Goda råd dyra
Tja det är dom ju inte här på sidan precis, nu har Maja och Pelle varit ute för andra gången, ja det har inte blivit mera, jag har velat att dom ska känna trygghet i buren och trygghet med mig, men Rom byggdes ju inte på en dag inte ens på 2 veckor.
Jag skulle sätta in lite nya fina hasselgrenar till dom, grenar som var lite tjockare än de första, då fick dom små vara ute och flyga - i köket. Jag fanns där med dom hela dagen och hoppades på att de skulle ge sig in i buren och äta och dricka. Nej det gjorde dom inte den dagen, jag kände att jag ville inte jaga de små liven för att få in dom så dom fick helt enkelt sova på gardinstången den natten, var ute hela nästa dag och gjorde inga tecken på att ta sig in i buren. Ja då släckte jag ner och hämtade in dom till buren. Det är det jag allra minst vill, jag vill ju inte bli upplevd som en jägare. Alla goda tips jag fått här hade jag gjort. En bra landningspinne, hirskolven lockade precis innanför . Men dom var stentuffa och brydde sig inte.
ska jag släppa ut dom varje dag, vänjer dom sig lättare då tro? Jag gör ju det väldigt gärna, men inte om jag ska behöva fånga dom för att komma till buren. I familjen där jag köpte dom hade dom en bur som öppnades i taket med en bra pinne och sitta på där, kan det vara det som gör att dom inte söker någon annanstans efter ingång.
Jag blir mycket tacksam för råd.
Isoflora
Kanske ska du göra något litet landningsträd precis intill luckan så att det blir lättare att landa? Eller på något annat sätt göra det tydligare och lättare att landa vid luckan?
Jag skulle tro att det är tålamod som gäller, tror det kan ta ett tag innan de hittar in. Det har jag märkt på mina undulater när de ska hitta in från utevoljären till innevoljären.
Hoppas du får fler svar :)
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Jag tror att det blir lättare ju mer de är ute. Om de får vara ute varje dag så blir inte "friheten" lika lockande så småningom.
Du kan även göra som MimmiH sa: sätta något vid luckan så att de kan landa lättare. Ett förslag är en sån där plastpinne som man får med buren, går utmärkt att sticka ut från insidan intill luckan :)
Annars kan du lägga något smaskigt på burtaket när du snart vill att de snart ska gå in, lägg lite på taket och mer inne i buren så klättrar de förhoppningsvis in! :)
Lycka till!
Tack ni har kommit med bra svar, jag hade redan klurat ut det, så dom hade fin landningspinne och allt. Men jag ska göra ett fint träd och ställa intill burens kortsida där luckan är så kanske det blir lättare. För pinnen och hirskolven innanför, det fixade dom inte. Det som oroade mig mest var ju att dom var utan mat och vatten i 2 dar. Det känns i magen - på mig.
Isoflora