Undulater iFokus

Undulater

Etikett: burar-voljärer-inredning
Läst 7340 ggr
smarto
2

Vad ska finnas i buren?

Hej! Vad ska man ha i buren? Exempel: vissa säger att man ska ha sand och snäckskal medans andra säger att man inte ska ha det. Vad ska man ha?Obestämd

MimmiH
0

Angående sand i buren så skriver den fågelkunniga veterinären Gunnel Anderson följande:

Tidigare rekommenderades alltid att fågelburens underlag skulle utgöras av sand, så att fågeln skulle kunna picka i sig sandkorn för att hjälpa matsmältningen. Vi vet numera att papegojfåglar, till skillnad från hönsfåglar, inte behöver sand för matsmältningen, utan det kan tvärtom ofta utgöra en risk för sandinpackning i magsäck eller tarm./slut citat från http://www.djurklinikenroslagstull.se/page41.htm

Jag har krossat snäckskal som mineraltillskott som jag köper från undulatshopen i en skål, dock har jag ännu inte sett mina äta av det men jag vet andra vars undulater äter av det, kan ju också vara så att de äter lite utan att jag ser det:

http://www.undulatshopen.se/sand-snackskal/cede-snackskal-1-2-kg.html

OBS - jag har nu sett att dessa snäckskal även innehåller grit som så vitt jag vet är sand!! Så jag tror inte att undulaterna kan smälta denna blandning.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[kallepudas]
0

Jag har använt mig av denna sanden http://www.undulatshopen.se/sand-snackskal/vitakraft-fagelsand.html

Mina undulater är överlyckliga när jag byter sand & dom får den nya.

Alla mina underlater går då på golvet i buren & knaprar i sig jag vet inte vad…men det måste väl vara snäckskalen som är i.

En undulat jag köpte utav en på blocket hade en helt annan sand/grus…såg ut att komma ifrån nån sandlåda,den sanden innehöll inte några som helst snäckskal uten bara grus..den kastade jag i soprna direkt.

Sen är det många som skriver att den sanden är farlig med…dont think so!!  

Skulle väl inte finnas en enda undulat i australien då för där är det en himla massa sand & inga snäckskal i den heller och är våra undulater så pigga på att äta grus borde dom ju helt enkelt kola-vippen allihop.

Sen fungerar ju tidningspapper bra att ha på botten om man vill ha det…synd bara att det är så nedrans fult med gamla tidningar i en bur jag får anse att det är snålvarianten om man inte har råd att ge sina fåglar ny fin sand med snäckskal i som dom öppenbarligen älskar att knapra i sig.

[CruellaDeVil]
0

Allra bäst tycker jag att det är att ha tidningspapper, träpellets eller alspån. Gärna med ett lager halm ovanpå. Undulater behöver ju som sagt inte sand för matsmältningen och även om risken för sandinpackning är liten så finns den… då tycker jag att det är onödigt att ge dem sand. Mycket bättre med halm, som de ofta tycker är oerhört skojsigt att knapra på och härja runt med!

[kallepudas]
0

Om nu fågeln äter tidnigspappret så kan man ju ställa sig frågan hur nyttigt det är?

Finns det några som helst bevis för att fågeln/fåglarna dött av att ätit sand?

Mina undulater som blir överlyckliga och knaprar i sig snäckskalen i vitakrafts fågelsand.

Nog för att jag har dödsfall bland mina fåglar men inte har det berott på att dom käkat sand. I så fall är det nått dom börjat med när dom passerat 10års ålder.

Jag läste nånstans att genomsnittsåldern för en undulat är cirka 5-7år så då kan jag säga att mina undualter är ju rena ålderdomshemmet för dom brukar trilla av pinnen mellan 10-15år.Och det med sand i buren…

MimmiH
1

Det är skillnad på undulater i det fria och undulater i fångenskap. I de fria är de mycket mer aktiva och får i sig en mer allsidig föda än i fångenskap. I fångenskap kan brist på mineraler, brist på sysselsättning med mera få dem att börja äta för mycket sand. Fågelveterinärerna har ju erfarenhet av undulater med sandinpackad kräva.

