Undulater iFokus

Undulater

Etikettallmänt-om-undulater
Läst 2661 ggr
[sanibel_18]
0

ska köpa undulat

jag ska köpa en undulatunge och jag har några frågor.^_^

kan de prata lika bra som papegojor?

om de flyger iväg finns det nått sätt att få tillbaka de?

vad heter färgen om magen är blå och vingarna gråa?

vad är den bästa maten de kan få?

är det lätt att få ungar?

har haft kanariefåglar förut men har aldrig haft en undulat.:)

MimmiH
1

Hej, välkommen hit.

Man kan inte räkna med att en undulat ska kunna prata.

Undulater ska absolut inte hållas ensamma utan artfränder, de är utpräglade flockdjur som inte mår bra av att vara ensamma.

Man måste fågelsäkra hemmet så att undulaterna inte kan flyga ut - man kan inte räkna med att de kommer tillbaks :( De går ofta en plågsam död till mötes i det fria. Skator, katter, klimat, trafik med flera faror.

Färgfrågan kan jag inte svara på.

Här kan du läsa om bra mat för undulater:
http://www.skoldpaddormedmera.se/undulatermat.html

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[kallepudas]
0

En undulat talar inte alls lika bra som stora papegojor som till exempel grå jako,ara,amzon & kakaduor.

En undulat får heller inte hållas ensam och den ska ha  minst 1 artfrände.

Färgerna är jag mycket dålig på.Tycker alla är lika vackra på sutt egna lilla vis.Goggla runt lite & kolla.Det finns många som är riktigt duktiga på sånt med färger.

Maten kan bestå av fröer,gurka,sallad,maskrosor,äggfoder,äpple….finns mer att nämna…bara att kika runt på internet så får du mycket tips på vad du kan ge dom & INTE ge dom.

Lite blåbärsris gärna med blåbären kvar på buskarna kan man duscha av & hänga in i buren vilket är mycket uppskattat av undulater.

Är ganska lätt att få ungar från undulaterna MEN det kan bli många så man måste ju dels ha en plan & möjlighet att kunna behålla dom.Sen kan det tillkomma många komplikationer & då gäller det ju att veta vad man gör.

Kan ju vara så illa att man har en holk med ungar & mamman dör…i sådan lägen måste man veta. Så inget att rekommendera förän du haft undulater i många år & lärt dig det mesta om dessa små krabater.

[sanibel_18]
0

tack för svaren.Skrattande

personalen där jag ska köpa den sa att man skulle börja med en undulat och bli vän med den men nu vet jag att min lillasyster kan också få en undulat.

jag vet att man INTE kan mata undulater med avokado,citron och lök.

jag vill bara veta vad jag ska göra när jag vill ha ungar.:)

och kan de äta mina fiskar?

MimmiH
0

Det råder delade meningar om huruvida man ska börja med en undulat eller 2 - personligen anser jag att man ska börja med 2 av djurskyddsskäl.

När du vill ha ungar så måste du vara ordentligt påläst. Läs här på iFokus under Artiklar, häckning samt på undulatsidan.se .

Undulaterna måste vara minst ett år för att få häckas - men inte fööör gamla heller.

De äter inte dina fiskar - däremot kan de drunkna i akvariet om det är utan täckglas.

Innan du får hem dina undulater så bör du fågelsäkra miljön i rummet/rummen där de ska vara. Du bör även göra lekträd o lekplatser. Undulaterna måste få flyga fritt i minst ett par timmar varje dag.
http://undulater.ifokus.se/articles/4f0c7af088f472620506fb66-lek-stimulans?4d7124abb9cb462141047168-1

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterlektrad.html

Buren måste också uppfylla jordbruksverkets minsta tillåtna mått.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[sanibel_18]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är en bild på min nya fågel Twilight.Skrattande