Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 7804 ggr
emelinaj
0

Para ihop undulater

Hej! 

Min undulat Elsa är snart ett år och har bott som ensam fågel hos oss sen hon flyttade hit. Hon har aldrig mått dåligt över detta och är alltid ute och flyger och busar och pratar med oss tre i familjen. Däremot har hon alltid varit väldigt feg av sig, och är fortfarande inte handtam. Hon kommer inte närmre än några centimeter. Hon är nyfiken, men inte nyfiken nog för att ta några "risker".

Jag tycker såklart att det är tråkigt och tänker att hon måste längta efter fysisk kontakt och försöker träna så mycket som möjligt med henne.. Jag funderar på att skaffa en kompis åt henne som hon kanske vågar leka mer med, och som kan pusha henne framåt i sin utveckling.

Går det att para ihop en unge med en äldre undulat och få dem att komma överrens och bo i samma bur? Hur gör jag bäst? Och vad gör jag om det inte fungerar? Vi bor litet och kan tyvärr inte ha separata burar eller ha dem i separata rum för alltid om de inte skulle komma överrens.

Jag har också svårt att få henne att prova ny mat, hur mycket jag än försöker lura henne så är hon alltid smartare! Men det är bara att härda ut antar jag..? Hon älskar sallad och andra blad, men frukt och bär är pyton?! Det här är min första fågel men min mamma som jag har henne med har haft flera för längesen, och de har inte varit såhär fega!

Jättetacksam för tips och synpunkter!

MimmiH
0

Hej, vad roligt att du funderar på att skaffa en kompis till din undulat :) Undulater är utpräglade flockdjur som inte mår bra av att vara ensamma.

De brukar samsas bra men att "kivas" lite är fullt normalt.

Det är viktigt att buren är så stor som möjligt, att flera sittpinnar för dem att vara på så att det inte blir för stor konkurrens om utrymmet - detta skapar stress, vantrivsel och aggressivitet. (men sittpinnarna ska vara placerade så att maximala möjligheter för flygning finns i buren även om de ska flyga fritt varje dag.

Gärna varsin gunga till dem då gungor brukar vara populära.

En unge går alldeles utmärkt att skaffa till din ettåriga hona :)

Lekträd är populärt och ökar trivseln :)http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterlektrad.html

Här finns serlösa, småskaliga uppfödare:
http://www.skoldpaddormedmera.se/undulateruppfodare.html

Tips: På blocket brukar det finnas ensamma omplaceringsundulater som söker nytt hem :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

emelinaj
0

Hej!

Tack för svar! Har tittat lite på blocket och får väl börja titta runt på uppfödare. Hade varit kul med en unge som var lite mer handtam som kanske kunde lära upp Elsa :)

Buren är av okej storlek även för två undulater och den står öppen hela dagarna så att Elsa flyger fritt. Lekträd och gott om leksaker finns.

Men hur gör jag rent praktiskt då jag introducerar dem för varandra? Ska jag låta de bo i separata burar i början eller bara stänga in dem tillsammans? Såklart övervakat, men du förstår!

Är det bättre med en unge eller en äldre omplaceringsfågel? Är hona eller hane att föredra? (Vill inte ha en massa bebisar, hur gulliga de än är!)

Berätta gärna om era erfarenheter och om hur ni har löst liknande situationer!

MimmiH
1

Det låter som att din undulat har en väldigt bra miljö :) (förutom att den är ensam)

Är du säker på att det är en hona du har? Du får inga undulatbebisar om du inte ger dem en holk :) Vanligtvis lägger de inga ägg då - det har aldrig mina gjort - om det skulle bli ägg så kan du lägga dem i frysen innan du kastar dem, men som sagt - det är väldigt ovanligt att det blir ägg utan holk.

Ung eller gammal spelar ingen roll :) För det mesta brukar 2 honor gå bra, men jag har läst om någon som haft negativa erfarenheter av det.

