Undulater iFokus

Undulater

Etikettmat-utfodring
Läst 10558 ggr
jippiiii
5

Undulat Godis

Halloj!

Jag tänkte tipsa om en grej som jag provade idag Skrattande

Mina undulater är vääääldigt kräsna när det gäller mat, men om man serverar saker hängande i buren så går det bättre. Något som de är väldigt förtjusta i är fröstönger/ ”crackers” men jag vill inte ge dem det för ofta eller inte alls eftersom det är så mycket socker i dem och man i övrigt inte har så bra koll på vad som finns i dem.

Så jag har funderat på om man skulle kunna göra egna fröstänger, bestämde mig för att prova och här nedan kan ni läsa hur jag gjorde Flört

Du behöver:

• Bär som dina undulater gillar (eller som du försöker lära dem att äta hehe)
  • Undulatfrö
  • En träpinne, gärna en gammal ”aväten” fröstång eftersom den går lätt att hänga upp i buren
  • Smörgåspapper eller bakplåtspapper
  • Ugn, inte nödvändigt men det går fortare

Så här gjorde jag:

1. Jag hämtade hallon, björnbär och skuggmoreller (ett slags körsbär) från frysen, och tinade dem i en liten skål i mikron. Det behövs inte så mycket bär, jag tog för mycket…
  2. Sen rörde/mosade jag bären med en sked, man kan säkert använda stavmixern men jag misstänkte att det skulle resultera i bär över hela köket.
  3. Jag bandade i undulatfrön så att det blev en lagom torr/blöt röra. Blandade även i lite vitaminpulver men jag vet inte om det behåller sina egenskaper tills undulaterna får äta av fröstången.
  4. Nu var det dags för det svåra. Jag la ut smörgåspapper på en bricka, la lite av röran på pappret i samma form som min träpinne, sen la jag pinnen uppe på, mer röra ovanpå och på sidorna och så tröck jag till lite och formade röran efter pinnen.
  5. Torkning: först la jag brickan under en sån där ”huv” som man har över maten när man kör den i mikrovågsugnen, efter några timmar hade den stelnat lite men inte helt så jag drog över smörgåspappret + fröstången till ett galler och satte in det i ugnen. Jag satte ugnen på 60°C Varmluft och lät fröstången vara där inne i ca 1 timme.

Nu var den klar och färdig att serveras!

Min hemgjorda frö-/bärstång blev uppskattad även om det tog några minuter innan de vågade smaka! Tungan ute

Ni kanske undrar hur fröna och bären ska hållas ihop runt pinnen? Jo jag tänkte på att när jag har serverat mosade hallon blandat med frön i undulaternas skålar så fastnar det jättehårt om man låter det torka, därför borde det ju klibba ihop sig runt en pinne också? Av den här anledningen är jag inte säker på att det funkar med alla sorters bär, men om det är någon som provar vore det kul om ni skriver här och berättar om det fungerade eller inte Flört

Jag tror också att röran blir mindre vattnig om man använder färska bär i stället för frysta, så då behöver man inte lika mycket frön.

Bild kommer!

jippiiii
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fröstång som håller på att torka Glad

jippiiii
2

Färdigt resultat Glad ingen bra bild men man ser i alla fall. Tyvärr ville fåglarna inte vara med på bild när de åt Flört

[marizia]
0

Va käckt det blev, ska testa detta nästan gång dom ska få lite godis. Skrattande

hitta med denna länk om hur en annan tjej gjorde en sorts ''kräcker'':

http://www.undulat.forum24.se/undulat-about9154.html  src="http://undulater.ifokus.se/js/lib/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif" alt="Flört" title="Flört" />

jippiiii
0

#3 Ja vad kul :) tyvärr gjorde ju hon med honung och/eller socker och det var ju dte jag ville undvika Flört

Starfall
0

Vilken bra idé! Skrattande

Tusen tack för tipset. detta måste jag prova Glad

CicciMarris
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi provade för några dagar sen, men jorde lite mkt 

så det tog tid att torka (haha det har fortfarande inte torkatOskyldig)

men annars fungerar det braCool

jippiiii
1

Prova att sätta in dem i ugnen på varmluft så går det nog fortare att torka dem Flört

drutten2
0

Prövar detta nu, vi får se hur det blir.Tungan ute

Har rönnbär, rivetäpple och blåbär i min blandning.Glad

pinku
0

Jag har gjort fröstänger efter det här receptet många gånger (fast med lite olika frukter och bär) och mina fåglar älskar det. Det svåraste är bara att få det fint - hälften brukar sitta kvar på smörgåspappret :/ men övning ger färdighet :)

drutten2
0

Det gick inte, kan det vara att jag inte har varmluftsugn?

Hade inne dem i ca 2 timmar i 75 grader.

Det ville liksom inte torka.Obestämd

Eller bör det ligga och torka i rumstemp en stund innan?

jippiiii
0

Prova att ha ugnsluckan lite på glänt! Du kan också prova att luftorka efter att du har haft den i ugnen.

Sen tror jag att det beror lite på vilka frukter/bär mm du har använt. Hallon stelnar tex lätt medans annat tar länge tid. Flört

drutten2
1

Aha, okej… jag testar att ha ungsluckan på glänt precis nu faktiskt.Flört

Ska ta och köpa hallon och testa med nästa gång.Glad

edit:

Färdiga!Skrattande

jippiiii
0

Mums! Tungan ute