Undulater iFokus

Undulater

Etikett: allmänt-om-undulater
Läst 2410 ggr
lollipop99
0

Fem undulater tillsammans?

Fungerar fem undulater tillsammans?

Tex två föräldrar, deras två ungar (hanar) och en utomstående hona?

(Som inte släkt med de andra)

Vet ju att man kanske helst borde ha jämna par, men gäller det när man har lite fler undulater?

//Sara (lollipop99)Tungan ute

MimmiH
0

5 undulater kan fungera, men det är bäst att du är beredd på att skaffa en till hona om det inte skulle fungera.

Har du några undulater på g? :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

lollipop99
0

#1 Ja, jag har redan två honor (vi trodde den ena var en hane…ObestämdGlad) Och jag vill hemst gärna få små undulatungar men den äldsta av de och då måste jag ju ha en hane, så jag funderar på att köpa en lite äldre hane till henne och kanske behålla två ungar av de (beror ju på hur många det blir) Och då antar jag att det är bättre att behålla två hanar så att det blir tre hanar och två honor,

men självklart skulle jag köpa en till hona om jag var tvungen!Flört

Får fem undulater plats i en bur med måtten: Längd ca 100 cm, Bredd 51 cm, Höjd 63 cm?

Vill ju helst ha en voljär men har inte plats…

Annars har jag ju en bur till… Självklart får fåglarna flyga fritt flera timmar om dagen!!Glad

MimmiH
0

OK, då förstår jag.

Jag tror att det kan funka med 5 undulater i en bur av den storleken med flera timmars friflygning. helst max 4 undulater i en sådan bur tycker jag. Men om det funkar med 6 st vet jag inte - risken är att det blir stressigt för undulaterna. En större bur vore självklart bättre :)

[kallepudas]
1

Hanar bråkar inte så som honor gör.

Fler hanar i en så kallad flock. En flock med till exempel 3 hanar & 7 honor blir en himla massa bråk.Men tvärtom 3 honor & 7 hanar funkarhur fint som helst…visst käblar hanarna lite med varandra ibland men inte alls så som vissa honor gör.

MimmiH
0

#4 Det har du rätt i, även om det finns undantag. Jag har haft 2 hanar som har slagits så att blodvite uppstått om en hona, det vet jag även andra som har råkat ut för. Men generellt så är honor mer "bitchiga" än hanar.

Jag vill korrigera mig själv i #1 att jag tror att det kommer att funka med 5 undulater i detta fall, men att det är bra att vara beredd på att skaffa en 6:e undulat om det inte skulle fungera - och helst en större bur i så fall.

lollipop99
0

Ja, det är klart, man kan ju alltid sälja buren man har nu och skaffa en storlek större!Flört

Då kan jag ju också ha en sjätte undulat i den, men ungefär vilken storlek borde en bur där 6 undulater vara så man vet vad man ska leta efter liksom?

MimmiH
0

Jag tycker du kan vänta med att köpa en större bur och se om det fungerar med den du har.

De större burarna är inte så mycket större om man inte köper en voljär, men för fåglarna kanske 2 dm på längden kan göra stor skillnad.

Här är ett exempel på en större bur, dock känner jag inte till om den är bra:

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=16448&prodid=9566&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D16448

Här är en som är lika lång/bred som den bur du har, men högre och djupare:

http://www.pwss.se/product.php?productid=8339&cat=891&page=1