Undulater iFokus

Undulater

Etikettburar-voljärer-inredning
Läst 1538 ggr
[kallepudas]
2

Angående L80

Har läst här inne på detta forum & även andra om rykten att burmåtten i L80

skulle ändras & då jättemycket så vanligt folk knappt skulle kunna ha små undulater eller finkar ens utan att ha tillgång till enormt mycket plats.

Nu har jag fått svar på denna frågan om minimimåtten ska ändras och svaret blev som jag först trodde och att detta just bara var ett rykte någon att igång.

svaret löd:

"Hej! Nej, det kommer inget förslag om förändringar vad gäller burmåtten inom snar framtid.Tänk dock på att måtten i L80 är minimimått och inte optimala mått,så om man ändå ska bygga nya burar så är det bara bra för fåglarna att bygga lite större än minimimåtten.

Så nu vet ni alla hur det ligger till!

MimmiH
0

OK, tack för info. Men det var en uppgift som jordbruksverket själva spridit ut vid mejlförfrågan, att de skulle ändra burmåtten vid nästa revidering. Men jag antar att det har blivit för mycket protester från vissa uppfödare. Däremot har de inte spridit ut något om hur stor den tilltänkta ökningen skulle bli.

Jag tycker att minsta tillåtna burmåtten för undulater är på tok för små. Man bör ha betydligt större bur även om de får flyga fritt en del av dagen.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[kallepudas]
0

#1 Vet inte vem som spridit ut att det skulle ändras. Men som svaret jag fick var att det inte finns "förslag" betyder ju att det inte ens funderas på att ändras,inte inom snar framtid vilket man oxå kan räkna på att det kan vara 1-2år kanske…sen så kanske det ändras.

Tycker man ska ha så stort man bara kan i burväg men har man typ 2 undulater & dom får vara ute i en hel lägenhet/hus med friflygning så krävs det ju inte enligt lag att man måste ha en stor voljär inne.

sagadotter
2

När jag köpte lilla Niklas i Zoo-butiken fick jag med en liten folder från Zoobranchens Riksförbund. Där i den stod som jag tycker många konstigheter. Ex : att sand är nödvändigt i buren för fågeln äter sand. Att en ensam tamfågel kräver betydligt mer tid än ett fågelpar, (jag trodde inte man fick hålla ensam fågel) Att i en bur som är 70x45 och 60 hög får du hålla 8 fåglar. ( det tycker jag verkar väldigt litet utrymme för 8 fåglar. Men jag är ju inte expert.

Inte konstigt att dom inte för en enda laglig bur i butiken. Det finns även grossister som inte för lagliga burar. Nej jag tror jag ska bygga min nästa bur själv. Glad

Isoflora

[kallepudas]
0

#3 ja det är en väldigt liten yta för typ 8 fåglar.

Denna tråd handalr ju inte riktigt om att man ska knö in 8 fåglar i en sådan liten bur för sunt förnuft bör ju råda och med L80 i åtanke.Ska man ha 8 fåglar bör man ju ha mycket större enligt mig.

Jorbruksverkets riktlinjer är ju ändå glasklara & enligt dom ska man ju hellre ha större i och med att det var minimimått!

Sen hur du kommer in på sand & sådant hör inte till tråden!

Jag ställde frågan till jordbruksverket på grund av att jag ska bygga helt nya burar till alla mina fåglar och då har jag inte lust att utgå ifrån lagliga mått som blir olagliga om en månad typ.

ryktet som någon sprider runt var ju att minimimåtten skulle dra iväg ofantligt och det är vad denna tråden handlar om,och detta har ju jordbruksverket just fönekat i sitt mail som jag fick.

Jag håller liksom på att skissa på läng & höjd+djup för burbygget och jag hade inte tänkt bygga om burarna om en månad för att då reglerna ändras & att mina burar på cirka 120x80x80 skulle vara för små helt plötsligt.