillsatser, däremot 6% extremfeta fröer:

Gul hirs 52 %
Röd hirs 16 %
Vit hirs 12 %
Skalad havre 9 %
Kanariefrön 5 %
Linfrön 3 %
Safflor 2,5 %
Nigerfrön 0,5 %

Jag åker över halva stan för att köpa denna blandning men är den inte lika bra för undulater som den är för nymfer så letar jag gärna reda på en butik som säljer Bello :)

MimmiH
0

Jag tror det är OK. Men enligt rekommendationer så bör kanariefröhalten vara högre. Det brukar rekommenderas att man blandar ut prestige budgies med rent kanariefrö, ca 1/3. Versele Laga som producerar Prestige har även rent kanariefrö.

Praefatio
0

Tack för infon! Då ska jag införskaffa lite kanariefrö.