Jag vet några som har al- eller bokspån exempelvis - de innehåller inte terpener till skillnad från barrträspån.

Själv har jag torkat en himla massa vilda växter i somras som jag har som berikning ovanpå golvskyddspappen.

[kallepudas]
0

Som du skrev nu MimmiH…brist på mineraler,brist på sysselsättning…

då är det ju öppenbart att det inte är sandens fel utan ägarens om fågeln mår så dåligt! En sådan fågel mår ju inte bättre av att det ligger en gammal göteborgsposten på burgolvet.

Som sagt så har min flock av undulater inte en enda gång haft dödsfall som är relaterat till tidningspapper eller vitakrafts sand som säljs bland annat på undulatshopen som jag använt sedan 2003.

MimmiH
0

Orsakerna till sandinpackning i krävan hos undulater i fångenskap känner jag inte till.

Mina fåglar mår toppen och har inga problem med krävan trots att de inte har sand så jag kommer inte att börja med sand heller eftersom det funkar så bra utan sand :)

[kallepudas]
0

Ni får ju använda exakt vad ni vill.

Men att hävda att en sand är farlig och det är den sanden jag använt i snart 10år utan att ha ett dödsfall utav det. Vilket borde bevisa motsatsen tycker jag.

Sen om man har en rastlös fågel som lider av i stort allt så den är tvungen att äta SAND/GRUS så har ju den stackarn hamnat hos en person som inte bör ha djur.

MimmiH
0

Ja, det är upp till var och en. De som hävdar att sanden kan vara farlig är vissa fågelkunniga veterinärer och jag tycker det känns bäst att följa deras rekommendation :) Men det är ju som sagt upp till var och en.

[kallepudas]
0

Märke av sand?

Namn på vetrinären?

sagadotter
0

Ja den här diskussionen var ju intressant. Som ny i fågelvärden så är det faktiskt inte så lätt, en del tycker si och en del säger så. Jag vill ju det allra bästa för mina små dun. Jag blev väldigt förtjust i Mimmi´s grej att torka växter till sommaren och ha i botten, lite för dom att fixa med. Jag vet ju att numera har man inte farligheter i tidn.papper så det använder jag, men jag håller med - det är inte särskilt snyggt. Jag brukar välja vilka sidor jag lägger, gärna med nån bild från naturenSkrattande

Förr sa man: var och en blir salig på sin tro, ja det kan nog vara så. Passar på att ställa en fråga här också, är det någon av er som kommer från mina trakter alltså 3 mil söder om Kalmar. Skulle vara roligt att ha kontakt med någon.

Isoflora

MimmiH
0

#10: Se #1

[kallepudas]
0

Där står det inte vilken sand som är skaglig för undulater.

Sen köpte du väl snäckskal ifrån "undulatshopen"vilket jag inte förstår..om nu denna butik som har ett sådant namn saluför en "fågelsand" som är skadlig för fåglarna. Då bör man ju ta rättslig tvist emot de eller dom  som driver en sådan butik.

Att en vanlig ica-butik säljer en fågelsand "vitakraft" är väl en sak dom är ju inga djurexperter kanske.Deras sida är ju mat!

MimmiH
0

Sand överhuvudtaget menar Gunnel Anderson antar jag.

Sedan kollade jag på Fågelklinikens hemsida, den drivs av den fågelkunniga veterinären Cecilia Trägårdh. Så här skriver hon:

Forskning har visat att papegojfåglar har inget hälsomässigt behov av att äta snäckskal eller andra liknande material för att kunna smälta sin mat./slut citat från http://www.fagelkliniken.se/index.php/faglar/skoetselrad/33-papegojfaglars-skoetsel

[kallepudas]
0

Mycket riktigt att dom inte behöver sand eller snäckor för att smälta maten.

Snäckor behöver dom ju för kalken men då fungerar sepiaskal mycket bättre.

Sanden ska ju vara till för att samla upp deras "behov"=bajs,kiss

Tar man reda på vad tidningspappret är gjortav så kan man nog hitta lite lustiga ämnen som du & jag inte vill ha till middag kan jag lova.

