Undulater iFokus

Undulater

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 6680 ggr
jippiiii
1

Fel på näbben?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag tänkte höra om det är någon som vet varför min ena undulats näbb ser konstig ut, den ser nästan ut som den flagnar.

Kan det vara kvalster? Eller vitaminbrist? eller något annat?

Vore super om någon vet vad det kan vara! Skrattande

Starfall
0

Hej!

Jag är ingen veterinär och ska egentligen inte uttala mig om sjukdomar, men det ser ut som att din undulat fått näbbkvalster.

Dessa näbbkvalster borrar sig in i näbbe och gör att näbben blir skör och känslig. Det kliar också något enormt och är mycket jobbigt för fågeln. Vid kraftigt eller långvarigt angrepp av näbbkvalster kan fågeln få svårt att äta och det kan leda till att fågeln magrar av.

Jag rekommenderar mycket starkt att du åker med undulaten till en veterinär så att fågeln kan få behandling. Behandlingen är särskilda droppar som läggs under vingen och tar död på kvalstren.

Om du har fler än en undulat ska även de andra behandlas då fåglarna kan bära på kvalstren i flera år innan det märks.

Lycka till!

Mvh
Caroline

jippiiii
0

Tack så mycket för svaret! Blir att boka tid hos vet efter påsken då

Men jag läste någon stans om någon som behandlat näbbkvalster med barnolja, så jag har smort nebben med olivolja i några dagar och det ser bättre ut, men det är säkert säkrast att snacka med veterinären i alla fall.

/Sara

Starfall
0

Ja, att smörja in näbben med olivolja gör att kvalstren utanpå näbben kvävs, dock går det dessvärre aldrig att få bort alla kvalster på detta sätt. Förr eller senare kommer näbben se likadan ut igen. Så det är jättebra att du ska kontakta veterinären! Glad