Undulater iFokus

Undulater

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 4463 ggr
[AuntLobster]
0

Skadad fot

Hej! Igår upptäckte jag att en av mina undulater hade något fel på foten. Den är liksom knuten. Han greppar inte pinnen utan vilar benet mot den. Men han är lika aktiv som vanligt, hoppar omkring, flyger, klättrar, snackar, äter, dricker, pussas, putsar sig, går rakt. Han använder sin "knutna" fot helt vanligt, fast ibland stödjer han sig också lite med själva benet.
Jag var nyligen tvungen att avliva en annan av mina undulater då hon fått en hjärnblödning, men hon betedde sig då väldigt annorlunda mot vad han beter sig nu. Hon var trött, gick snett och vingligt, kunde inte flyga, en typiskt sjuk undulat. Så det verkar inte som något sådant.
Jag har hört att en stukning av foten kan bete sig såhär, och att det kan läka snabbt.
Ska jag avvakta eller gå till veterinären? Och isåfall - vad kan de göra?

[AuntLobster]
0

En liten korrigering:

"Knuten" är fel ord att beskriva foten med. Foten greppar helt enkelt inte pinnen. Klon på två av tårna pekar uppåt och ligger bara mot pinnen medan de andra tårna verkar okej.
Han kan ju använda sin fot för att klia sig i huvudet och han verkar även kunna putsa sig utan några större problem, fast det verkar förstås svårt för honom att vila sin friska fot när han inte kan stödja sig ordentligt på den andra.

drutten2
0

Kan vara en nerv som kommit i kläm kankse av en tumör , eller om han inte har skadart sig på något sätt.

Du bör nog kontakta veterinär i vilket fall för undersökning av foten.Flört

MimmiH
0

Hur har det gått?

Här är en lista över fågelkunniga veterinärer:

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterveterinarer.html

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se