Men du vägrar svara på frågan om du litar på undulashopen? eftersom du handlat dina snäckskal därifrån…och dom saluför denna "farliga" sand…

skulle aldrig i min vildaste fantasi lita på ett sådant företag om man nu vet det som du tycks veta.

Sidan i #1 du hänvisar till påpekar att papegojfåglarna inte behöver sand eller snäckskal för att smälta maten. Det borde väl dom listat ut redan för ungefär 100år sedan för hur mycket snäckskal kommer den vilda undulaten över…tror inte det är många eftersom dom lever i australiens inland..

MimmiH
0

#15 Det är upp till var och en att svara på de frågor som ställs - det är inget tvång - och dessutom OT i detta fall huruvida jag litar på Undulatshopen eller inte.

Jag ska förtydliga det jag menar ang. citatet från Gunnel Anderson: att jag tror att hon menar att all sand, oavsett märke som innehåller en typ av sand som inte kan smältas av fågeln kan förorsaka sandinpackning. Snäckskal kan smältas av fågeln så vitt jag vet.

[kallepudas]
0

Och då kan man ju fråga sig varför man ska ge dom snäckskal..?

Finns ju flertal sätt som är bättre & billigare dessutom. Sepiaskal,eller tvättade skal efter hönorna som är mycket bra att ge. Köpa snäckor känns ju som en överkurs i okunskap.

Sen är det ju skillnad på papegojfåglar. En undulat kontra en stor ara.

En stor ara bryr sig nog inte smack om vad det är på burgolvet…man kan nog ha röda mattan eller asfalt för den befinner sig nog inte på burgolvet som småfåglarna gör i samma utsträckning.

Sen citat"jag tror att hon menar att all sand, oavsett märke som innehåller en typ av sand som inte kan smältas av fågeln kan förorsaka sandinpackning." slut citat   

Du tror skriver du…. 

Gunnel andersson eller måste ju ändå anses som överbevisad i och med att jag använt den sanden sen 2003 och mina undulater lever ju dubbelt så länge som den genomsnittliga åldern…..men det står inte i hennes text att "vitakrafts" fågelsand som bland annat saluförs av undulatshopen är farlig. Sen har du ju varit inne på om fågeln saknar vissa saker som den då äter sand…mycket möjligt och jag är nyfiken på vad du plockat upp den infon. Jag är väldigt nyfiken för jag vill mina fåglars bästa.

Och som jag skrivit innan är det ju fel på ägaren om fågeln mår dåligt och liksom tar självmord av att äta sand….

[CruellaDeVil]
2

#11 Haha, ok, så du väljer sidor? Bra idé. Jag är inte så kräsen, fast det har en del att göra med att jag ändå lägger halm över. Då är inte heller tidningspappret så intressant att knapra på för fåglarna, även om det sägs att det inte är farligt.

#17 Om Gunnel Andersson skriver att sand kan orsaka sandinpackning så gissar man väl automatiskt att hon menar sand rent generellt. Du antar ju själv att bara för att dina egna fåglar aldrig drabbats av sandinpackning eller dött av sand så gör ingen fågel det. Det är ju lite som att jag skulle säga att eftersom inte mina undulater fått metallförgiftning av att gnaga på gallret, så får inga undulater det.
Jag skulle dessutom se det som väldigt oseriöst av en veterinär att smutskasta ett särskilt märke och en särskild butik som säljer just den sanden.

Om man väljer att köpa krossade snäckskal hellre än att koka ägg och ge dem äggskal som kalciumkälla är väl ändå upp till var och en! Det handlar mycket lite om okunskap. Visst kan det vara billigare t ex att mala äggskal och strö över maten än att köpa mineralpulver eller snäckskal… MEN det förutsätter ju att man använder äggen till annat också. Annars bär det sig knappast att hålla på att köpa ägg bara för skalens skull.

Sen är det verkligen inte relevant att ta upp om MimmiH litar på undulatshopen eller inte! Butiker i allmänhet säljer ju det som kunderna vill ha och då lönar det sig att ha sand, som ju fortfarande används traditionellt i burar. Mycket på grund av att de böcker som finns tillgängliga i handeln- och som folk läser- är ganska gamla och inte uppdaterade.

