handtam och kan prata?
Det kallas handtam när din fågel är såpass tam att du kan ha den på fingret,handen..att den är tam betyder ju att fågeln inte är rädd för dig. En fågel som flyr för allt vad den kan är ju inte tam.
Om din undulat har en undulatkompis så har den inget intresse av att lära sig vårat språk…du kan däremot lära den enstaka ord,som sitt namn..(om det är kort) Då finns det sätt som att sitta & upprepa fågelns namn varje dag en stund…mycket viktigt med att det är varje dag & en ganska så lång stund…detta är vad jag läst mig till på internet så inte min egna erfarenhet.
Jag har så många undulater så mina fåglar har absolut nget intresse eller nytta av att kunna tala vårat språk…dom har ju sina vänner till att prata med vilket dom föredrar.
Alla fåglar har heller inte talang att lära sig prata och det vet
man inte innan.Det tar lång tid,i allmänhet,för en fågel att lära
sig att härma mänskligt tal.Fågeln behöver inte heller titta på
dig när du talar,den behöver bara lyssna till tydligt tal för att kunna
ta efter.Fortsätt prata bara och rätt vad det är så kanske den
säger något som den snappat upp.
Lycka till!!
jag har försökt lära honom att säga hello men nu vet jag att det kommer bli ganska svårt.tack så mycket för svaren.:)
Mina tre undualter är vad jag kallar "radio missbrukare" och blir högst missnöjda om jag inte sätter på "deras" lilla radio som finns vid buren varje morgon kl 8.
Det jag noterat efter ett par år är att trots att de är flera undualter i en liten grupp så har de snappat upp ord och ljud.
Om jag INTE sätter på radion så ropar de dessa ord och härmar dessa ljud som de känner igenom från radion så att jag ska uppmärksammas och sätta på radion.
Nu senaste veckorna har det varit en ljudslinga från p3 som de härmar om och om igen tills jag sätter på radion.
Innan dess sa den gröna hannen "o lala" om och om igen vilket är vad en av radioprogramledarna brukade säja i sina program…(sedan bytte jag kanal och han snappade upp ljudslingan istället)Och genom åren har de bytt ord,mening eller ljudslinga ,så nog kan de allt lära sig om de vill men …på deras egna villkor
.
tack för svaret.
tänker fråga mamma om jag får låna hennes lilla radio och ser om de börjar också säga några ord.