Karantän under några veckor av nykomlingen brukar rekommenderas men om jag bara har 2 fåglar så brukar jag först göra en ordentlig hälsokoll - ev. hos fågelkunnig veterinär - kolla så att inte nya fågeln har näbbskabb med mera. Jag vill inte att någon fågel ska vara ensam så jag brukar sätta in en av mina "gamla" undulater med nykomlingen i karantän efter hälsokoll och en-två dygn. Sedan får de sitta i karantän några veckor.

Det finns olika metoder för sammanföring av två undulater. Vore intressant att höra vad ni andra har för metoder? 

Ett exempel: Först får undulaterna se och höra varandra från varsin bur. Den nya undulaten sätts in till den gamla eller tvärtom. Den "gamlas" bur bör vara ommöblerad så att miljön  blir ny även för den.

Lycka till :)

emelinaj
0

Jag är helt säker på att det är en hona jag har. Hon skriker som en hona när hon vill något, vaxhuden är ljus och just nu brunfläckig (börjar bli häckningsredo..?).

Skönt att inte behöva oroa sig över en massa "oväntade" ungar då, blir ett lättare beslut så :)

Ska diskutera saken med övriga familjen igen. Men vill gärna ha fler tips och historier!

MimmiH
0

Har du läst denna artikel - kan vara bra att visa din övriga familj också :)

http://skoldpaddormedmera.se/undulaterensam.html

emelinaj
1

Ska läsa!
Har läst det mesta jag kommit över och visste redan när vi skaffade henne att två eller fler är bäst. Men jag ville närma mig fåglar försiktigt eftersom det var min första och se hur det går att ha henne ensam (på 90talet hade min bror jätteglada ensamma fåglar också).. men tanken på att skaffa en till har alltid funnits. Hon verkar må bra och ser inte ut att sakna någonting men en del av undulatbeteendet och busandet går de ju miste om utan artfränder. Det går ju inte att ersätta med människosällskap/leksaker, särskilt hos en fegis. Och det vill man ju inte frånta dem :)

Men jag  vill heller inte att det ska bli några problem om vi skaffar en till. Trivs de ALLTID ihop eller finns det en chans att den gamla och nya aldrig blir vänner och kan bo ihop? För en sån situation skulle vi nog inte kunna hantera i lägenheten.

emelinaj
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom på en till fråga nu när jag läste lite bur-trådar.

Buren jag har nu är ok men i minsta laget. Dock är den öppen hela dagarna och hela lägenheten är tillgänglig med massor av sittplatser och roliga saker.

Buren är lite liknande denna, men ordentligt inredd såklart. Säljaren propsade på att det absolut var en bra undulatbur och att jag om jag ville kan ha två i den. Skulle det fungera, förutsatt att de har fri passage in och ut ur buren dygnet runt? Jag ser buren mer som en ät-och-sovplats för fåglarna :)

Tack för ännu mer kloka svar!

Denna kommentar har tagits bort.
MimmiH
0

Denna bur är alldeles för liten för att ha undulater i. Särskilt om de är två eller flera behöver de space även när de ska sova och äta för att de inte ska bli stressade.

När du letar bur så välj gärna en med platt tak. Då kan du ställa maten på buren för att locka ut dem eller när de är ute.

Det brukar fungera nellan undulater om man ger dem en bra miljö med mycket stimulans och utrymme.

(Angående att ha för liten bur enligt L80 så får man inte ha det även om burdörren alltid står öppen.)

Här kan du få tips på lagliga undulatburar - artikeln ska uppdateras framöver med fler burar:
http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterburar.html

Se även denna sida, obs alla burar är inte lagliga:
http://www.zoomarknad.se/product-dlist.asp?catid=16448

Du kan även kolla på blocket - när du fått hem en begagnad bur så sanera den med exempelvis hett vatten o stark såpalösning för att få bort ev. sjukdomar.

Lycka till :)