[kallepudas]
0

och i australiens inland finns det?    ja just en himla massa sand,grus,sten och är et torrperiod…ännu mera sand.Väldigt konstigt att dom inte käkar sand där?

Slutsats av tidningar & sand,snäckor & allt.

Nu har ju inte jag 100undulater men genom åren många.Ingen har dött av just den anledningen att dom har ätit sand. Jag är ju visserligen ingen rättsläkare men när en gammal undulat dör och den har med sina kompisar har haft exakt likadan sand i hela sitt liv så tycker jag personligen att just mina undulater inte borde vara några medicinska under eller hur?        Men lått säga att jag kunnat haft 100 undulater & 1 av dess får för sig att nu ska jag käka grus/sten/sand & dör…kan väl säga att den fågeln då skiljer sig från mängden. Är väl lite som med oss människor…bara ett fåtal som får för sig att slicka på en lyktstolpe mitt i vintern…kallas idioti!

Angående vanliga äggskal så använder vi det  här hemma en hel del ägg så därför köper inte jag några snäckskal & vad mimmih skrev så bojkottade ju hennes fåglar det så känna la sådär meningsfullt då.

Så en vetrinär som säger att det där är inget bra…är det oseriöst…ja…då har vi ju svaret på hon gunilla inte är gud heller.

JohannaN
1

men snälla sluta nu kallepudas!!!! jag håller med både mimmiH och cruelladevil, alla gör olika och alla delar med sig av sin fakta sedan gör man den till sin egen;) man behöver inte gå på så, sluta förstör tråden och håll god ton!!!!

gunnel är en jäkligt duktig veterinär och hon kan inte försvara sig så tala inte illa om tredje person!!!

// Johanna.

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

[kallepudas]
0

#20 Min fakta tycks vara FEL hela tiden och som jag påpekat i tidagre inlägg så lever mina fåglar ett alldeles perfekt liv. Det gör nog alla andras fåglar med antar jag eftersom dom har sina knep med olika inredningar & burmaterial.

Men om någon hävdar att det är så himla farligt så ifrågasätter jag det eftersom jag använt mig  utav VITAKRAFTS fågelsand sedan 2003….

Om nu någon som läser denna tråden & har haft en undulat som dött utav sand i krävan så kan jag ställa frågan här vilket märke av sand det var & kanske även fråga om fågeln hade en himla tråkig tillvaro eller hade brist på mineraler som oxå togs upp i denna tråd.

Undulater brukar ju ha en tendens att äta på allt och dom sätter ju i sig tapeter bland annat…så jag har ju även en fråga om det…för tapeterna är ju fastsatta med nått som inte låter nyttigt  nån som vet nått om det?

Ska besöka en vetrinär som är fågelkunnig & fråga hur det ligger till och hur många "undulater" som kommer  i vård för detta.

Kanske anses otrevligt…men jag är nyfiken av  mig.

JohannaN
0

ingen har sagt att dina undulater har det dåligt då ingen här kan veta;) så dom har det nog säkert superbra;) många här inne som hållt på länge med fåglar följer just veterinärens råd, särskillt en sådan kunnig som Gunnel:)

jag har snäcksand till mina fåglar som dom har fri tillgång på då dom behöver kalket:) annars har jag ett golv i voljären som jag städar varje dag så behöver jag ingen sand där;)

snäcksanden kan dom ju bryta ner lättare än just vanlig sand:) understimmulerade fåglar kan börja ett betende att äta sanden som packar sig i krävan och dom dör. Gunnel har säkert fått in många fall av just detta slag och då litar jag på hennes ord:) ibland har man tur med sanden och ibland har man otur:) tycker själv att tidningspapper är lättare vad gäller rengöring och svärtan är inte giftig, det var den förr inte nu:)

inte då, det är bara så att vi alla har lite olika fakta som krockar med varandra och då kan det bli så här:) då gäller det att ta det sakligt och inte ta åt sig=)

// Johanna.

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

[kallepudas]
0

Gunnel har säkert rätt. Hon bör ju vad heter ja som rättsläkare gör.Tar reda på vad till exempel en fågel dött av.Obducerat kanske det heter.

