Undulater iFokus

Undulater

Etikettmat-utfodring
Läst 4347 ggr
Myspysan
0

Äggskal i maten?

Undrar hur ofta man kan ha äggskal i deras frön. Vet att jag läst mån stans att man kan mosa/krossa äggskal och ge undulater. Om jag inte är helt fel ute så får de i sig kalk då. Mina två undisar älskar detta, men hur ofta kan de få det? Triggar det oxå häckning?

[kallepudas]
0

Nej det triggar inte till häckning..

du behöver inte ha det i maten heller utan kan strö det på botten i buren…mina undulater älskar att gå på burgolvet & äta krossade snäckskal.

Exakt samma sak gör dom när jag gör rent & dom får ny bursand där det är snäckskal i. (vitakrafts sand) Men när jag använder tidningspapper är dom inte lika glada att vara där nere på burgolvet så tar dom inte snäckskalen där nere tyvärr.

MimmiH
0

Vet inte hur ofta det är lämpligt att ge äggskal, kanske en gång i veckan. Du bör ge skal från ekologiska ägg pga att slippe medicinrester och rester av bekämpningsmedel (som finns i maten som konventionellt uppfödda höns äter).

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[kallepudas]
0

som mimmih skriver så gärna ekologiska ägg eller som jag köper alltid ägg från en som har egna hönor så där är det inga bekämpningsmedel.

Sen fungerar ju sepiaskal bra & då får dom ju i sig mycket kalk oxå samt slipar ju näbben när dom gnager på sepiaskalet.

Myspysan
0

Tack för era svar! Ekologiska ägg köper jag alltid. Vad är sepiaskal?

[kallepudas]
0

sepiaskal är ett skal som ommer ifrån bläckfiskarna…

om du har fåglar så måste du väl hört talas om det?

MimmiH
0

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Myspysan
3

Jag har hört talas om sepiaskal, ja. Men inte förstått vad det är bra till, det är väl därför man frågar?