Undulat från djuraffär
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag köpte två gånger i en djuraffär som hade mycket kort liv men i annan djuraffär så levde (Jaakko) 11 år. Varför hade dom två mycket kortare liv? Är det annan sorts undulater? Den första levde bara 1 år och när jag köpte en kompis till Jaakko så levde bara den 3 år.
http://minnasalmela.bloggsport.com - Min blogg på svenska och finska
Hej!
Undulater i djuraffären är ofta uppfödda hos en grossist som endast föder upp för att tjäna pengar. Grossisten brukar inte bry sig så väldans mycket om hur fåglarna har det, om fåglarna han/hon avlar på är släkt eller om fåglarna är friska.
I djuraffärerna är det ofta som man ser sjuka eller skadade fåglar. Jag har tex ofta sett fåglar med näbbkvalster och en gång såg jag en liten zebrafink med bara en fot…
Så djuren som finns i djuraffärer har sällan haft ett bra liv. Och jag tror det är på grund av den inte så ansvarsfulla och planerade aveln som så många djur ifrån djuraffärer inte lever så länge. Sedan är det också vanligt att djuren säljs som "ungar" fast de egentligen är vuxna.
Jag har själv köpt ett par undulater i djuraffär, och en av dom blev knappt två år gammal… Den andra undulaten är ca 2 år gammal nu och mår jättebra. Hoppas bara hon kommer fortsätta må bra en lång tid framöver.
Jag kommer aldrig någonsin mer köpa ett djur ifrån djuraffär. Dels vill jag inte riskera att få hem ett sjukt djur, men jag vill inte heller stödja denna grymma verksamhet.
Sedan måste jag väl också tillägga att det är inte alla djuraffärer som har så dålig hand om sina djur. Det finns djuraffärer som tar in djur ifrån seriösa uppfödare. De säljer inte heller djuren till vem som helst, utan är noga med vart djuren hamnar. Det finns inte många av dessa djuraffärer, men det finns.
#1 Precis som du säger så finns det även "bra" djuraffärer, även om många är som du beskriver i början av din text. Ett exempel på en bra djuraffär är den där jag bor, undulaterna är friska, pigga och glada + att de har massa leksaker och naturgrenar/kvistar att sysselsätta sig med (och stora burar).
Sen var fåglarna kommer ifrån är en annan femma, vad de haft för uppväxt mm, man kan säkert fråga men det har jag inte gjort-
Jahaa då förstår jag =) Ska hålla koll på sånt. Har sett även att många djuraffär har döda fiskar och det är så himla äckligt och fiskarna äter upp döda fiskar
blä.
Jag vet ett ställe var man har mycket friska fiskar. Fins det något ställe där man har friska undular någon stanns närheten av Borås?
Skulle gjärna vilja ha någon gång nya undulater när jag har startat mitt akvarium. Då ska jag skaffa två istället eftersom tycker att undulater blir så ledsna ut om dom är ensamma. Det vore ju bra att ha en kompis på dagarna när man är på jobbet. Jag skulle vilja inte heller vara ensam och instängt i ett hem utan att träffa folk.
Jag har också råkat ut för det. Undulater jag köpt i djurbutik har dött ganska snart. Vet inte vad det beror på. Sjuka?
Numera köper jag bara fåglar privat.
#3 zoohörnan är den ända som har fåglar i Borås vad jag vet, men vet inte om dom e friska där eller inte. Fast en gång köpte jag en rosella där och den mår bra och e handtam nu, men det är min syssling som har den nu.
Medarbetare på Vetenskap.
#5 menar du albins zoo eller? köpt råtta där, bara för att jag var tvungen. Deras skötsel är hemsk!! blivit anmälda massa gånger, dem byter ägare inom familjen :(
Nej, zoohörnan i Borås. Köpte undulater där idag och han förklarade allting och allt man behöver, dom verkar vara friska äter just nu. Men hanen har lite svart-grått på den nede delen av näbben, är det normalt?
#7 dem heter albins zoo nu, fast det står nog zoohörnan fortfarande.
Och dom har inte råttor eller smådjur.
Hej
Har inte varit här på jätte länge.
Jag köpte två undulaten från Borås zoo (finns ej kvar) hörna men dom levde inte så länge. Ägaren hadde bara kunskap av akvarium och idag jobbar han hoss Arken zoo som ligger i coop forum. Jag går dit ofta och kollar läget.
Ibland säljer zoo affärer undulat ungar och då kan det vara lite mer sörre chans att dom lever lite längre.
I fortsätningen ska jag köpa undulater från privata istället om jag ska skaffa en ny. Idagens läge har jag akvarium begund av brist med tid.
Vilken gullig bild du har <3
#10 Menar du Borås zoologiska? Ägaren var ju Mikael, han jobbar nu på Arken zoo som du sa. Jag var väldigt ofta där (på Borås zoologiska) och jag (och min pappa) känner honom rätt så bra nu. Han är väldigt bra på akvariefiskar, det är typ det han har läst på om mest (som du sa).
#14 Därför köper jag mina fiskar där eftersom han har sån stor kunskap om det. =). Innan han kom dit vad det så vidrigt att komma dit eftersom fiskarna var väldigt mycket sjuka och döda.
Hoss Albins zoo så tycker jag att dom har en dålig kunskap om djuren.