Mycket säkert så när jag pratar med en vetrinär som har hand om fåglar att jag får exakt samma svar som flera hänvisat till i denna tråd.

Min nyfikenhet grundar ju sig i att våra undulater är ju födda & avlade i sverige allihopa eftersom det är ett förbud mot att föra ut undulater från australien. Och där förfäderna till våra små undulater lever där det är smockat grus & sand varför dom inte käkar sand?      Hade varit helt grymt bra att kanske fått ett svar på det….jag vet faktiskt inte ens om nån i världen skulle kunna svara på det.  Dom som har undulater & läser detta & funderar en stund…kanske oxå ställer sig frågan:vad är annorlunda med våra undulater och dom vilda?      (mer än färg & fångenskapen då)

Just nu sitter jag oxå och kollar upp vad tidningspapper innehåller av ren nyfikenhet det med och det dyker ju upp en del lattjo ämnen men om dom är direkt farliga är dom nog inte…..då får man nog käka mycket tidningar.

Starfall
0

Jag måste bara få säga min mening här.. Jag har hört och läst om att hundar inte får äta choklad, vindruvor eller avokado. Choklad innehåller Therobromin, ett ämne som är giftigt för hundar. Det kan leda till döden! Avocado är giftigt och vindruvor kan göra att njurarna tar skada. Jag har haft en hund som dog pga njursvikt så bara av att höra att något kan skada hundens njurar så väljer jag att aldrig någonsin låta hundarna få det. Jag har hört om olyckor där busiga katter lekt med trådar och råkat strypas i leken. Av den anledningen får mina katter inte leka med garnystan. Till hamstrar och möss kan man köpa speciellt bomaterial som är som en typ av vadd. Jag var så dum att jag inte trodde detta var farligt, men en av mina möss fick detta om halsen och höll på att kvävas. Tur jag var i närheten och kunde rädda henne! Kan säga att jag aldrig mer kommer använda sånt här vadd till mina djur. Slutligen så har jag då hört om denna sanden som man förr i tiden använde till fåglar. Man trodde att det underlättade för fåglarnas matsmältning. På senare år har fågelveterinärer märkt att sand inte har någon positiv effekt på fåglar. Däremot har fågelveterinärerna sett fåglar som har en massa sand packat i krävan. Detta leder ofta till att fågeln dör. Jag kan erkänna att jag har använt sand till mina undulater i ett par år. Inte dog dom av det. Men när jag började läsa på mer om undulater så förstod jag att sand KAN vara farligt. Därför slutade jag använda det. Det är alltså i inte av "snålhet" som jag började använda täckpapper istället. Och det är inte helt gratis det heller. Ja, jag kanske är en överbeskyddande hönsmamma när det gäller mina djur. Men det är för att jag är så otroligt rädd om dem. Vill få bort så många "riskfaktorer" som möjligt. Och i det fallet gör jag ingen skillnad på hundar, katter eller fåglar. Till sist vill jag bara påminna om att det är viktigt att hålla god ton i tråden. Alla får ha sina åsikter, och man ska också respektera andras åsikter. Disskussioner ska ske i god ton, för här ska alla kunna känna sig välkomna att skriva. Mvh Caroline, Sajtvärd undulater.ifokus

LillaLing
0

Jag brukar oftast ha snäck skal i en liten skål åt min lilla undurlat och hon tycker jätte mycket om dom men det kanske är lite annat från fågel till fågel…Men jag kan inte så jätte mycket om undurlater men jag försöker lära mig lite mer om dom…Men hoppas du hittar det svar du söker efter men lycka till och hittar det bästa för dina undurlater eller din undurlat…

MimmiH
0

Jag har gjort ett tillägg i #1. Det gäller den krossade snäckskalsblandning som undulatshopen säljer som jag länkade till - det står på förpackningen att den även innehåller grit och så vitt jag vet är detta sand så jag är osäker på om undulaterna kan smälta denna blandning eller inte. Ville bara informera så att ingen tror att blandningen enbart innehåller snäckskal. Ska ta reda på mer om detta.