Undulater iFokus

Undulater

Etikett: hälsa-sjukdomar
Läst 3353 ggr
jippiiii
0

Att ha undulaterna utomhus

hej och hallå, jag skulle bli väldigt glad om ni kunde dela med er av era erfarenheter när det gäller att ha undulaterna utomhus. (I bur/voljär såklart!)

Finns det några sjukdommar som kan smitta från vild fåglar till undulaterna? till exempel fågelinfluensa?

Jag brukar ställa ut dem i sin bur i princip varje dag när det är tillräckligt varmt men i år har jag tankar på att bygga en voljär Skrattande Jag har en del koll på det där med voljärbygge men om det är någon som har något värdefullt tips så mottages det varmt!

/Sara

[kallepudas]
0

Antar att du har koll på det där att säkra så inget djur kan grävas sig under voljären & på så sätt komma åt dina fåglar.

Sen ska det vara tak på en del av voljären så dom kan komma undan väder  & vind.  

Vad hade du tänkt bygga voljären av för material?

Dom saker jag skrev har du säkert redan koll på för har man kollat runt lite på nätet & med fågelkunniga så är ju detta rätt självklara grejer.

MimmiH
0

Dubbelt nät är väldigt bra för att skydda mot katter o rovfåglar. Ett tak över en del av voljären som släpper igenom ljus så att det inte blir mörkt för fåglarna.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

jippiiii
0

Tack för svar! Ja det ni nämner har jag koll på Glad Har tänkt bygga den i trä och nät, trästomme + "mårdnät" - ett kraftigare nät än hönsnät, med lagom stora maskor, ca 1 + 1 cm. Samt en sluss innan dörren till voljären.

Har inte tänkt att de ska vara ute nattetid, inte heller när ingen är hemma.

Ingen som har koll på det här med smittor?

MimmiH
0

Någon direkt koll på smittor har jag inte.

Jag är inte rädd för att mina blir smittade av något från vildfåglar - det har inte hänt än iaf, sedan utevoljären byggdes för 3 år sedan.

Den stora nyttan, fördelarna med att ha fåglarna ute överväger klart risken för nackdelar.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[kallepudas]
0

Att dom skulle smittas av någon smitta är nog väldigt liten risk. Alla fågelägare jag läser om som har utevoljärer har inte skrivit något om sjukdomar som dom råkat ut för så chansen är nog mycket liten.

Sen som mimmi skriver så är fördelarna fler än nackdelarna…jag har tyvärr ingen utevoljär men flytt nån gång så jag kan ha det…utan tvekan direkt.

jippiiii
0

Då behöver jag förhoppningsvis inte oroa mig  Skrattande