Dezibel + Fairytale = sant!
Hej!
Nu kanske det är dags att berätta om mina undulater som väntar småttingar.
Denna tråd handlar om Dezibel och Fairytale, ett undulatpar som har suttit i egen bur i över en månad och har blivit ordentligt uppmatade innan de fick sin holk för 3 veckor sedan. Den 15:e januari kom första ägget.
Nu ligger 7 fina, vita små ägg i holken och Dezibel är så duktig på att ruva! Hon är väldigt snäll och hoppar ut när jag kontrollerar det varje kväll. Så fort jag stänger holken hoppar hon tillbaka in och fortsätter ruva. Min duktiga flicka!
Fairytale är duktig och matar henne som han ska, han blir nog en bra pappa! Han brukar även göra Dezibel sällskap i holken när hon ruvar.
Jag lös äggen nu ikväll och tycker mig se att 6 av äggen är befruktade. Det 7e ägget kom igår och det går såklart inte se ännu om det är befruktat eller inte. Men minst 6 ungar i denna kull, det är inte illa det!
I morgon kanske ägg nummer 8 dyker upp, men jag hoppas antalet stannar vid 7.
Så nu håller jag tummar och tår för att det blir friska, fina ungar i kullen!
Äggläggningsschema
15 januari - Ägg nr 1
17 januari - Ägg nr 2
19 januari - Ägg nr 3
21 januari - Ägg nr 4
23 januari - Ägg nr 5
25 januari - Ägg nr 6
27 januari - Ägg nr 7
Om föräldrarna:
Dezibel
Ålder: 20 månader
Kön: Hona
Färg: Australbrokig isabelltecknad viol
Fairytale
Ålder: 15 månader
Kön: Hane
Färg: DF Australbrokig viol opalin gråvinge
Grattis till de 7 äggen!:D Va fina föräldrarna verkar vara!<3
Va kul grattis! 
Kul, Grattis! <3 
Va kul! Grattis till ettan!:D

Grattis!! :-)
Inatt kläcktes lilla tvåan, precis lika livlig som ettan!
Det är rätt otroligt egentligen att det kan vara så stor storleksskillnad när det bara skiljer knappt två dygn, men man ser skillnaden tydligt!
Bild kommer förhoppningsvis senare idag, är inte hemma nu.
Åå bebis!!
Naaaw va sööta, Grattis Strafall!
<3
Idag kläcktes 5an så nu är det 5 små söta bebisar i holken
Det är 2 ägg kvar som är befruktade, hoppas bara de klarar kläckningen också.
Igår ringmärkte jag ettan och idag ringmärktes tvåan. Imorgon ska jag nog ringmärka trean också. Att ringmärka är svårare än vad jag någonsin har kunnat tänka mig. Men övning ger ju färdighet som bekant 
Här kommer en bild på bebisar med föräldrar. Det syns bara 4 på bilden, men det är alltså 5 bebisar. Det var nog 4an som gömde sig här.
Jag undrar vilka färger ungarna ska få. Det blir spännande 
Åååå vilken underbar familjebild! 
Åhhhh, va fina! <3 
ÅÅÅ va sött!
Idag ringmärkte jag trean vilket gick jättebra! 
Ettans vingpennor börjar så smått växa fram nu och jag tycker mig kunna se att denna unge blir brokig. Båda föräldrarna är ju brokiga så sannolikheten är väl ganska stor att alla ungar blir det. Jag älskar brokiga undulater!
En sak jag funderar över så är det mamma Dezibels färg. När jag fick hem henne som 7 veckors unge så var hon en solklar viol isabell. Nu när hon är vuxen och har färgat ut är jag rätt osäker på hennes färg. De isabelltecknade vingarna är mer åt det grå/svarta hållet, dock inte lika mörka som standardtecknade undulaters vingar. Kroppsfärgen är nu blå istället för viol. Jag tycker det är ganska märkligt. Jag själv tror att hon är isabell "innerst inne", alltså genetiskt sett. Men det märker man nog på ungarnas teckning när fjädrarna väl börjar växa ut.
Idag kläcktes lilla 6an!!
Jisses vilket nybörjarpar! Visst, honan har ju ruvat en gång innan (dock på obefruktade ägg), men hanen är en absolut nybörjare och dessutom ung. Men wow vilken underbar pappa han är! Han är så duktig med de små och han värmer och matar de små lika mycket som mamman Dezibel. Det är ju skönt för henne att kunna hoppa ur holken emellanåt och sträcka på kroppen och vingarna Och sedan får man inte glömma att berömma Fairytale för sin fertilitet. 6 av 7 ägg har hittills kläckts och det 7e ägget kläckt förmodligen det också. Så man kan i alla fall inte beskylla honom för att vara en dålig uppvaktare.
De små sötnosarna växer verkligen så det knakar. Den äldsta ungen är idag 10 dygn gammal och är snart helt täckt av dun. Tvåan är 8 dygn och har också fått endel dun redan. 3an fick jag göra om ringmärkningen på idag. Jag ringmärkte den igår men ringen föll av. Men idag verkar den sitta kvar. 4an föddes ju ett dygn för tidigt och var riktigt liten men nu har den vuxit ordentligt och nu tror jag den är så stor som den ska vara vid den här åldern. 5an och 6an har jag inte så mycket att säga om då de är så små ännu. Men de matas som de ska och är mycket pigga så allt är bra med dom också!
Här kommer en liten gullig bild på pappa Fairytale med sina små bebisar. Här ser man verkligen storleksskillnaderna mellan ungarna.
Vilken underbar bild på familjen.

Vad söta dom är! 
//Ida