Undulater iFokus

Undulater

Etiketthäckning
Läst 2717 ggr
TwoPreciousBudgies
3

Hjälp med holk!

Hej allesammans, nu är det så att jag köpt en holk med en urgröpning, men nu tvivlar jag på att den håller måtten (urgröpningen).
Hur djup skall den vara?
Slänger in en bild på den senare Flört

Elvis1
0

Bara det är lite urgröpt så räcker det!Flört

[kallepudas]
0

instämmer med föregående talare.

Har använt dom enklaste holkarna med den urgröpningen som är i dom & det har varit perfekt. Dom holkarna jag använder mig av nu för tiden är dom som ser trevligare ut som www.pwss.se har i sitt sortiment.

TwoPreciousBudgies
0

Tackar för svar Flört

Läste att den ska minst vara 3 cm djup (rätt så mycket Förvånad) för att den som skrev hade då fått såkallade spretare. Vill verkligen inte att ungarna ska utsättas för detta så jag tar hellre det säkra före det osäkra. Vill bara göra rätt. Min urgröpning är bara 0,3 cm djup, kanske lite föör lite? Jag tror jag har en liknande som den här: : [http://www.pwss.se/product.php?productid=2451&cat=272&page=1

](http://www.pwss.se/product.php?productid=2451&cat=272&page=1)

[kallepudas]
0

denna använder jag..

helt perfekt : http://www.pwss.se/product.php?productid=11402&cat=272&page=1     och så är den mycket snyggare.

har fått en unge en gång som var spretare. Vilket inte berodde på holken utan på mamman som inte hade tekniken att ruva ordentligt. En sådan fågel ska man ju inte avla på. Hur vet jag då detta,jo för exakt samma holk har använts till felra andra undulatpar och där ruvade honorna riktigt.  Det var en sådan som du länkade till.

TwoPreciousBudgies
0

**Tackar för svar!

**Förstår dig, vill bara göra rätt!! Ja, har hört talas om att spretare kan uppstå fast det är en riktigt djup urgröpning.

Kan du svara på denna då, i botten har jag köpt spån och hö som en uppfödare rekommenderade, hur mycket ska man ha i? Ska det vara slängt huller om buller eller vara jämnt täckt? 

Frågar kanske lite dumma frågor men frågar hellre dumt än att jag gör fel! Tack för snabbt svar..

Glad

[kallepudas]
0

Använd bara spån. Inget hö.

Honan kommer att börja visa sitt intresse för holken tillsammans med hanen,sen börjar ett skådespel utan dess like när hon springer in & ut ur holken och slänger ut allt spån. Det är så dom gör iordning för sina ägg.

Så det blir naturligt för honan att rensa & plocka lite.

Sen brukar jag lägga in spån när ungarna kläcks efter hand.

Fast då finsmular jag det lite i mina händer så det blir mjukt & skönt för dom därinne.

Fråga på bara.

Har en hel del erfarenhet utav undulaterna & deras betende och naturligtvis häckningen.

Jag har ett par som häckar nu. Idag kom lades första ägget så om arton dagar blir det fågelbebis.

TwoPreciousBudgies
0

Inget hö? Får man fråga varför? Nu vet jag ju inte vad som är bättre men han rekommenderade hö.. Tack för att du är villig och svara på mina frågor eftersom det är min första gången jag låter mina undulater och häcka.. Har en till fråga, den sista veckan nu i uppmatningen har Chanelle då som är honan börjat dra, förstöra allt i sin väg, har fått laga gungan två gånger nu :D hon hoppar från pinne till pinne hela tiden och har mycket energi, har aldrig sett henne bete sig såhär förut, vad kan det bero på? Tack på förhand!! Med vänlig hälsning, Maria.

[kallepudas]
0

Hö är jobbigt för honan att släpa ut ur holken.spån är lättare för henne att ta ut. Om hon inte får ut det ur holken så vet jag inte hur det går med din häckning.Angående hö så tror jag andra fåglar som duvor till exempel föredrar hö till sina bon.

Av alla tips jag fått när jag var nybörjare så var det spån som var tipset och det suger ju upp fukt bättre än hö. Lyckas häckningen så kommer du ha 4-6 st undulater där inne + mamman….vilket medför en hel del avföring. Jag brukar städa holken jämna mellanru när alla ägg kläcks.Då blir ungarna hanterade & vana och det går snabbt & lätt med spån..ta ur det gamla & avföringen sen i med en näve spån. Sen i med fåglarna igen så mamman kan återvända och mata.

Så kan tänka mig du får ett himla jobb om du ska försöka knö ner hö i holken…nä inte praktiskt.

Har du satt dit holken än?

Kan tänka mig att hon gör så ifall hon vill ha holk om den nu inte är där.Eller vill göra sig av med sin energi.

Om häckningen går bra så ska du inte ta mer än två kullar.Det är vad som rekommenderas på ett år.

Sen är ju undulaterna förstörande i sig…det är ju det som är tjusningen med dessa små fåglar.