snälla kan ni ge mig lite tips?
Hej!
jag har 2 undulater och just nu har de bara pinnar av plast i sin bur. Och plast är ju inte det bästa man kan välja om man inte vill klippa sina undulaters klor. så jag har 3 frågor.
1. Vilka pinnar kan man ta (från vilka träd?
2. Måste man ta bort löven?
3. Kan man ha grenar ifrån syrener? och i så fall kan man ha kvar löven?
Tack i förhand :)
På min tid när jag hade undulat så fanns det såna där "sandpapper" som man trädde på sina plastpinnar så klorna blev slipade. Finns inte såna kvar längre?
1. Trädslag som du kan ge till fåglarna är äppelträd, hassel, björk, asp och rönn.
2. Löven behöver du inte ta bort, mina undulater älskar att slita bort löven från grenarna jag plockar in.
3. Vad jag har hört ska grenarna funka men bladen och blommorna vara dödliga. Jag skulle inte använda syrén alls med tanke på förgiftningsrisken.
#1 Jo, de finns fortfarande. Dock så är de inte alls hälsosamma för deras fötter, då de skaver och bildar sår.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1) Jag brukar främst ta grenar ifrån äppelträd och rönn, mest populärt tycks vara grenarna ifrån äppelträd. Det ska även fungera bra med grenar ifrån övriga fruktträd, tex grenar ifrån päronträd. Det man måste tänka på när man ska plocka in färska grenar är att träden måste vara obesprutade. Bekämpningsmedlet som ibland används är dödligt för fåglarna, det är därför det är så viktigt att man är noga med att trädet man tar grenar ifrån är obesprutat.
Man ska inte heller ta grenar ifrån träd nära större vägar eller vägar som är mycket trafikerade. Avgaser ifrån bilarna är skadligt för fåglarna.
2) Löven kan du med fördel låta sitta kvar. De flesta fåglar älskar att plocka bort löven, ett efter ett. Det är en jättebra sysselsättning för våra fjäderklädda vänner! 
3) Jag har aldrig hört att syrén skulle vara bra till fåglar, tror faktiskt att blommorna är giftiga men är inte säker. Jag rekommenderar inte grenar ifrån syrén av den anledningen att jag aldrig hört att man rekommenderar dessa grenar. Så grenar ifrån fruktträd är bättre 
Tack för tipsen allihop 
Har ett par till frågor som ni gärna får svara på..
1.kan man plocka björk grenar/kvistar till undulater?
2.är deras löv giftiga?
Jag har tyvärr inte tillgång till grenar ifrån fruktträd och vill jag ha grenar måste jag ut i skogen
3.får man plocka grenar ifrån träd i skogen? (inte super tjocka utan ungeför 1-2 cm i diameter)?
tackar i förhand :)
1. Ja det kan du :)
2. Nix de är inte giftiga
3. Egentligen inte, man måste fråga markägaren, du kan googla allemansrätten då kan du se vad du får och inte får göra
Du kanske har någon granne/släktig/kompis som som har en tomt där du kan få ta några grenar?
Lycka till!
Men du får ta grenar som ligger på marken (är nästan helt säker) det är bryt/klippa/såga Av som du inte får göra, men kolla allemansrätten där står allt :)
tack ska googla nu :)