Undulater iFokus

Undulater

Etikettallmänt-om-undulater
Läst 6709 ggr
[sanibel_18]
0

bara några frågor.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

måste man ha pinnar från fruktträd i buren?

är coscos nyttigt för undulater?

vad ska jag göra när 2 av mina undulater bråkar?

vad heter den här färgen?

MimmiH
0

Man bör ha naturpinnar med bark från exvis björk, asp, sälg, äppelträd, rönn med flera. De flesta vilda lövträd går bra, ett fåtal träd är giftiga, fråga om du är osäker. Pinnarna bör gärna vara av olika tjocklek o gärna så tjocka att fågelns klor inte når runt, de bör kunna slipa klorna på pinnen. De gillar även att gnaga av barken, man kan även ta in kvistar som de får gnaga på.

Kokos är väldigt fett 62 % fett, så det bör man i så fall bara ge som godis sällan.

Orsakerna till att undulater bråkar kan vara många. För liten bur och för få hanar resp. honor, för lite friflygning, tillgång till holk kan vara några orsaker.

Vilka är det som bråkar? Är det allvarligt? När bråkar de? Hur stor bur har de? Hur många är de? Antal honor resp. hanar? Hur mycket får de flyga fritt? Hur är buren inredd? Vad får de för mat?

Kan inte svara på sista frågan.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[sanibel_18]
0

jag kanske skrev fel jag menade couscous.Glad

när jag går i skolan så får mina undulater vara ute 5-6 timmar men när jag är ledig får de vara ute nästan hela dan.jag har bara 3 hanar och min vita undulat miku biter ibland Twilights tår och Twilight knuffar ner Miku från pinnen.De är precis som jag och min syster.vi bråkar varje dag.Det dåliga med de är att båda är bråkiga.Oskyldig

här är en bild på min vita undulat miku som är 9 veckor.:)

[sanibel_18]
0

Twilight som föddes i december 2011.:)

MimmiH
0

Vad fin han är :) Jag tror att de kan äta couscous om den inte är för salt. Någon annan som vet?

3 undulater brukar sällan fungera - bättre att ha 2 eller 4 undulater.

Är det när de är i buren som de bråkar?

Annars brukar större bur med fler sittplatser och gungor, fler matskålar kunna hjälpa, bra att de får flyga fritt så mycket. Inte ge så mycket häckningstriggande foder - det var därför jag frågade vad de får för mat.

[sanibel_18]
0

tack.:)

när jag gör mat åt de kokar jag couscous och blandar i persilja och hirs.:)jag använder aldrig salt.:)

jag har tänkt köpa en till undulat men jag har redan 2 undulater att göra hantama.Obestämd

ja det är mest i buren de bråkar.

deras mat är persilja, den här maten som jag brukar göra åt de och frön.

MimmiH
0

OK, då rekommenderar jag en större och mer stimulerande inredd bur med leksaker, fler sittpinnar, gungor men ändå flygutrymme.

Maten behöver varieras mycket mer. Persilja ska man bara ge ibland för den innehåller oxalsyra som gör att fåglarna har svårare att ta upp kalk från maten, det blir även jobbigt för njurarna att bryta ned oxalsyran.

Hoppas du får mattips från andra, här kan du läsa om mat för undulater:
http://www.skoldpaddormedmera.se/undulatermat.html

[sanibel_18]
0

jag tänker byta persiljan mot timjan eller dill och göra vårat extra rum till fåglarnas rum.Flört

MimmiH
1

Det låter jättebra med ett fågelrum :D Tips på lekträd finner du bland forumets artiklar - har inte länken just nu.

Men du ska inte bara ge en växt, fåglarna behöver variation, det kan bli för mycket av vissa ämnen - eller för lite om man bara ger en växt. 

Du kan varva mellan exvis citronmeliss, timjan, dill, basilika, persilja, sallad, morot med flera och även ge flera sorter samtidigt.

[sanibel_18]
0

jag ska ju så klart ha olika växter.Flört

men just nu funkar inte våran bil och maskrosorna och andra växterna har inte kommit än så vi kan inte ge de olika växter.Oskyldig

och jag kan inte åka buss för att jag är lite sjuk.Obestämd

morötter har jag försökt att ge det till de men smakade inte ens.Obestämd

MimmiH
0

OK. Jag menar också olika örter och grönsaker man köper i mataffären :)

[sanibel_18]
0

Flört

det eftersom våran bil fungerar inte.Oskyldig

men jag ska gå och kolla om vi har nånting i kylskåpet .

jippiiii
0

Om de inte äter morötterna men du ändå vill se till att de får i sig A-vitamin så är mitt tips: Riv en bit morot, ta de rivna morötterna i handen och pressa ut saften, blanda saften med frön :) funkar med mina små fillurer Skrattande morotsjuice med frön mumsFlört

[sanibel_18]
0

#12 ska testa det!Flörtjag behöver iallafall inte oroa mig för C-vitaminer för att de älskar hallonmos!Skrattande

lyckades få en bild på lilla Miku som blev lite röd på kinden efter att ha ätit hallonmos.Skrattande