Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 2559 ggr
alec
0

Hemmagjorda leksaker?

Hade två undulater som höll varandra sällskap och lekte medans jag var borta. Men nu så dog en av dem för en vecka sen, och den som är kvar är knappt ett år och fortfarande väldigt hyper.

Jag funderar förstås på att köpa en kompis till min undulat men jag tänkte ta tillfället för att försöka få min undulat lite tamare.

Så jag undrar om ni har några tips på hemmagjorde leksaker? Eller på något annat kul som kan underhålla min lilla.

Tack.

Samson5
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har varit med om det ett par gånger. Jag tror det är bra att vänta lite och köpa lite nya leksaker och umgås med undulaten innan man köper en ny kompis.
Jag köpte ett nytt, rosa, skitfult badkar åt en liten hanne jag hade någon vecka efter att hans kompis dött och han blev så himla lycklig. Han ville inte bada i det, Han bara satt på kanten och sjöng hela dagarna. Ibland slickade han lite på det men oftast satt han bara och tittade och sjöng. Färg var hans grej kan man säga.

Mina honor blir gladare för gnagleksaker. Man kan vira snören runt deras pinnar och knyta fast hårt (jag brukar använda naturbast eller såna snören som finns på Ica som man binder upp stekar med) det älskar de att leka med. 
I djuraffären finns det några leksaker som är gjorda av något som verkar vara mycket lätta, ljusa träbitar (man kan nästan smula sönder dem med händerna) på ett snöre som mina undulater blir helt tokiga av. Det är dyrt så de får det bara ibland (89:- för något de förstör på bara ett par dagar) men då är det totalkoncentration i buren tills den sista flisan ryker.

drutten2
0

Jag däremot tycker inte alls att man ska ersätta matriella ting med en artfrände.

Man bör skaffa en ny komois så fort man kan till den ensamme lille krabaten det mår 'han' bäst av. Glad

Samson5
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har gjort både och men tycker nog att undulater visar lite som människor att de behöver inse att kamraten är borta innan de kan ta sig an en ny. Med en liten paus gör man det lättare för nästa kompis att "komma in".

Det finns en anledning till att lagen nu säger att man måste ha flera fåglar. Min allra första undulat blev ensam när hennes kompis dog. Jag var ett barn och ingen i familjen hade haft fåglar innan (ett bra bevis på att det alltid ska finnas en vuxen som har det yttersta ansvaret för djurets välbefinnande).
Det är det sämsta tänkbara och jag kommer aldrig, aldrig att göra så igen. Om det verkade som om jag tipsade om att ha undulaten ensam för att göra den tam eller något annat dumt så ber jag om ursäkt.

Att vänta en vecka eller så när man bara skämmer bort sin lilla kompis med tid och omtanke rekomenderar jag däremot varmt.
Jag har rusat iväg och köpt en ny kompis men erfarit att denna blir mycket ensam tills dess att den första undulaten deppat klart.
De är ju synnerligen intelligenta djur, att de sörjer är det liksom inget tvivel om.
När man bara har två undulater blir det mer påtagligt. Men har man fler än så så skulle jag också rekomendera att man köper en kompis med en gång.

Hoppas jag var lite tydligare den här gången. Jag har också alltid mina undulaters bästa för ögonen nämligen. ;)