Undulater iFokus

Undulater

Etikettmiljöberikning
Läst 2084 ggr
Kibeshna
0

Osäkra eller ointresserade?

Tjena, tänker inte skriva någon novell om mina undulater och deras specifika beteenden :P

men har 4 undulater varav två nyinförskaffade tjejer och två äldre killar (haft i några månader) . Dom har iallafall alla fyra vågat komma ut ur buren och flugit men bara suttit på en tavla och en gardin. ibland har killarna trippat omkring på golvet. de får komma ut varje dag.

Men min fråga är, har ni haft undulater som först verkat ointresserade för omgivningen men sedan blivit mer intresserade,? man säger ju att undulater är så nyfikna på allt. har nu skaffat lite bättre sittplatser/lekträd men de har inte vågat sig dit än. tror ni snarare att de är osäkra än ointresserade?

jippiiii
0

Mina undulater har varit lite så, inte särskillt nyfikna eller "aktiva". Men efter en tid har det blivit bättre. Jag har också märkt stor skillnad nu när deras bur står ute alla soliga dagar och nu när jag har lyckats att få dem och äta en mer varierad och nyttig kost! De har både blivit piggare och nyfiknare :)

Prova att låta dina undulater komma ut utomhus så mycket det går (i buren såklart!). Försök att variera kosten så mycket det går så att de får i sig mycket vitaminer.

Sen kanske de mest sitter still för att de inte känner sig trygga? är de tama? Om inte försök få dem tama och jobba på er relation, då tror jag att de kommer att våga vara nyfiknaGlad

Lycka till!

[kallepudas]
0

Tror dom är lite osäkra.

När jag hade 24undulater så var det ju inte lätt att göra dom handtama,men vågade en undulat kliva på handen så följde dom andra 23 bara med.Så min egna erfarenhet av undulaterna är att vågar en av dom så härmar dom andra gärna.

Har märkt att nu när jag har 7undulater så är dom lite mer ängsliga men det tar en stund så vågar sig nån på nån grej sen så är det full cirkus med fåglarna….&  dom provar verkligen det mesta.

Kibeshna
0

Tack för era svar :-) , efter att dom vågade ta sig till lekträdet har dom varit ute mycket mer, vilket ifs e ganska förståeligt när de inte fanns några direkt sköna sittplatser innan ! Igår kväll ville de inte lämna lekträdet vid sängsdax så de blev nästan ett nytt litet problem, då jag inte vill lämna de ute över natten. Annars brukar de gå in när jag sänker belysningen, men inte då! tips?

Jag brukar ställa ut buren på balkongen och då blir de gläjeskrik och bus minsann, men de kan ju inte samtidigt utforska inomhus, för de blir lite sega när man tar in de igen men de e klart, utan utevitselsn hade de nog blivit lite besvikna :P

Tama skulle jag väl inte kalla dom, fast lite kanske hehe, alla vågar hoppa ner i min öppna hand med mat och killarna vågar hoppa ner på huvudet iallafall :) men ta dom me fingret e ingen hit än tydligen :P